התשובה
שלום וברכת ד'
יישר כח על דבריך בעניין תפילה כנגד עצירת הגשמים.
לגבי שינוי הנוסח: "בוחר בעמו ישראל וארץ קדשנו... תן טל ומטר לברכה על פני ארצנו ומלא ידנו מברכותך ומעושר מתנת ידיך שמרה והצילה ארץ נחלתך מכל דבר רע.....ושלום כבשנים הטובות"...
כבודו דורש את כבודה של ארץ ישראל והיא הרגשה טבעית ובריאה, אבל כבר כתב הגר"א (סימן רמא אחר השו"ע חלק א) הן לגבי ברכת השנים והן לעניין מעין שלוש, שכאשר אנו מזכירים "אדמה" הכוונה היא אדמת א"י ו"טובה" של ארץ ישראל, וממנה מקבלים כל הארצות, ועל כן בנוסח הרגיל "תן טל ומטר על פני האדמה (הכוונה היא לא"י) ותשביע את העולם כולו מטובך". כוונת הדברים היא שכאשר יש שפע בארץ ישראל כל העולם ניזון מכך. כשמרכזים את הברכה רק לארץ ישראל, מקטינים בכך את הערך הסגולי של ארץ ישראל שהיא משפיעה על כל העולם כולו, וכל המימות שבעולם מתברכים בגלל המים של ארץ ישראל. על כן הנוסח המקובל הוא לא מצמצם אלא אדרבא מרחיב את השפעתה של ארץ ישראל. גם ההמשך המוצע: "שמור והצילה ארץ נחלתך מכל דבר רע" הוא מצמצם את השפעת הגשם רק על ארץ ישראל ולא על כל העולם. לעומת זאת הנוסח "שמור והצל שנה זו" הוא כולל את כל העולם כולו ותפילתנו היא על כל העולם כולו דרך המטר שבארץ ישראל. ישראל כלב באומות ובעולם, יש לה תפקיד עולמי, וכל ברכת א"י משפיעה על כל העולם. בייחוד כפי שכתב (עיון תפילה ברכת ברך) שכל תפילה כנגד עצירת גשמים תלויה במטר של ארץ ישראל, ברור שהאדמה המוזכרת היא ארץ ישראל.
הגמרא (תענית י ע"א) אומרת: "ארץ ישראל משקה אותה הקב"ה בעצמו, וכל העולם כולו על ידי שליח... ארץ ישראל שותה מי גשמים, וכל העולם מי תמצית... ארץ ישראל שותה תחילה, וכל העולם לבסוף . "דהיינו כל העולם מקבל בגלל ארץ ישראל. בשפת אמת (עקב, תרמ"ג ד"ה בפסוק כי הארץ) כתב שכל הארצות נדרשות בגלל ארץ ישראל. ועל כן כשאנו מבארים את האדמה כאדמת ארץ ישראל ומתוכה כל העולם כולו, אנו מגלים את תמצית החקלאות הישראלית כפי רצונו יתברך.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ