מאמר הרב 'שנת השמיטה כשנה של אחריות הדדית'

השאלה:

א. לפי מש"כ מעכ"ת שליט"א שיש להעדיף את הרכישה של 'אוצר
הארץ' ולא לחשוש לאיסור ספיחין בירקות, רציתי לברר מה יעשה
יהודי המתגורר בעיר שבה לא ניתן להשיג מתוצרתכם (כגון נצרת
עילית וגלילותיה) וישנה האפשרות לאכול היתר מכירה (ככל הנראה
זה מה שישווק במרכולים) או בהכשר של חב"ד (מסתמא יבול נכרי
בהשגחת בד"צ העדה החרדית).
ב. ולעצם העניין, לכאורה היה מקום לבעל הדין לחלוק ולומר כי
היתר מכירה הינו בעיה אישית של החקלאי, כמו מכירת חמץ בפסח
ואם החקלאי עשה על פי היתר חכם לא שייך לקנוס את תוצרתו,
משא"כ באוצר בית דין שיש חשש של איסור ספיחין בירקות לדעת
הגרש"ז אויערבאך זצ"ל. נוסף על כך, לציבור הדתי ייתכן שאפשר
לשווק אוצר בית דין והוא אכן יקפיד על ההלכות, אבל לכלל ישראל
לכוארה נחוץ היתר מכירה עד ביאת גואל, מפני שישנם בורים ועמי
ארצות רבים העלולים חלילה לחלל את קדושת פירות השביעית.

התשובה

הרב יעקב אריאל |

א. שה' ינחה אותו בעצה טובה לעשות מה שרצוי יותר בעיני ה'
ב. האם הגרשז"א העדיף התר מכירה על ירקות שנזרעו בשישית?
אצר הארץ מעדיף ירקות מחממה ומצע ומנותק (החזו"א יזם דרך זו
והיא הוכשרה ע"י הגרשז"א והגרי"ש אלישיב.) וכן תוצרת מדרום מערב
לאשקלון שבה אין איסור סחיחין.
אכן התר המכירה עדיין נחוץ בחלק מענפי החקלאות ודרך זו מבטיחה
שכל הציבור יאכל מזון כשר (ללא התר המכירה יוסר הפיקוח מעל כל
המערכת של שיווק המזון בארץ והציבור ייכשל בנבלות וטרפות חלילה)
עם זאת יש חלקאים המעינים לשמור שמיטה הבהידור ועלינו לסייע
בידם.
רבים מהחקלאים הסומכים על היתר מכירה אינם נשענים על השוק
הפרטי אלא משווקים ליצוא, אותו מיעוט המתבסס על השוק הפרטי
במדינה זכאי שנקנה ממנו אף בהיתר מכירה.אך גם החלקאי הנמנע
מהמכירה ראוי לגיבויינו. ועם זאת צריך לזכור שעיקר המצוה לצרכן
היא לאכול בקדושת שביעית, ולחקלאי לשמור שביעית. ויחד עם זאת
צריך לסייע לכלל הציבור שלא לעבור על דיני שביעית.

toraland whatsapp