התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
איסור כלאים הוא במעשה אדם "בהמתך לא תרביע כלאים" אבל דבר שנעשה מאליו איננו אסור, ואפילו כלאי זרעים והרכבה אסור לעשות ולהרכיב, אבל מה שגדל מההרכבה לא נאסר. על כן דיני כלאים לא שייכים כלל. הדיון שאתה מעלה הוא לגבי אתרוג שבו מלבד דין כלאים יש דין שיהיה אתרוג אמיתי, דהיינו אפילו אתרוג שאינו מורכב אסור להרכיב באתרוג מורכב למרות שאין בכך איסור כלאים אבל יש דין שצריך שיהיה אתרוג מלא וזה לא אתרוג מלא. ועל כן שאלתך היא שמא גם בהכלאה של אבקנים מהלימון לאתרוג יוצר אתרוג שהוא מורכב הלכתית ואיננו ראוי לברכה בחג סוכות. אבל מחקרים שנעשו על ידי פרופ' גולדשמיט (רחובות) הוכיחו שאין כל השפעה לאבקנים אלא אתרוג נשאר אתרוג ואין השפעה ללימון או הדרים הגדלים בסביבתו. מאמריו של פרופ' גולדשמיט פורסמו בהליכות שדה.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ