התשובה
איסור ספיחין הוא מדרבנן, ולכן אם היו תבואות אפשר להביא עומר ושתי הלחם.
אבל היתה בעיה מעשית מנין להביא עומר ושתי הלחם כיון שאינם באים אלא מארץ ישראל החייבת בשמיטה והם מן התבואה החדשה ולא יכלו לזרוע ולהביא.
ולכן בית דין היה מאתר ספיחים בפועל שגדלו אחר הגשמים ועל כך נאמר במנחות פד ע"א: "תנן התם: שומרי ספיחין בשביעית נוטלין שכרן מתרומת הלשכה".
ומפרש רש"י: "נוטלין שכרן מתרומת הלשכה - לפי שהם הפקר וצריך לשומרן מפני החיה ומפני העניים שלא ילקטוהו קודם לעומר כדי שיהא העומר בא מהם".