התשובה
בס"ד
שלום וברכה
לא ידעתי מניין לך שהתירו מלאכות, התירו לעשות אוקמי ועיין בחוות בנימין (ח"ג סי' צח, עמ' תרכח ד"ה נמצאנו למדים) שהביא ראיה שהתירו השקייה בממרסין את האורז, וא"כ מוכח שבאוצר בית דין התירו אוקמי פירא. ועיי"ש שהאריך בכך. אבל לא שמענו שהתירו מלאכות אסורות באוצר בית דין.
לעניין והייתה שבת הארץ לכם לאכלה - עיין באהלי שדה עמ' 105.
ההתר של אוצר בית דין הוא לא דחוק כלל, ואין ראשון שכתב שאין לנהוג כך, אלא יש שלא הביאו מהסיבות שכבר נתבארו, אבל אין ראשון אחד שיכתוב שאין אוצר בית דין בהלכה. וכפי שאמרנו הוא ינהג גם כשיהיה שביעית דאורייתא.
כידוע דעת הר"ש היא לא יחידית וכן כתב הרא"ש (פ"ט מ"א, פ"ה מ"ג) ור"י (תוספות פסחים נ ע"ב ד"ה כל הספיחין), כך למד בספר השמיטה (כז סעי' ב) בדעת הרמב"ן). מהר"ם חלאווה (פסחים נא ע"ב) ורוב האחרונים נקטו כן. ובודאי בשביעית דרבנן יש ללכת לקולא באיסור שכולו הוא מדרבנן (לדעת חכמים), ואין צורך להחמיר במקום שהדבר מותר. ובנוסף לכך האוצר בית דין של "אוצר הארץ" הוא מרוכז בעו"מ מקום שאין בו ספיחין כלל, ולכן הוא למהדרין לכו"ע.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ