הפרשת חלה מעיסה על מאפים כשיש בכל אחד מהם שיעור חיוב

השאלה: שלום הרב! ברצוני לשאול על מקרה שנשאלתי: בחורים עשו ערב כיתה ובו הם הכינו שלוש עיסות של חמש קילו וכל העיסות הוכנו מאותם מרכיבים כך שלא מקפידים על עירובם. כאשר במהלך הערב אפו שתי עיסות ואחת מהן הן עוד לא אפו בשלב זה הם שמו לב שהם שכחו להפריש חלה מהעיסה השניה ואין אפשרות לדעת מה שייך לעיסה הראשונה ומה שייך לעיסה השנייה. עוד נציין שאת האפיה הם ביצעו בכמה תנורים כאשר חלק מהתנורים חלביים בני יומם וחלק בשריים בני יומם והפרידו את הלחמים לפי תנורים אלו. עלו בפנינו כמה אופציות ונשמח לדעת האם כל אחת מהם נכונה להלכה ומה מהן (או לא מהן) הדרך הנכונה ביותר: 1. להפריש מהבצק של העיסה השלישית על כל הלחם האפוי משתי העיסות. 2. לאפות את העיסה השלישית בלי הפרשה ולהפריש ממנה אחר אפיה על כל הלחמים שהיא וודאי טבל. 3. להפריש מכל לחם ולחם או מרוב הלחמים כך שוודאות הפרשתי גם מלחם מהעיסה החייבת. ונשמח עוד לדעת האם במצב זה שבשלב העיסות איני מקפיד כלל שהתערבו ואחר האפיה אני מקפיד משום שחלקם בחזקת בשרי וחלקם בחזקת חלבי זה נחשב כמקפיד זה על זה ואל יכול להפריש מאחד על השני או שלא. ועוד נשמח לדעת האם במצב זה כדי לצרפם אני צריך להשים את כולם תחת מפה ולצרפם או שמכיוון שבכל עיסה היה שיעור חיוב חלה מספיק שיהיו מונחים לפני (כמו שמובא בסוף יו"ד שכ"ה וכן בסימן שכ"ו ש"ך ג'). תודה רבה!

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | ז' תמוז תשפ"א 12:15

ב"ה ז' תמוז ה'תשפ"א


שלום וברכה וכל טוב


אם בכל עיסה יש חמש ק"ג, ניתן בוודאות להפריש חלה בברכה, מהבצק של העיסה השלישית על המאפים שלא הופרש מהם חלה, ובתנאי שתהיה ההפרשה מן המוקף. דהיינו שהם יהיו מונחים על שולחן אחד אפילו רחוקים מאחד על השני. ניתן גם להניח כל עיסה בתוך כלים נפרדים פתוחים ובתנאי שהכלים יהיו נוגעים אחד בשני.

הסבר הדבר: כי כאשר יש בכל אחת מהעיסות שיעור חיוב חלה, שוב אין הדבר משנה אם חלק מהלחמים הם בחזקת בשרי וחלק מהלחמים בחזקת חלבי. כי בהפרשה מן המוקף אין משמעות אם מקפידים או לא, משום שבכל אחת מהעיסות יש חיוב בפני עצמה, והיא לא זקוקה להצטרף לחברתה כדי להתחייב. אלא בהפרשה עיסה אחת פוטרים את השנייה. 

אך צריך שאכן ההפרשה תהיה מן המוקף, ולהפרשה מן המוקף יש שתי אפשרויות:

אם הן מונחות בחדר אחד ולא בכלים נפרדים - זה כבר נחשב מוקף. 

אם הן מונחות בכלים נפרדים - אין הדבר נחשב מוקף אלא אם הכלים נוגעים אחד בשני.

בברכת  התורה והארץ

אהוד אחיטוב


toraland whatsapp