כלאיים בגינה

השאלה:

שלום לכבוד הרב - יש לי 3 שאלות, קצת מורכבות:

 

1.אצל השכנים שגרים לידינו גודל גפן ואצלינו מהצד השני של גדר, גדל שיח פטל. הגפן שתול במפלס שונה - לפחות מטר וחצי אם לא יותר מתחת למפלס שבו גדל הפטל וגם בנוסף נמצא הוא במרחק של לפחות. ז"א שיש מרחק רב בין השורשים של כל אחד. אף על פי כן, בזמן שהם גדלים, הענפים מתערבבים זה עם זה. האם קיים בזה איסור כלאיים ואם כן מה לעשות? האם הקובע הוא מקום השורשים או מקום הענפים והאם חייבים לוודא שהענפים לא יגעו אחד בשני?

2. למדתי שכדי להגן על עץ אפרסק ממזיקים, ניתן לשתול מסביב לגזע מעגל של שום. האם יש מרחק מסוים מהגזע שבו יהיה מותר לעשות דבר זה? האם ההלכה היא שונה אם מדובר בתבלינים במקום בירק או בפרחים? אותו שאלה לגבי שתילת שום ליד קישוא כדי להגן על הקישוא ממזיקים - האם זה מותר ובאיזו מרחק ואם אסור עם שום האם מותר לשתול תבלין או פרח לידו כדי לספק הגנה? אם שותלים תבלינים לצורך הגנה האם יהיה מותר גם להנות מהם?

3. האם קישוא או מלון נחשבים לשתילים מתפרשים - ז"א שחייבים לשים שתיל אחר במרחק של 60 ס"מ או שאפשר להסתפק ב-15 ס"מ?

 

תודה רבה על העזרה!

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כסליו תשע"ו

בס"ד

שלום וברכת ד'

1. יש מחלוקת האם הפתל הוא עץ או ירק לעניין ערלה, אולם להלכה נראה שהוא ירק, ויש להחמיר גם לעניין כלאי הכרם.
סיכוך של גפן על תבואה יש מי שאומר שהאיסור מדאורייתא ויש מי שאומר שהאיסור מדרבנן בלבד, כמו כן יש רבים שאומרים שכאשר הגפן והירק מסככים זה על אבל ללא עיקר הירק, אין בכך איסור דאורייתא אלא מדרבנן. על כן נראה שבנידון דידן אפשר להגדיר את הסיכוך כאיסור דרבנן.
מכיוון שהאיסור הוא מדרבנן אפשר להקל בהחזרת הענפים בלבד, כמו כן בנידון דידן שהגפן והפתל של שני אנשים ויש דעות שבמקרה כזה אין איסור של כלאים א"כ נראה שאין מקום להחמיר ולאסור את הגפן או הפתל, אבל לכתחילה יש לגרום שענפי הפתל לא יהיו על הגפן, אבל אם הדבר בלתי אפשרי אין לאסור את הגפן או את הפתל.
צרפתי מאמר נרחב בנושא.

2. לגבי שום ליד אילן קיי"ל להלכה (סי' רצה סעי' ה) שאין איסור לזרוע זרעים ליד אילנות. ועיין בש"ך (ס"ק ה) שכתב להחמיר לכתחילה בכך משום מראית עין אם זורע על השורשים ממש ויודע שנכנסים לתוכן. בכו"א בודאי לאחר ג"ט מעיקר האילן לכו"ע אין איסור זריעה.

3. כנראה כוונתך לשאול האם מילונים הם מינים המתפשטים, לכאורה נראה שאין הקישוא והמילונים מוגדרים דלעת יוונית המתפשטת, שיש בה חובת עקירה, אלא מספיק הרחקה רגילה (תלוי אם זה בודד או שדה).

בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

toraland whatsapp