העברת עציץ לעניין ערלה

השאלה:

שלום רב לגבי ערלה - כמה שאלות: א. אם נוטעים עץ ביום ט"ו באב עצמו - לעניין ערלה - עולה לו שנה בראש השנה או שזה תופס רק לפני שמתחיל יום ט"ו באב? ב. אם אני מכין ייחורים של עצי פרי ואני שם אותם בתוך עציץ נקוב - לפני ט"ו באב - כשהם עדיין בלי שורשים (רק ענף) - האם עולה לזה שנה בראש השנה או שזה דוקא "נטיעה" ממש של שתיל מוכן באדמה (כתוב שאם היתה הנטיעה בתוך ידך ואמרו לך שבא המשיח - נטע את הנטיעה תחילה ואח"כ צא להקביל את פניו [ר' יוחנן בן זכאי (?)], ולכאורה - אם הבנתי נכון - המדובר בזה הוא על אדם שבא לנטוע שתיל שהוא מוכן כבר והוא עם שורשים, ולכן אולי זה שאם נוטעים לפני ט"ו באב - שיש שבועיים שזה יקלט [?] באדמה ועוד חודש - ששלושים יום בשנה חשוב שנה - עולה לו שנה, - מדבר כשנוטע ממש שתיל מוכן עם שורשים - שמה שהוא צריך זה רק להיקלט באדמה ולא להצמיח שורשים, וגם אולי זה מדבר על נטיעה בקרקע ממש ולא על ענף בלי שורשים ששמים בעציץ נקוב עם אדמה באופן זמני - עד שיהיה מוכן לשתילה בקרקע?)? ג. אם השתילה הנ"ל - הכנת העציץ (לשים את הענף החתוך של העץ בתוך עציץ נקוב עם אדמה, כאמור) - כשהיא נעשית לפני ט"ו באב - עולה לה שנה למניין שנות הערלה בראש השנה, (וגם אם לא) - המניין ייפסק כשארים את העציץ הנקוב מהאדמה ו/או כשאעביר אותו למקום אחר בכלי רכב - כך שהוא יהיה מנותק מהקרקע, אבל עדיין תהיה לו את האדמה שבתוך העציץ? זה תלוי בכמות האדמה שיש בעציץ הנקוב (שיהיה אדמה שיכול לחיות ממנה? - אם כן, כמה אדמה צריך - לכמה זמן צריך שהעץ יוכל לחיות מהאדמה שיש בעציץ?)? ( (וזה משנה אם כשאעביר אותו אני ישים איזה צלחת או משהו מתחת לעציץ כדי שיהיה מנותק ויחיה רק מהאדמה שלו?). [לשיטת החזו"א - אם הבנתי נכון - יכול להיות שהוא אומר שזה לא משנה ע"ג מה מונח העציץ? אם אני זוכר נכון - שמעתי שהוא אמר 2 דברים הפוכים [?] בנושא הזה, אני לא זוכר מה] ). תודה רבה, אשוריה.

התשובה

הרב יואל פרידמן | כ"ח אב תש"פ 9:22

1. אם נטע עד ט"ו באב כולל ט"ו באב נחשב כנטע באותה שנה, מט"ז באב ומעלה נחשב כנטע בשנה שלאחר מכן (רמב"ם הלכות מעשר שני פ"ט ה"י-הי"א).

2. אם נטע ייחור או זרע גרעין עד ט"ו באב כאמור לעיל נחשב שנה במניין שנות ערלה והחישוב לוקח בחשבון את זמן הקליטה של הייחור או שהגרעין (שבועייים לצמחים רב-שנתיים).

3. העיקרון הוא כפי שכתבתי בתשובה אחרת שעץ הנטוע בעציץ נקוב איסורו ומניינו הוא מדאורייתא ואילו הוא נטוע בגוש אדמה אך זה מונח על גבי משטח מנתק איסורו ומניינו הוא מדרבנן (חזון איש, דיני ערלה סי' לב). לכן יש להיזהר כשמעבירים עציץ להמשיך את המצב הראשוני. אם הוא מונח על האדמה להעביר אותו באופן שיהיה מונח על האדמה ואם הוא מונח על משטח מנתק להעביר אותו באופן שיהיה מונח על משטח מנתק. ההובלה הזמנית וארעית של עד 24 שעות אינה משנה את דינו של העץ (מנחת שלמה ח"א עמ' תד-תה).

בברכת התורה והארץ, 

יואל פרידמן

toraland whatsapp