התשובה
בס"ד
שלום וברכה
1. כמעט כל העצים מורכבים, אלא שיש מורכבים באיסור ויש מורכבים על עצים הדומים לרוכב. מי שלא אגרונום או גנן מומחה לא יכול להבחין בהבדל שבין הכנה והרוכב, אלא אם גדלו פירות ואז רואים שיש לכנה פירות אחרים מפירות הרוכב. מה שאנשים רגילים רואים זה את ההרכבה עצמה אבל קשה לזהות את הכנה והרוכב.
2. הערבים אינם ברי סמכא "אשר פיהם דבר שוא וימינם ימין שקר", אין להם שום נאמנות ובעיקר כאשר שאלת אותו על השקד הוא אמר לך שהכנה שקד, מכיוון שרצה להניח את רוחך, אבל לעולם לא תדע את האמת.
3. על כן העצים: אפרסק, משמש הם ספק הרכבות אסורות. השקד ג"כ יש בו ספקות (פחות מאפרסק ומשמש, אבל מכלל ספק לא יצא). המנגו הוא היחיד שאין בו ספק מכיוון שהוא לא מקבל הרכבה מעצים אחרים ועל כן אפילו שיש לו הרכבה זו הרכבה של מינים המותרים.
4. מכיוון שהמעשה כבר נעשה והעץ כבר נטוע בקרקע, על כן השאלה היא האם יש כאן איסור קיום. אבל מכיוון שיש כאן ספק במינים וכן איסור הקיום הוא ספק בהלכה, ומאידך עקירת עצי פרי היא גם אסורה, על כן אתה יכול להשאיר את העצים אבל רק להשקותם וטיפול דחוף, אבל לא לטפל בהם יותר מדאי.
5. פירות עצי כלאים מותרים באכילה.
6. עצה ידידותית, לעולם אל תקנה שתילים במשתלות שבצידי דרכים או ערביות, אינך יכול לדעת מהי הכנה ומהו הרוכב, וכמו כן יש סיכויים טובים שבעצים אלו יתגלו מחלות מסיבות שונות. על כן עדיף לקנות עצים רק במשתלות מפוקחות ומאושרות.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ