התשובה
שלום
עיין פתחי תשובה (סי' רצה ס"ק א) שהביא את החת"ס, שדן בנושא וז"ל:
עיין (בתשובת חתם סופר סי' רפ"ז) במה שנוהגים היתר בנטיעת ענפי אהל ושושנים וכדומה ע"י שעושים סדק בשולי הענף ההוא ותוחבין בו חטה ונוטעים בארץ וע"י החטה משרישים הענפים בקרקע ודעת השואל לאסור דה"ל הרכבת אילן בירק ואפילו אילן סרק בירק מאכל אסור. והשיב כי כן ראיתי לא' מבני ביתי עשה כן בגינתא דבי רב דידי ומחיתי בידו משום דלא בריר לי היתרא אבל מ"מ אין בידי למחות לאחרים במה שנהגו בזה היתר דלא ברי לי ג"כ איסורא דנלע"ד דלא שייך הרכבה אלא בשני המינים מגודלים למעלה מהקרקע או לכל הפחות שעתידים שניהם לעלות מהקרקע משא"כ הכא שהחטה הזאת כלה ובלה בארץ רק גורמת שתשרש השושנה כו' ע"כ איני אומר בזה לא היתר ולא איסור והמחמיר תע"ב ע"ש:
וראה בשו"ת משפט כהן (ענייני ארץ ישראל) סימן יד שנקט שנחשב הרכבה ואסור לעשות כן
ובאמת בנדון דתשו' של החת"ס (תשו' רפ"ז) שלא נקלט עדיין לגוף אחד, נראה פשוט ע"פ סברא שזהו ממש הרכבה אף על פי שכבר חברם חבור בעלמא,
והרחבה בנושא ראה בספר בחוקות הארץ (פ"א ה"ה אות ז) .
לאור זאת נראה שאין לעשות כן.
בברכת התורה והארץ
אברהם סוחובולסקי