התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
א. מכיוון שהתחדש לנו שאין גזע שנשאר בארץ אלא השאלה מתי יתחלף, אבל לעולם לא נשאר גזע (בכל צורה של גידול) מעל פני הקרקע, על כן הגדרתו היא כירק. סיכום הפגישה עם פרו' זילכה הודפס באמונת עתיך 97 (תשע"ג) עמ' 48-52. לאחר שהתבררה המציאות אין מקום להחמיר מספק.
ב. אם אתה חושב דינית שהפתל הוא עץ אין לעשות שותפות או כל הצעות שהועלו בהלכה מכיוון שההצעות שהועלו הן לגבי גוי שאין לו איסור עצמי, אבל הסובר שהדבר אסור אין לו לעשות שותפות זו. אבל אם אתה נוהג רק כחומרא על עצמך, אולי יש מקום להקל לגבי יהודי שלא מחמיר בשאלת ערלה בפתל. אין לדמות דין זה לעניין קבלת שבת מוקדמת שמותר להגיד לאחרים, כאן אם אדם אוסר את הדבר א"כ זה לא תוספת וקבלה מיוחדת אלא דינית הוא פסק כן, ועל כן לא יכול להנות מכך.
ג. בפאפיה יש להחמיר ולנהוג ערלה מספק.
חתימה טובה
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ