התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
השו"ע סי' רצד סעי' טו כתב שמותר למכור לנכרי פירות שני ערלה לג' שנים מאחר שלא באו לעולם. דברים אלו הובאו ברשב"א ובראב"ד, דין זה למרות שהט"ז (ס"ק כג) שאל עליו אבל בנקודות הכסף השיב והסביר את דברי השו"ע, ועל כן אין לזוז מפשט לשון השו"ע שמותר למכור לפני שיש פירות על העץ. גם החזו"א (שביעית ד, כא) שהחמיר במכירת העצים בגלל איסור מכירת מחובר לקרקע בא"י. בכל אופן בחו"ל בודאי שאין מקום לחוש באיסור מכירת העץ לפירותיו. וא"כ בנידון השאלה שלפנינו אפשר למכור את העץ לפירותיו. אמנם בטוב טעם ודעת העיר שבמכירת העץ לפרותיו יש בכך משום מכירת פירות ערלה ואסור להנות מהם. על כן הציע למכור מכירה גמורה את העץ לגוי לג' שנים ואח"כ יחזור ויקנה מהגוי את העצים עצמם. אמנם בודאי נראה שיכול למכור את העץ כל שנה לפני חנטה ולא להזכיר את מכירת הפירות אלא שמוכר לו את העץ לשנה קודם חנטת הפירות.
סיכום: יש לעשות שטר וכסף עם הגוי ואת כל הקניינים הראויים להעשות במקח עם גוי, כולל אמירת לך חזק וקני. פעולה זו עדיף שתעשה לג ' שנים לפני הופעת הפירות הראשונים או כל שנה לפני הופעת הפירות וימכור לו את העץ עצמו וממילא הפירות שייכים לגוי.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ