התשובה
1. שתילים של פרחים ניתן לקנות בכל מקום
2. שתילים של עצי פרי יש לוודה שהעץ לא נשתל השמיטה :
פסק הרמב"ם (הלכות שמיטה ויובל פ"א הי"ב) "הנוטע בשביעית, בין בשוגג בין במזיד - יעקור". בנוסף פסק (הלכות שמיטה ויובל פ"ג הל' יא) שהנוטע מספר ימים קודם שביעית, שחישוב שנות ערלה שלו יתחיל רק משנת השמיטה, ג"כ חובה לעקור. וטעם הדבר התבאר בירושלמי, הואיל שחישוב שנות ערלה של הנטיעה מתחיל בשמיטה יש בדבר איסור 'מראית עין' שיאמרו שנעשה איסור בעץ זה שניטע בשמיטה. לכן לא רק הנוטע חייב לעקור אלא אף הקונה חייב לעוקרו.
לכן יש לקנות שתילים רק במשתלות שנהגו כהלכה בשביעית, שגידלו במצעים מנותקים או על פי היתר המכירה. ואם קנה עץ פרי שניטע בשמיטה באיסור והוא בן שנה ע"פ דברי בעל המשתלה, יש לפורר את גוש האדמה קודם הנטיעה בגינה, ועל ידי כך יחוייב למנות שנות ערלה מתחילה.
כמו כן יכולים לקנות עצים בוגרים שודאי נשתלו קודם השמיטה.
2. יש לוודה שאין בעצי הפרי ,איסור כלאי אילן (הרכבה):
פסק הרמב"ם (הלכות כלאים פ"א ה"ה) "כלאי האילנות הרי הם בכלל מה שנאמר: "שדך לא תזרע כלאים". כיצד: המרכיב אילן באילן כגון שהרכיב ייחור של תפוח באתרוג או אתרוג בתפוח". איסור כלאי אילן כולל רק את פעולת ההרכבה - החדרת ייחור (רוכב) של מין אחד בכנה ממין אחר. מ"מ אסור גם לטעת אילן שהורכב באיסור, אך נחלקו הפוסקים אם איסור זה מדאורייתא (חזו"א כלאים סי' ב ס"ק ט). או מדרבנן (משפט כהן סי' כ-כג). אילן המורכב באיסור (מין באינו מינו) שניטע - אסור לקיימו, כלומר שאין להשקותו, לדשנו וכדו' (שו"ע (יו"ד סי' רצה סעי' ז). אף שהתורה אסרה את מעשה ההרכבה וקיום העץ, הפרי לא נאסר ומותר באכילה. הגדרת המין לא נקבעת ע"פ הגדרות בוטניות אלא ע"פ גדרים הלכתיים - דמיון בצורת העלה והפרי וטעם הפרי (רמב"ם הל' כלאים פ"ג ה"ה). במקרים שהם 'ספק מינו' - שלא ברור אם הגדרת הכנה והרוכב מין אחד או שני מינים מותר לקיים את האילן המורכב (חזו"א (שם)., ומותר לטעת את אילנות אלו רק ע"י גוי (חזו"א כלאים סי' א ס"ק א).
הצורך בהרכבת עצים נובע משיקולים מקצועיים שונים: הרצון לקבל את הפרי המבוקש ע"י בחירת הרוכב, ובבחירת כנה שתתאים לתנאי הקרקע, מניעת מזיקים, כמות ואיכות יבול ועוד. מרבית עצי הפרי הינם מורכבים. חלקם הגדול מורכב בהיתר (מין במינו), חלקם באיסור (מין באינו מינו) ולפעמים אין הכרעה לגבי הסיווג המיני (מהבחינה ההלכתית - ספק מינו).
עצים משבעת המינים: שנשתבחה בהם א"י אינם מורכבים כלל, והגפנים בימנו מורכבים על כנות מזני גפנים ואין לחשוש בדבר. עצים הנשרים: האגס - מעל 95% מהאגסים מורכבים על כנה של חבוש, ויש בכך בעיה חמורה של כלאים. השזיף האפרסק והנקטרינה – הינם מורכבים על שלושה סוגי כנות: חלקם מותרות ובחלקם יש איסור כלאים. הדרים : הגר"ש ישראלי, הגר"מ אליהו, נקטו שאפשר לחלק ולהגדיר את מיני ההדר לשלושה מינים: א. תפוזים וקליפים (קלמנטינה, מנדרינה, וכיו"ב,). ב.אשכולית, פומלה ופומלית. ג. לימון ואתרוג. החזו"א (כלאים סי' ג ס"ק ז) החשיב את כל מיני ההדר כספק מינו, ולכן יש להורות שבכל מקרה של ספק יש לבצע את ההרכבה ואת הנטיעה ע"י גוי.
עצים "רב מיניים" יש לבדוק את מין הרוכבים ומין הכנה במידה והם נחשבים מין במינו מותר לשתול ולקיים ואם לאו אין לקנות ולשתול בגינה.
סקירה מורחבת של סוגי הכנות והרוכבים המותרים והאסורים ניתן למצוא באתר המכון "למעשה - מכון התורה והארץ".
3. חישוב שנות ערלה מהנטיעה במשתלה
בדרך כלל השתיל מצוי במשתלה יותר משנה אחת עד שהוא מוכן לשיווק. כדי למנות שנות ערלה מעת ייצור השתיל במשתלה צריך שיהיה למשתלה פיקוח הלכתי לעניין חישוב שנות ערלה . שיתקיימו ארבעה תנאים:
1. שהשקית המחזיקה את השתיל עמדה במשתלה על הקרקע ולא על משטח מנתק כל זמן הגידול.
2. שיש נקב בקוטר של 2.5 ס"מ בתחתית השקית המחזיקה את השתיל.
3. שהשתיל בא בתוך גוש אדמה שהוא יכול להתקיים ממנו.
4. שגוש האדמה שמסביב לשתיל לא התפורר בעת הנטיעה.
אם השתיל אינו עומד בכל התנאים לעיל – יש למנות שנות ערלה מחדש.
משתלה בפיקוח באזוריכם יש ליד אשדוד: משתלה בני דרום במושב בני דרום, משתלה אקסלרוד בגן שורק