שימוש בשמן ערלה

השאלה: בוסתן עצים שהעצים הגיעו מהמשתלה בגיל שלוש. קרעו את השקית של העציץ מחוץ לבור אבל השתיל נכנס ביחד עם האדמה שלו. קצת רקע, זו חווה חקלאית חינוכית שרוב מוחלט של הציבור הוא חילוני לא שומר תורה ומצוות, שהבעיה היא שאנשים קוטפים אוכלים ואני אחראי על הבוסתן וצריך לאפשר להם. האם ניתן להקל בעורלה באופן כללי בסיטואציה כזו ולהשתמש בפירות? ואם לא באופן גורף אז אולי רק למי שממילא יאכל, נפקא מינה להתייחסות שלי כלפי השימוש בפירות( לדוגמא, יש זיתים ורוצים להכין מהם שמן זית להדגמה לילדים האם זה ראוי שאני אאפשר דבר כזה). אשמח לתשובה מעמיקה ועם הבנה של הציבור שאיתו אני עובד. תודה, תום ניסן

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | ה' אלול תשפ"ד 14:46

בס"ד


שלום וברכה


מעט רקע: מצוות ערלה נוהגת גם בזמן הזה ולרוב הפוסקים היא אסורה מדאורייתא. ערלה לא רק אסורה באכילה אלא גם בהנאה (מסחר וכדו'). חכמים אפילו החמירו בתערובות של ערלה שכדי לבטלה צריך לפחות פי מאתיים. באיסורים הביטול הוא בששים, בתרומה הביטול במאה, ובערלה החמירו שצריך מאתיים. אנו רואים שהתורה וחכמים החמירו מאד בענייני ערלה. 

בדבר שאלתך: אם השתילים שהגיעו אמנם היו בני שלש שנים, הרי כל הפירות שיחנטו בעצים אלו אחר טו בשבט של השנה הרביעית יהיו מותרים באכילה לאחר פדיון נטע רבעי. (אם היו פרטים יותר מדוייקים על מועד עשיית השתיל ונטיעתו, אולי אפשר היה להקל). בכו"א לפי דבריך אין עוד הרבה זמן עד שכל העצים הללו יהיו בני ארבע שנים. 

כל זמן שהפירות הם ערלה אין להקל באכילה, לגבי הנאה - אם זה רק להדגמה לתלמידים כיצד עושים שמן אפשר להקל אם השמן לא יאכל (אפשר לשים תבלין או טעם דוחה)  אלא ישמש להדגמה. 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

toraland whatsapp