הרב גרוסברג באוקמי פירא

השאלה: פתחתי בתורה והמדינה ט י ולהבנתי ההיתר ל הרב חזו"ן מתייחס רק למלאכת השקיה. ולא לכל מלאכה אחרת שגורמת לעץ התפתחות לא טבעית לו, שלא היה עושה לבד... או כלשונו:" ומה שדייק דאם כן גם נטיעה תשתרי נראה דדבדיחותא קאמר מר וכמו שכתב החזון איש לפרש מה דאמר בירושלמי ר מאיר בעי מעתה יהיה מוצר לחרוש כי מה עניין הוא להשתדל בדבר שכבר הוא בכוח ורק צריך להפעיל שיצא מהכוח אל הפועל בין דבר שאינו אפילו בכוח כלל" להבנתי, גם החזו"ן שהתיר השקיה כדי להוציא פרי חדש לא התיר לעשות מלאכות כמו גיזום או חרישה. לפי חילוקו שהשקיה נותנת לעץ מה שהוא צריך כדי להתפחת אבל היא לא יוצרת משהו חדש לעומת מלאכות שיוצרות משהו חדש בעץ. אמנם בהמשך דבריו כתב שאין חילוקי בין מלאכת השקיה לשאר מלאכות. אבל מוכרחים לומר שכוונתו למלאכות שלא גורמות להוספת גידול שלא היה קורה לבד כי אם לא נאמר כך גם לא יהיה מובן הסתירה בדבריו וגם לא מה תשובתו לשאלת הרב ישראלי על נטיעה. תודה רבה.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | ד' אב תשפ"א 9:56

בס"ד


שלום וברכה


לא ידעתי מדוע כבודו חושב להסביר את הרב גרוסברג  כשהוא עצמו כתב להלכה למעשה בחוברת "תורת השמיטה" 

עמו' יב סוף אות יא שאין לחלק בין השקאה לשאר מלאכות דרבנן, ועיי"ש שאפילו כשאין עדיין פירות על העץ התיר. כך שאי אפשר לעוות את דעתו הרב גרוסברג זצ"ל, ואם יש לך שאלה על דבריו כידוע שערי תרוצים לא ננעלו, ויש הרבה דרכים ליישב.

מכיוון שמקובל בשם החזו"א שלא משיבים יותר מפעמיים, ומי שרוצה לשמוע שומע ומי שלא רוצה לא ישמע, על כן נראה לי שאין טעם להמשיך בדיון. 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

toraland whatsapp