התשובה
ב"ה
לכבוד
ערגת גת
שלום וברכה כל טוב וחודש טוב
ישנה מחלוקת בפוסקים מה מעמד של מצוות ערלה ונטע-רבעי בימינו בכלל, ובפרט בתחום עולי מצרים. אך אם לגבי ערלה לדעת כמה פוסקים חיובה מן התורה בזמן הזה גם בתחום עולי מצרים. הרי שלגבי נטע-רבעי הדבר שנוי במחלוקת האם מעמדה כמו איסור ערלה כי בפועל היא המשך שלה ולפי זה לאותן דעות גם נטע-רבעי בימינו חובתה מן התורה לאותן דעות והרמב"ם בכללם.
או שמעמדה של מצוות נטע-רבעי כמו מעשר שני היות והרבה מפרטי דיני נטע-רבעי נלמדים ממצוות מעשר שני עפ"י גזרה שווה "קודש קודש", ולפי זה חובת נטע-רבעי בימינו היא מדרבנן כמו מעשר-שני לדעת רוב הפוסקים. אך לשאלה זו ישנן השלכות לדיון בספקות אך לכל הדעות קיימת חובה לחלל נטע-רבעי גם על גידולי מצרים וממילא צריך לחלל שם בברכה.
לגבי מתנות עניים למעשה מקובל לפסוק שאין צורך להשאיר במקום שידוע שעניים לא יבואו כלל לקחת.
בברכת התורה והארץ
אהוד אחיטוב