ברכות ליל הסדר, גזירות חכמים בשבת, קשר תפילין של יד

השאלה:

1.חכמים גזרו שאסור להיכנס לים או לנהר בשבת שמא יעשה רפסודה.
האם ההסבר הוא פשוטו כמשמעו,שמא יתחילו לבנות רפסודה ויעברו על איסור בונה?
2.חכמים גזרו שאסור למחוא כפיים בשבת,שמא יתקן כלי שיר. מה הכונה "יתקן כלי שיר"? האם הכונה היא שאולי יכוונו את המיתרים של הגיטרה או הכינור? ואם כן,מה האיסור בכך? או שהכונה היא שמא יתחיל לבנות כלי נגינה?
3.האם אני יכול להתכוון לצאת ידי חובה בקידוש של פסח, ובשאר הברכות כמו שהחיינו,מרור, מצה,המוציא,הגפן אני מתכוון לא לצאת ידי חובה ובכך להרוויח את הברכות הללו, ולברך בעצמי? האם הדבר אפשרי?
4.האם חייבים שהקשר הקטן של האות יו"ד, יהיה צמוד לבית בתפילין של יד? מה קורה אם הנחתי תפילין בלי שהקשר יהיה צמוד לבית? האם ההנחה פסולה?


תודה וכל טוב.

התשובה

הרב יעקב אריאל |

1. כן, אע"פ שהיא בניה בכלים.
2.הכוונה לתיקון כלי נגינה כגון החלפת מיתר בכינור
3 עורך הסדר מברך להוציא את כולם ולכתחילה עדיף להקשיב ולהתכוין לצאת,כי מצוה ברוב עם גדולה יותר, אך אם אתה חושש שלא תצליח לכוון לכל מילה של המברך אתה יכול ללחוש לעצמך את הקידוש בו זמנית עם המברך
4. בדיעבד יוצא י"ח.

toraland whatsapp