התשובה
בס"ד
שלום וברכה
מעט רקע: מצוות ערלה נוהגת גם בזמן הזה ולרוב הפוסקים היא אסורה מדאורייתא. ערלה לא רק אסורה באכילה אלא גם בהנאה (מסחר וכדו'). חכמים אפילו החמירו בתערובות של ערלה שכדי לבטלה צריך לפחות פי מאתיים. באיסורים הביטול הוא בששים, בתרומה הביטול במאה, ובערלה החמירו שצריך מאתיים. אנו רואים שהתורה וחכמים החמירו מאד בענייני ערלה.
בדבר שאלתך: אם השתילים שהגיעו אמנם היו בני שלש שנים, הרי כל הפירות שיחנטו בעצים אלו אחר טו בשבט של השנה הרביעית יהיו מותרים באכילה לאחר פדיון נטע רבעי. (אם היו פרטים יותר מדוייקים על מועד עשיית השתיל ונטיעתו, אולי אפשר היה להקל). בכו"א לפי דבריך אין עוד הרבה זמן עד שכל העצים הללו יהיו בני ארבע שנים.
כל זמן שהפירות הם ערלה אין להקל באכילה, לגבי הנאה - אם זה רק להדגמה לתלמידים כיצד עושים שמן אפשר להקל אם השמן לא יאכל (אפשר לשים תבלין או טעם דוחה) אלא ישמש להדגמה.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ