התשובה
1. גזרת קטניות החלה לפני כאלף שנה, ונבעה מחשש שמא יחליפו בין תבואה וקטניות וכן מחשש לערבוב הגרעינים. התערובת יכולה להיות בשקים שבהם הגרעינים, וייתכן שהיא מצויה בקמח.
בני אשכנז קבלו על עצמם את גזרת קטניות וכן חלק מבני ספרד ואילו החלק האחר מבני ספרד לא קבלו על עצמ גזירה זו.
אלו שקיבלו עליהם גזרת קטניות לא החשיבו את הקטניות כחמץ גמור. לכן הגזרה כוללת איסור אכילה אך הכלים שבשלו בהם קטניות אינם אסורים בפסח. כמו כן אין לזרוק את הקטניות מן הבית וגם אין צורך למוכרם לגוי.
2. חילבה זהו צמח שאוכלים את הזרעים שלו ולכן זה קטניות.
3. הקנולה היא קטנית, ולכן דין השמן כדין שמנים אחרים העשויים מקטניות, שאסורים לבני אשכנז. אמנם ידועה דעת רבנים גדולים וטובים שהם מתירים שמן קטניות מסיבות שונות, והמקל סומך עליהם.
הלפתית זו בעיה הלכתית שונה, שכן היא אינה ראויה למאכל והפוסקים הסתפקו אם גזרו גזרת קטניות בדבר שאינו ראוי למאכל אדם או לא, וכבר דן בכך האבני נזר בשתי תשובות סותרות.כמו כן משתמשים בלפתית בכמות קטנה היא בטלה בתוך המוצר, משא"כ שמן קנולה שהוא כולו קטנית. להלכה יש מקילים ויש מחמירים בפסח, אבל אין להשוות בין דיני שמן קנולה לדיני לפתית. אמנם כל מי שמקל וסובר שמינים שלא היו ידועים בזמן הגזרה של קטניות – הגזרה אינה חלה עליהם, מקילים הן בלפתית והן בשמן קנולה.
4. תודה על הערתך, אולם כבר כתבתי שלפתית אינה ראויה למאכל אדם, ואילו השמן קנולה הוא תוצר שנעשה למאכל אדם לאחר עיבודים שונים. על כן כתבנו שיש מקילים בלפתית שאינה ראויה למאכל אדם יותר מאשר קנולה, כי כאמור האחד ראוי למאכל אדם והאחר – לא.
5. הנבטים יש שהם מחיטה ממש ויש שעשויים מקטניות צריך לברר בכל נבט ממה הוא מונבט. כמו כן מכיוון שהדגן שרוי הרבה זמן במים אפילו אם לא נבקעו הרי הם אסורים (סי' תסז סעי' ד), ואין כאן צורך לדין אחשביה.
בברכת התורה והארץ, הרב יואל פרידמן.
6. המזון לדג צריך שיהא כשר לפסח. על כן אפשר לקנות אוכל לדגים כשר לפסח. כמו כן אפשר לקנות אוכל המספיק לשבוע ימים ולתתו קודם הפסח. פתרון נוסף – אפשר למכור את האקווריום עם הדגים והמזון שבו לגוי, ברור שבמקרה כזה הוא צריך סגירה והבדלה כל ימות החג.