התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
א. אין לך חובה לנהוג שנות ערלה, זאת לא מחלוקת אשכנזים וספרדים (שו"ע ורמ"א) אלא זה נוצר כך. אבל אשכנזי שיאמר שהוא נוהג כדעת הפוסקים שכל עץ המניב פריו תוך שנתו איננו אילן יכול לנהוג כך. אנו מורים לכתחילה להחמיר בשאלה זו.
ב. גדר חיה איננה מחייב בערלה, אבל אם בשעת הנטיעה רצית גם את הפירות זה לא מוגדר כסייג. הגדרת סייג זה אדם שנוטע רק בשביל העץ לא בשביל הפרי. אבל כשיש פעולה משולבת אין להגדיר זאת כסייג.
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון