התשובה
בס"ד
שלום וברכת ד'
לפי הנתונים שבידי, העץ כנראה נשתל באדמה ב בסביבות תחילת שנת תש"ע (3.5 שנים מאדר תשעג). העץ היה במשתלה כשנה וחצי לפחות (היה בו לימון). בפנינו מספר שאלות. א. האם להתייחס לשנות המשתלה? התשובה לכך שכיוון ואין אנו יודעים על המשתלה וכיצד גדלו את העץ, ויתכן שהיה במשתלה בעציץ שאינו נקוב, או עמד על קרקע, על כן אין להחשיב את שנות המשתלה. ב. משעת הנטיעה שהיא בערך תחילת תש"ע (יתכן שקודם אבל אין על כך מידע מבוסס), העץ היה בשלש שנות ערלה בשנים , דהיינו, ע, עא, עב, וכל הפירות שיחנטו מטו בשבט תשע"ג הם נטע רבעי, על כן כל הפירות שחנטו לפני טו בשבט תשע"ג הם ספק ערלה, ובארץ ישראל מחמירים בספק ערלה על כן יש להוריד מהעץ את הפירות שחנטו לפני טו בשבט תשע"ג. חנטים שיחנטו מטו בשבט תשע"ג ראויים למאכל לאחר שיפרישו מהם תרו"מ וכן נטע רבעי. הנני מצרף לך נוסח הפרשת תרו"מ מוסבר מעט. /%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%95%D7%A0%D7%AA/%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A6%D7%A8/%D7%A1%D7%93%D7%A8-%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA.aspx. c . בסוף הנוסח מופיע גם חילול נטע רבעי. (יש אפשרות לרכוש תקליטור תרומות ומעשרות 086847325, שבו פירוט על צורות הההפרשה השונות). בכל מקרה השנה אינך יכול לברך ברכות על הפרשה או על החילול.
אם יש לך עוד שאלות אשתדל לענות.
שבת שלום,
בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון