תשובות קצרות- ברכת האילנות ואיסור קטניות

השאלה:

תשובות קצרות בענייני הפסח תשע"ג

התשובה

הרב רבני מכון התורה והארץ | ניסן תשע"ג

ברכת האילנות  

שאלה א

האם בשנה מעוברת אומרים את ברכת האילנות גם בראש חודש ניסן או בראש חודש אדר ב`?

 

תשובה

נאמר בגמ', ברכות מג ע"ב, היוצא בימי ניסן מברך וכו', ובמשנה ברורה , או"ח סי' רכו סעי' א מביא שלאו דווקא בימי ניסן, אלא בימים שהאקלים מתחמם ועצי הפרי מתחילים לפרוח. אמנם בס' כף החיים , סי' רכו מביא דעות שיש לברך ברכה זו דווקא בחודש ניסן, לכן למעשה אין להקדים, ויש לברך את ברכת האילנות בחודש ניסן דווקא.

 

בברכת התורה והארץ,יואל פרידמן

 

 

שאלה ב

האם מותר לבר ך ברכת האילנות על עץ שהוא עורלה?

 

תשובה

אף שיש הרבה פוסקים הסוברים שאפשר לברך ברכת האילנות על עץ בהיותו ערלה, שכן לא נעשה מעשה איסור (כמו בעץ המורכב כלאיים), מ"מ נראה שלכתחילה לא כדאי לברך על עץ שהוא עדיין ערלה מפני ספק ברכות להקל.

ראה הגהות רע"א לשו"ע או"ח סי' רכו ובחוברת אמונת עתיך חוב' 16 עמ' 35

 

בברכת התורה ו הארץ,

יואל פרידמן

 

 

שאלה ג

ברשותי עץ פרי הדר הנמצא ב-3 שנותיו הראשונות. נותרו בו מספר פירות משנה שעברה. האם פירות אלו מעכבים את ברכת האילנות אע"פ שיש בו פריחה חדשה? האם עדיף לקוטפם ולהשליכם לפני ראש חודש ניסן כדי לא להיכנס לספק ?

 

תשובה

אמנם אין לברך ברכת האילנות על עץ ערלה, ויש לבחור עץ אחר שפורח ואינו ערלה, אך ברור שגם אם נשארו פירות ערלה על העץ ויש פרחים חדשים שבע"ה ייהפכו לפרי וכבר אין בהם ערלה, מותר לברך ברכת האילנות והרי הם בכלל ליהנות בהם בני אדם.

 

בברכת התורה והארץ

יואל פרידמן

 

שאלה ד

שמעתי מאדם עם ידע רב בחקלאות, שלא ניתן למצוא היום עץ שאינו מורכב. כמו כן שמעתי שאין לברך על עץ שיודעים שהוא מורכב. האם בטלה, איפוא, ברכה יפה זו מן העולם?

 

תשובה

   1. לא כל העצים מורכבים, ובדרך כלל תאנה, רימון תמר ועוד אינם מורכבים. נכון הוא שרוב העצים מורכבים, אך בין העצים המורכבים רובם מורכבים מין במינו ולכן אין איסור בהרכבתם, למשל גפן, זית, חרוב, מנגו, אבוקדו ועוד.

דוגמא לעץ שהוא כמעט בוודאות מורכב באיסור - האגס שב- 90% מורכב על כנה של חבוש. ישנם כמה עצים שמשתמשים לפעמים בכנות אסורות כגון שזיף, אפרסק (כולל נקטרינה), משמש ועוד. פירות הדר מורכבים על כנות שהן מין במינו או על כנות שנחשבות כספק מינו.

   2. יש מחלוקת בין הפוסקים אם לברך ברכת האילנות (וכן ברכת שהחיינו) על פירות ועצים שמורכבים באיסור, ולמעשה נראה שאין לברך משום ספק ברכות - להקל, ראה ב ספר כף החיים , או"ח סי' רכו ס"ק יא , וכן שם , סי' רכה ס"ק כו.

   3. לכתחילה כמובן שעדיף לבחור עצים שלא נוהגים להרכיב אותם או שנוהגים להרכיבם על כנה שהיא מינו. עם זאת , נראה לי שאם אין יודעים שהעץ מורכב באיסור או לחילופין בעצי הדר שבמקרה הגרוע מורכבים על ספק מינו, נראה שאפשר לברך את ברכת האילנות.

עוד על ברכת האילנות, ראה בחוברת אמונת עתיך 16 עמ' 35. 

בברכת התורה והארץ,

יואל פרידמן

 

שאלה ה

האם מותר וראוי לברך ברכת האילנות על עץ שערבבו בו קלמנטינה ולימון (לא מורכב), כלומר שיוצאים ממנו ענפים עם פרי אחד ואחרים עם פרי אחר ?


תשובה 
לגבי עץ שיוצאים ממנו ענפים הגדלים עליהם קלמנטינה וענפים הגדלים עליהם לימון :
ראשית ראוי לציין שפורסם לאחרונה שמשווקים עצים כאלה עם הכשר. מדובר בעצים שביצעו עליהם כמה הרכבות עין, כל עין במין אחר של הדרים, ולכן יוצאים באותו עץ מיני פירות הדר שונים. השאלה מהבחינה ההלכתית האם הרכבות אלו מותרות. אף שיש מקום להתפלפל אם מיני הדר נחשבים מין אחד, נראה לענ"ד שכיוון שרואים סוגים רבים של פירות על אותו עץ - אין לך מראית עין גדול מזה ומראית העין הוא כלל גדול בהלכות כלאים ועל פיו נקבע המין. לכן כתב נו במאמר ( אמונת עתיך 18 עמ' 2 )שיש לאסור הרכבות אלו, ולכן יש לאסור גם נטיעתם וקיומם של עצים אלו.


לגבי השאלה אם מותר לברך על עצים אלו ברכת האילנות יש כאן שאלה נוספת. לגביברכת האילנות על פירות ערלה נחלקו הפוסקים: יש אומרים שאין לברך ברכתהאילנות על פירות ערלה שכן אינו יכול לומר 'ליהנות בהן בני אדם' ויש אומרים שהברכה היא ברכת השבח באופן כללי על המין. לפי"ז במקרה שלנו שבוודאי מותרליהנות היה מקום לומר שמותר לברך כי בוודאי מותר ליהנות מפירות שגדלו על עץ שנעשה בו איסור כלאי אילן .

מאידך נראה לי שכיוון שברכת האילנות היא ברכת השבח , ברכה על עצים שנעשה בהם איסור כלאים יש בכך התרסה כלפי מעלה, ולכן נראה לי שכדאי לבחור עצי פרי אחרים. 

בכל טוב ובברכת התורה והארץ

יואל פרידמן

 

איסור קטניות בפסח  

שאלה ו

עד היום איני יודע מדוע קטניות אסורות באכילה בפסח , למרות שאצל חלק מהעדות השונות מותר לאכול אותם.

א. מדוע אסור?

ב. למה קיים שוני בין העדות?

 

תשובה

גזרת קטניות החלה לפני כאלף שנה, ונבעה מחשש שמא יחליפו בין תבואה וקטניות וכן מחשש לערבוב הגרעינים. התערובת יכולה להיות בשקים שבהם הגרעינים, וייתכן שהיא מצויה בקמח.

בנ אשכנז קבלו על עצמם את גזרת קטניות וכן חלק מבני ספרד ואילו החלק האחר מבני ספרד לא קבלו על עצמ גזירה זו.

אלו שקיבלו עליהם גזרת קטניות לא החשיבו את הקטניות כחמץ גמור. לכן הגזרה כוללת איסור אכילה אך הכלים שבשלו בהם קטניות אינם אסורים בפסח. כמו כן אין לזרוק את הקטניות מן הבית וגם אין צורך למוכרם לגוי. 

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

 

שאלה ז

מה ההגדרה של חילבֶּה לגבי פסח? האם הוא מוגדר כקטנית או שמא הוא חמץ?

תשובה

חילבה זהו צמח שאוכלים את הזרעים שלו ולכן זה קטניות. 

בברכת חג כשר ושמח,

יואל פרידמן

 

שאלה ח

ראיתי את תשובת הרב באתר לגבי שמן קנולה שמותר לאשכנזים. בחנות ראיתי שכתוב על הבקבוק של שמן קנולה "לאוכלי קטניות " ו"למשתמשים בליפתית". אנחנו אוכלים שוקולד עם ליפתית אך לא אוכלים קטניות . האם שמן קנולה מותר לנו לשימוש?

 

תשובה 
הקנולה היא קטנית, ולכן דין השמן כדין שמנים אחרים העשויים מקטניות, שאסורים לבני אשכנז. אמנם ידועה דעת רבנים גדולים וטובים שהם מתירים שמן קטניותמסיבות שונות , והמקל סומך עליהם.

הלפתית זו בעיה הלכתית שונה , שכן היא אינה ראויה למאכל והפוסקים הסתפקו אם גזרו גזרת קטניות ב דבר שאינו ראוי למאכל אדם או לא, וכבר ד ן בכך האבנ י נזרבשתי תשובות סותרות . כמו כן משתמשים בלפתית בכמות קטנה היא בטלה בתוך המוצר, משא"כ שמן קנולה שהוא כולו קטנית . להלכה יש מקילים ויש מחמירים בפסח, אבל אין להשוות בין דיני שמן קנולה לדיני לפתית. אמנם כל מי שמקל וסובר שמינים שלא היו ידועים בזמן הגזרה של קטניות - הגזרה אינה חלה עליהם , מקילים הן בלפתית והן בשמן קנולה .

בברכת התורה והארץ

הרב יהודה הלוי עמיחי

 

שאלה ט

ראיתי את תשובת הרב המבחין בין שמן ליפתית לשמן קנולה. בזמנו ניהלתי את מפעל השמן "מילומור" המיצר את שמן הקנולה וברצוני להבהיר כמה דברים בקשר לשמן קנולה וליפתית . שמן הקנולה מוצאו משמן הליפתית לאחר שעבר מיוניםוברורים ע''י חוקרים קנדים ומכאן שמו canadian oil ובקיצור canola. ההבדל הואהתכולת חומצות מסוימות ורעלים שהיו בליפתית המקורית והפחתתם לרמה כזו שהנם ראוים לשמש כשמן מאכל לאדם ללא חשש מהרעלה. גם כיום יצרני השמן מבחינים בין הליפתית שהוא שמן ירוד באיכותו לקנולה שהוא מאותו צמח. 

 

תשובה 
תודה על הערתך, אולם כבר כתבתי שלפתית אינה ראויה למאכל אדם, ואילו השמן קנולה הוא תוצר שנעשה למאכל אדם לאחר עיבודים שונים. על כן כתבנו שיש מקילים בלפתית שאינה ראויה למאכל אדם יותר מאשר קנולה, כי כאמור האחד ראוי למאכל אדם והאחר - לא.

ב תודה ו ב ברכה

יהודה הלוי עמיחי

 

שאלה י
האם הנבטים הנמכרים בחנויות מקורם בנבטי חיטה או קטניות ( לעניין פסח)? האם קיים דין "אחשביה" בחלק הזרע שממנו יוצא הנבט ?

תשובה 
הנבטים יש שהם מחיטה ממש ויש שעשויים מקטניות צריך לברר בכל נבט ממה הוא מונבט. כמו כן מכיוון שהדגן שרוי הרבה זמן במים אפילו אם לא נבקעו הרי הם אסורים (סי' תסז סעי' ד), ואין כאן צורך לדין אחשביה . 

בברכת התורה והארץ ,

יואל פרידמן

 

שאלה יא

יש לי דגים ואני לא יודעת ממה מורכב המזון שלהם אז רציתי לשאול מה אני אעשה בפסח אם אין ביכולתי למצוא מזון המתאים בדיוק לחג הפסח.  

 

תשובה

המזון לדג צריך שיהא כשר לפסח. על כן אפשר לקנות אוכל לדגים כשר לפסח. כמו כן אפשר לקנות אוכל המ ספיק לשבוע ימים ולתתו קודם הפסח. פתרון נוסף - אפשרלמכור את האקווריום עם הדגים והמזון שבו לגוי, ברור שבמקרה כזה הוא צריך סגירה והבדלה כל ימות החג. 

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

toraland whatsapp