התשובה
לא ניתן להקל. אין לטו בשבט כל קביעה לגבי תחילת מנין שנות
ערלה. ולכן רק פירות שחנטו אחרי טו בשבט תשע"ג מותרים בתור
רבעי. וראוי להסיר פירות שהגיעו לחנטה לפני טו בשבט על מנת שלא
להסתפק שמא הם ערלה ולא רבעי.
בשעתו שאלנו את כת"ר כאן את השאלה הבאה:
לגבי עץ לימון שנרכש במשתלה כשהוא בתוך שק. המוכר (הלא
דתי) נתבקש להביא עץ שלא יהיה ערלה והוא בחר עץ שלדבריו
בן יותר מג שנים. העץ נרכש והועבר לעציץ נקוב המונח על גבי
רצפה על הגג, מעט לפני טו בשבט תשע. העץ החל להניב
לימונים כבר מעט אחרי כן. כיצד יש לחשב שנות ערלה לעץ זה?
נטע רבעי ותרו"מ בברכה?
וכת"ר השיבנו כאן, תשובה:
א. מוכר אינו נאמן כיון שהוא משביח את מקחו. ב. גם לדבריו
מכיון שהעץ הונח על רצפה הוא היה מנותק מן הקרקע ואין ברירה
אלא להתחיל למנות שנות ערלה מחדש. או לקנות עץ ממשתלה
בפיקוח שיש תיעוד ברור מה עברו.
ושאלתנו כעת:
לפי מנין שנות ערלה מחדש- תשע(שנה 1),תשעא(2),תשעב(3).
והדין הפשוט שכל הפירות שחונטים עד טו בשבט תשעג ג"כ דינם
ערלה. האם במקרה דנן ניתן להקל כבר בפירות שיש עתה? כי
העציץ הושם על הגג "מעט לפני טו בשבט תשע", כפי שכתבנו
בשאלה אז (אך אולי פחות מי"ד יום) והאם זו "נטיעה שלא הקלנו
עליה בתחילתה" (יו"ד רצ"ד סע ה)?
אורך ימים ושנות חיים, ותודה לכבוד הרב.
לא ניתן להקל. אין לטו בשבט כל קביעה לגבי תחילת מנין שנות
ערלה. ולכן רק פירות שחנטו אחרי טו בשבט תשע"ג מותרים בתור
רבעי. וראוי להסיר פירות שהגיעו לחנטה לפני טו בשבט על מנת שלא
להסתפק שמא הם ערלה ולא רבעי.