התשובה
א. אגס מורכב שכבר נטוע בארץ אין חובת עקירה.
ב. קדושת שביעית היא בפירות, כך שהפירות שהם ערלה אין בהם קדושת שביעית.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
שאלתי את הרב לגבי שראיתי עצים במשתלה של ערבים שמגדלים אותם בתוך שקית שיש בה 5-6 חורים של 1 ס"מ כל אחד וברוב העצים אפילו השורשים יוצאים דרך החורים. העץ (בתוך השקית) יושב ממש על האדמה (אין להם פלריג בכל המשתלה).
אבל ראיתי שלפעמים ליופי או לסדר חלק מהעצים הם מכניסים ומוצאים (עם השקית) לאדניות (ואז כמדומני זה נחשב כהפסק לגבי ערלה). אבל הרוב כמו שתיארתי. אם בעל המשתלה אומר לי שהעץ הזה בן X שנים האם אני יכול להחשיב את מניין השנים האלה לערלה?
אני קניתי עץ אגס שהוא אמר שהוא בן 5 ומנגו בן שנתיים ושתלתי שאני שומר על גוש יפה בטו באב השנה. יש לציין שהערבי הזה משיח לפי תומו כי סיפר לי איזה עץ מורכב עם מה. והוא לא יודע שיש עם זה בעיה לכן הוא היה אמיתי (או כך נראה לי). יש לציין שהעצים עברו במכוניתי בנסיעה של כחצי שעה.
והרב השיב כי א. אין לסמוך על בעל משתלה יהודי ובודאי לא נכרי שפיהם דיבר שוא. ב. אם יש העברות במשתלה הרי שאין ללכת אחר הרוב מכיוון שהספק במקום הקביעות עצמו והוא ספק שקול, ובאיסור דאורייתא של ערלה אין להקל. ג. אגס ברובם המוחלט הם מורכבים. ד. העברה במכונית איננה מנתקת.
ושאלתי על כך אם האגס הוא מורכב - האם צריך לעקור אותו, והאם בספק כזה של ערלה\שביעית האם צריך לנהוג קדושת שביעית בעצי ערלה מספק, ואם כן איך?
א. אגס מורכב שכבר נטוע בארץ אין חובת עקירה.
ב. קדושת שביעית היא בפירות, כך שהפירות שהם ערלה אין בהם קדושת שביעית.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי