קדושת הארץ על מקומות מחוץ לגבולות ההבטחה שנכבשו

השאלה: כידוע סתירת גבולות הארץ בין פרשת מסעי לפרשת דברים, וכן בין הגבולות שבברית בין הבתרים לבין הגבולות שבברית המילה. הגר"א באדרת אליהו (דברים א,ז) כותב שאם לא היו חוטאים בחטא המרגלים היו מקבלים את הגבולות המורחבים. והיינו לא רק את 'ארץ כנען' אלא כל 'הארץ'. ארץ כנען מיוחדת שיש בה קדושת שכינה וכו', אמנם רציתי לדעת מה מיוחד ב'הארץ' משאר מקומות בעולם, הרי לכאורה לעניין קדושה למצוות הארץ - פוטנציאלית ניתן לקדש כל מקום בעולם ולא רק את גבולות 'הארץ' (המופיעים בפ' דברים ובברית בין הבתרים). או שמא ניתן לקדש בקדושת המצוות התלויות הארץ רק את הגבולות שנאמרו בברית בין הבתרים? סליחה על ההפרעה, ותודה מראש.

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | י"ז אלול תשפ"ג 9:14

ב"ה

שלום וברכה וכל טוב

ראשית, גם עבר הירדן המזרחי שמעמדו נידון בפוסקים שאינו בגבולות מסעי, אף שלדעת הרבה מהם דינו כעבר הירדן המערבי, אך למרות הכל אינו ראוי "לבית שכינה", כלומר להקמת משכן וזאת עפ"י הפסוק "אם טמאה ארץ אחוזתכם". מוכח שיש מדרגות בקדושת הארץ, אלא שחז"ל לא רצו שנמעט את היחס אליו ולכן הקדימו את עבר הירדן לגליל כאשר מנו את חלקי הארץ במשנה "שלוש ארצות לשביעית יהודה עבר הירדן וגליל", וכן מנו אותם בסדר הזה בעניינים אחרים.   

ובעצם שאלתך, אודות מעמד של קדושת הארץ שנכבשה על ידי כיבוש רבים, אכן נתונה במחלוקת ויש גם שיטות ביניים, ראה בתרומות הארץ ח"א פרק א הלכה ב אות ה; ותרומות הארץ פרק א הלכה ג אות ג, ובהערות שם.

אך ברור שעדיין יש קדושה בסיסית שקבועה וקיימת מההבטחה לאברהם אבינו ואפשר שאפילו מבריאת העולם, ויש מקומות שנצטווינו לכבוש קודם לכן בגבולות פרשת מסעי, ומכח אותה קדושה בסיסית יש אפשרות עקרונית לחלק משיטות הראשונים להחיל אותה גם על מקומות מחוץ לגבולות הארץ באופנים מסויימים, וגם לפי אותם מפרשים יש הסוברים שהיא תהיה רק נחלת הלויים בלבד, והיא לא ממש שייכת לכל אחד מישראל כמו הארץ שבגבולות מסעי ראה תרומות הארץ פ"א ה"ב הע' 25.

בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב  

toraland whatsapp