ביאור מאמר חז"ל שמרדכי ואסתר היו נשואים

השאלה: שלום, יש לי שאלה על מגילת אסתר: אחד הפירושים על המגילה אומר שמרדכי ואסתר היו נשואים, אבל על פניו, אפילו הפשט מכחיש את הפירוש הזה ישר. בפרק ב פסוק ב כתוב: "ויאמרו נערי המלך...יבקשו למלך נערות בתולות טובות מראה" כלומר, נערות נשואות זה בכלל לא היה באופציה. ובפרק ח פסוק א כתוב: "ומרדכי בא לפני המלך כי הגידה אסתר מה הוא לה" מהפסוק הזה אנחנו מבינים שאחשוורוש מבין את הקשר המשפחתי ומקבל אותו, ובעיני אין שום סיכוי שאחשוורוש היה מקבל את מרדכי אם היה מתברר שהוא בעלה לשעבר של אשתו. אז על פניו זה לא הגיוני, תוכלו להסביר לי למה הפירוש רלוונטי?

התשובה

הרב אהוד אחיטוב | כ"א אדר ב תשפ"ב 9:04

ב"ה כ"א אדר ב' ה'תשפ"ב


שלום וברכה וכל טוב 


בתשובה לשאלתך כיצד מתיישב הפירוש שאסתר המלכה הייתה נשואה למרדכי היהודי, עם פסוקים שונים במגילה. 

ראשית חשוב לציין שהפירוש שאת שואלת עליו מקורו בדברי חכמינו ז"ל על הפסוק (אסתר, ב, ז): " וּבְמ֤וֹת אָבִ֙יהָ֙ וְאִמָּ֔הּ לְקָחָ֧הּ מָרְדֳּכַ֛י ל֖וֹ לְבַֽת". ודרשו חז"ל (מדרש לקח טוב אסתר ב, ז, וכן מס' מגילה יג ע"ב):

"תנא משום ר' מאיר אל תקרא לבת אלא לבית".

אף רש"י שבדרך כלל מפרש על פי הפשט, לא הביא פירוש אחר אלא כתב:

"רבותינו פירשו לבית לאשה".

אכן האבן עזרא שם, מפרש שכוונת חז"ל הייתה שהוא חשב לקחת אותה לו לאשה, כי אם היא הייתה אשת איש הוא לא היה לוקח סיכון:

"לולי שהיתה בתולה לא היה מרדכי מסכן בה כי לא יסמך על מעשה נס, אולי דרש לבית שהיה במחשבתו .... לקחתה לאשה".

בנוגע לשאלתך, שאם אסתר הייתה נשואה כיצד היא נלקחה לאחשוורוש הרי בפסוק כתוב "יבקשו למלך נערות בתולות טובות מראה"?!

התשובה מתקבלת לאור דברי המפרשים שאחשורוש באמת קיבץ גם בתולות זאת עפ"י כפל הלשון בפסוק בהמשך הפרק (אסתר ב, יז): "וַיֶּאֱהַ֨ב הַמֶּ֤לֶךְ אֶת־אֶסְתֵּר֙ מִכָּל־הַנָּשִׁ֔ים וַתִּשָּׂא־חֵ֥ן וָחֶ֛סֶד לְפָנָ֖יו מִכָּל־הַבְּתוּלֹ֑ת....".

וכפי שביאר רש"י (ב, יז): "מכל הנשים - הבעולות שאף נשים הבעולות קבץ".

כלומר, הביטוי "מכל הנשים" משמעותו לנשים נשואות, ודבריו מבוססים על דברי הילקוט שמעוני אסתר סי' תתרנג): "אמר רבי חלבו אף בעולות קבץ".

כך גם מביא מו"ר הרב יהושע בכרך זצ"ל בספרו כתבוני לדורות, בשם הפירוש המיוחס לרמב"ם שמרדכי ייעד את אסתר להיות אשתו. בדומה ללשון הפסוק בפרשת משפטים "ואם לבנו ייעדנה", שהכוונה קידושין.

וכך גם מבאר המהר"ל בפירושו אור חדש על מגילת אסתר (פרק ב פסוק יז).

וניתן לעיין בהרחבה על כך בפירושו של הרב שלמה אלקבץ זיע"א (מחבר הפיוט "לכה דודי") בפירושו "מנות הלוי" על מגילת אסתר, כשהוא מחזק פירוש זה בהרחבה.

לסיכום, ניתן לומר שרוב מוחלט של המפרשים מבינים שדעתו של רבי מאיר שמרדכי ואסתר היו נשואים אינה דעת יחיד שחכמים חולקים עליה, אלא הם הבינו שיש כאן כעין מסורת. 

אכן לשאלתך השניה, איך מרדכי היה מקובל בעיני אחשורוש אם הוא היה בעלה של אסתר?

על כך לא מצאנו התייחסנו מפורשת במפרשים, אך מתוך עיון בדבריהם מסתבר שהוא באמת לא ידע זאת, כי את מה שנאמר בפסוק (אסתר ח, א): "כי הגידה אסתר מה הוא לה", כאן כל המפרשים שביארו זאת כתבו רק שהיא גילתה לאחשוורוש שמרדכי הוא דוד שלה, ולא ציינו שאמרה לאחשורוש שמרדכי בעלה. כך נתבאר במדרש לקח טוב (אסתר ח, א): 
"ביום ההוא וגו' . שהיא קרובה, שנאמר אסתר בת אביחיל דוד מרדכי".

 וכן ביאר משמע מדברי רש"י (אסתר ח, א) שביאר "מה הוא לה - איך הוא קרוב לה". 

וכן פירש האבן עזרא (אסתר ח א): "מה הוא לה - שהוא דודה".

וכך גם כותב רבי שלמה אלקבץ (שם ח, א) בשם רבי אליעזר מגרמיז"א: "ומרדכי בא לפני המלך בלא רשות.... ועוד יראה לי "בא לפני המלך", לא כמרשים אותו לבוא, רק כקוראים לו אותו לבוא. ביען נודע כי קרוב למלכה מה שלא נודע עד עתה רק לאומן לא לקרוב. ועתה הגידה אסתר מה הוא לה, כי אחי אביה הוא וכי בן מלכים הוא".

יישר כח, על שאלותייך, בברכת התורה והארץ

אהוד אחיטוב

toraland whatsapp