התשובה
לגבי חלה מופיעה הדרשה שצריך שתהא ביאת כולכם, כמבואר ברמב"ם פ"א הכ"ו. הפסוק כנראה הוא מדיני חלה (במדבר טו, יח, למרות שיש אומרים שהפסוק הוא בדיני שמיטה, הרמב"ם באגרתו מכוון לפסוק בחלה) שם אנו לומדים (כתובות כה ע"א) "בבואכם" עד שתהא ביאת כולכם. הרמב"ם השווה דיני חלה ותרומה כאחד לעניין ביאת כולכם. דבר זה נלמד מהפסוק הבא "תרימו תרומה לד' " שזה תרומה גדולה כמבואר בספרי, א"כ חלה ותרומה יש בהם לימוד מיוחד שצריך ביאת כולכם, ועל כן הם בזמה"ז מדרבנן. לעומת זאת, בערלה וחדש נאמר רק "כי תבואו" ואין מיעוט של בבואכם - ביאת כולכם, על כן היא מדאורייתא גם בזה"ז.
יש מפרשים שביטול הקדושה הראשונה היא בכל דבר שהקודשה התחילה לאחר כיבוש, אבל ערלה לא שייך בכיבוש אלא בשם ארץ ישראל ויש ערלה גם אצל גוי בארץ ישראל, ועל כן לא בטלה בו הקדושה הראשונה שהיא מדאורייתא.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון