התשובה
א. איני מכיר רב שטוען שזהו איסור לנסוע למחנות בפולין (פרט
לכהנים גברים), אלא כל המחלוקת היא בדעת תורה יש סוברים שזה
מאד ראוי ויש סוברים שזה פחות נחוץ. ודעתי היא שכל אדם צריך
לבחון את עצמו, מה הוא יודע על השואה והאם זה יוסיף לו או
לאו,ולפי"ז לנהוג.
ב. כאמור השאל הההכתית תלויה בשאל החינוכית , ולכן אין כאן
מיקל או מחמיר. ואדם צריך לקבוע מי הוא רבו ולשאול אותו, אבל
בשאלות כאלו צריך שהרב יכיר הן את אופי הנסיעה והן אותך וסביר
להניח שהרב לא יודע זאת, ואף אם הוא יודע כיון שאין כאן היתר או
איסור אין בדבריו פסיקת הלכה.
ג. אם את מתנה ואומרת לו שאת שואלת לשם ידיעה ולא במטרה
לעשות כפי שהורה אינך חייבת לנהוג כפי שהורה. אולם חלק גדול
מהשאלות אינן נתונות לדעת הרבנים, אלא הם יודעים את הנפסק להלכה
ואת אינך יודעת ולכן את שואלת. בשאלות שיש מקום לחומרא וקולא
כאן חשובה דרך השאלה והאם קיבלת עליך.