התשובה
בס"ד
שלום וברכה
עיין שולחן שלמה (הל' שביעית עמ' רלא) כתב שאסור לעשות ליקר מאתרוגי שביעית. לעומת זאת אפשר לבשל ולטגן אתרוגי שביעית. וצ"ל שהחילוק הוא אם נהנים מהפרי עצמו (ריבה קומפוט וכדו') אבל כל דבר שאין אוכלים את האתרוג עצמו אלא מוציאים ממנו את הטעם על ידי כבישה, כאן יש מקום לאסור שאין אוכל את הפרי עצמו, וכפי שכתב שם שאסור לעשות ליקר מאתרוג.
אמנם עיי"ש (הערה 17) שאם עושה ליקר רק מהקליפה החיצונית (הצהובה/ירוקה) יש מקום להקל שאין הקליפה החיצונית מאכל אדם אלא מאכל בהמה, ואפשר להשתמש במאכל בהמה למאכל אדם לפחות בדבר שאינו מאכל אדם. בימינו יש מקום להגדיר שהקליפות החיצוניות אין בהם כל גדר של אכילה (אפילו לבהמה) והכל תלוי במחשבת הלוקט (פ"ה הי"יא) וא"כ יתכן שאין בקליפה זו כל קדושה. ולכן נראה שכל מי שעושה ליקר רק מהקליפה החיצונה של האתרוג יכול לעשות גם מקליפות אתרוג של שביעית. אם משתמש בפרי עצמו לליקר ואז הליקר יצטרכו לנהוג בו קדושת שביעית לחומרא וכן לעשות בו ביעור לחומרא (לפי הזמנים המופיעים בלוחות).
בדבר שאלתך על קבוצה קטנה של אנשים עיין ברמב"ם הנ"ל שתלוי במחשבת האדם הלוקט, ואם אין ידועה מחשבת הלוקט יש ללכת לפי רוב בני אדם ואנשי קבוצה קטנה אינם משפיעים על הדין, אלא לפי רוב בני אדם (עיין קטיף שביעית מהדורת תשפ"ב עמ' 138 בהערות 4,5).
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ