בטבלאות הבאות מרוכזים הנתונים העדכניים על הימצאות הפירות בשווקים ובשטחים חקלאיים, וההשלכות לגבי דיני ברכת שהחיינו.
מקרא לטבלאות:
- פירות או ירקות המודגשים, מתחדשים בשוק גם כיום, וניתן לברך עליהם שהחיינו.
- פירות או ירקות נטויים, מצויים במצב גבולי לגבי מצב התחדשותם בשוק. הכרעת ההלכה לגביהם מופיע בעמודת " דין הפרי לגבי ברכת שהחיינו " ודיון לגבי חלקם, מופיע בהערות.
- פירות וירקות אחרים אינם מתחדשים בשוק, אולם על חלקם ניתן לברך בהתאם למופיע בהערות.
להורדת טבלה צבעונית לחצו כאן>>
הלכות עיקריות[1]:
ברכת שהחיינו נתקנה על פרי שמתחדש משנה לשנה ועל השמחה בכך[2], אי לכך אין לברך על פרי שאינו מתחדש, גם אם אוכלו לראשונה בחייו[3].
הזמן המובחר ביותר לברכה זו היא כשאוכל מהפרי בעונת חידושו, ובדיעבד גם אם ברך כשראה את הפרי על העץ, יצא[4], וניתן לברך כל עוד לא סיים אכילתו. [5]
יש שפסקו שיברך ברכת הפרי ואח"כ שהחיינו[6], ויש שפסקו שיקדים ברכת שהחיינו לברכת הפרי[7], וכל אחד ינהג כמנהג אבותיו.
אין לברך שהחיינו על שני זנים של אותו מין פירות[8]. ויש שנהגו לברך על שני זנים שונים של אותו מין בתנאי שניכר הבדל משמעותי ביניהם במראה ובטעם.[9]
פרי שמצוי כל השנה
להלכה, פרי שנמצא כל השנה על העץ[10], או מגודל כל השנה[11], אין מברכים עליו שהחיינו[12]. אי לכך, פרי שנמצא כל השנה בשוק באופן רציף בעזרת קירור, אחסון, או יבוא, אין לברך על הפרי כשקונה בשוק[13], אלא אם כן הפרי החדש ניכר בטעם או במראה לעומת המקורר שאז מברך עליו[14].
אולם, גם פרי או ירק שמצוי כל השנה בעזרת קירור וכו', אם הפרי מתחדש על העץ, ואוכל פרי שיודע שהוא מהיבול החדש, ניתן לברך עליו[15]. פרי שמשווק כל השנה בעזרת שימוש בזנים שונים, שאין אחד מהם שגדל בכל השנה, יכול לברך על זן שמתחדש בעץ בביתו, או בשוק כשיודע שזהו פרי שהתחדש15.
טבלאות דיני "שהחיינו" בפירות וירקות:
המינים השונים חולקו לטבלאות של פירות, ירקות וגידולי גרגר. תבלינים ניתן לאכול כל השנה מקירור, ולכך אין לברך עליהם.
הסבר לגבי עמודת "דרכים להארכת עונת השיווק":
זנים שונים: שימוש בזנים שונים המבשילים בעונות שונות ובכך מאריכים את משך שיווק הפרי.
אזורים שונים: גידול באזורים שונים בארץ בעלי אקלים שונה, לצורך שיווק בעונות בהם הגידול קשה.
בתי רשת/חממות: גידול בבתי רשת ובחממות לצורך שיווק, בעיקר בעונת החורף.
קירור/אחסון: שימוש בקירור/אחסון לצורך הארכת משך שיווק הפרי.
יבוא: שימוש ביבוא מחו"ל לצורך הארכת משך שיווק הפרי.
כבישה/קלייה: שימוש בכבישה/קלייה לצורך הארכת משך שיווק הפרי.
אגרוטכניקה: שימוש בטכניקות חקלאיות (לדוגמא הצמאה), לצורך קבלת פרי בעונות שונות.
דין ברכת שהחיינו בפירות שונים [16] (עידכון: תמוז תשע"ח)
הפרי |
דין הפרי לגבי ברכת שהחיינו |
מועד הנבה טבעי |
עונה שלא נמצא בשוק |
דרכים להארכת שיווק |
הערות |
אבוקדו |
לא[17] |
סוף קיץ-סתיו |
פחות מצוי בתחילת קיץ |
זנים שונים |
על הפרי החדש בעץ או כשיודע שהגיע לשוק פרי חדש, יכול לברך[18] |
אגוז המלך |
לא
|
סתיו |
אין |
אחסון |
על הפרי החדש בעץ או כשיודע שהגיע לשוק פרי חדש, יכול לברך[18] |
אגוז לוז (אילסר) |
לא |
סוף קיץ |
אין |
אחסון |
על הפרי החדש בעץ או כשיודע שהגיע לשוק פרי חדש, יכול לברך[18] |
אגוז פקאן |
לא |
סתיו |
אין |
אחסון |
על הפרי החדש בעץ או כשיודע שהגיע לשוק פרי חדש, יכול לברך[18] |
אגס |
לא |
קיץ |
אין |
קירור, יבוא |
על הפרי החדש בעץ או כשיודע שהגיע לשוק פרי חדש, יכול לברך[18] |
אגס נאשי |
כן[19] |
קיץ |
פחות מצוי באביב |
יבוא |
ראוי לברך על הפרי החדש מהארץ בסוף הקיץ |
אוכמניות |
כן[20] |
אביב-קיץ |
פחות מצוי בחורף |
יבוא |
ראוי לברך על הפרי החדש מהארץ בתחילת הקיץ |
אנונה |
כן |
סתיו |
קיץ |
|
|
אסרולה |
כן |
קיץ |
חורף |
|
|
אפרסמון |
כן |
קיץ-חורף |
אביב |
זנים שונים, קירור |
|
אפרסק |
כן |
אביב קיץ |
חורף |
זנים שונים |
|
אשכולית |
כן[21] |
סתיו-חורף |
פחות מצוי בקיץ |
זנים שונים, קירור |
ראוי לברך על הפרי המתחדש בתחילת הסתיו |
אתרוג |
לא[22] |
כל השנה |
אין |
|
|
בוטנה (פיסטוק) |
לא |
קיץ-סתיו |
אין |
אחסון |
על הפרי החדש בעץ או כשיודע שהגיע לשוק פרי חדש, יכול לברך[18] |
גוג'י ברי טרי |
כן |
אביב-קיץ |
חורף |
|
|
גודגדן |
כן |
קיץ |
חורף |
|
|
גויאבה |
כן |
סתיו-חורף |
אביב-תחילת קיץ |
|
|
גויאבה תותית |
כן |
קיץ |
חורף |
|
ישנם מספר מועדי הנבה |
גרגר פנמה |
כן |
קיץ |
חורף |
|
ישנם מספר מועדי הנבה |
דובדבן |
כן |
קיץ |
חורף |
|
|
דוריאן |
כן |
קיץ |
|
|
|
זית |
לא[23] ומנהג ירושלים לברך. |
סוף קיץ-חורף |
אין |
כבישה |
על הפרי החדש בעץ או כשיודע שהגיע לשוק פרי חדש, יכול לברך (לא משימורים) [18] |
חבוש |
כן[24] |
סוף קיץ-סתיו |
אביב |
קירור, יבוא |
ראוי לברך על הפרי החדש מהארץ בסוף הקיץ |
חרוב |
לא[25] |
סוף קיץ |
אין |
אחסון |
|
ליטשי (ליצ'י)
|
כן |
קיץ |
חורף |
|
|
לימון |
לא |
כל השנה |
אין |
זנים שונים |
|
מנגו |
כן |
קיץ |
חורף-אביב |
אזורים שונים |
|
מנגוסטין |
כן |
קיץ |
חורף |
|
|
מנדרינה |
|
ראה קלמנטינה |
|
|
|
מרולה |
כן |
קיץ-סתיו |
חורף |
|
|
משמש |
כן |
קיץ |
שאר השנה |
|
|
נקטרינה |
כן |
אביב קיץ |
חורף |
זנים שונים |
|
ספודילה |
לא |
קיץ |
פחות מצוי בחורף |
|
|
ספוטה לבנה |
לא |
במשך השנה |
אין |
|
|
ספוטה שחורה |
כן |
קיץ |
חורף |
|
|
ענבי מאכל |
כן[26] |
אביב-קיץ |
פחות מצוי בחורף ובסתיו |
זנים שונים, קירור, אזורים שונים, יבוא |
ראוי לברך על הפרי החדש המגיע מהארץ בתחילת האביב (יש גם פרי מיובא לפני) |
פג'ויה |
כן |
סתיו |
קיץ |
|
|
פומלה |
כן[21] |
סתיו-חורף |
פחות מצוי בקיץ |
זנים שונים, קירור |
ראוי לברך על הפרי המתחדש בתחילת הסתיו |
פיטאיה |
כן |
קיץ-סתיו |
חורף |
|
|
פיסטוק |
|
ראה בוטנה |
|
|
|
פסיפלורה (שעונית) |
לא[27] |
חורף, קיץ |
פחות מצוי בסתיו ובאביב |
|
|
פפאיה |
לא[28] |
כל השנה |
פחות מצוי בחורף |
|
|
צבר |
לא[29] |
קיץ |
פחות מצוי בתחילת הקיץ |
זנים שונים, קירור |
|
קובו (תפוח פרואני) |
כן |
קיץ-סתיו |
אביב |
|
|
קומקוואט |
|
ראה תפוז סיני |
|
|
|
קוקוס |
לא[30] |
|
|
יבוא |
|
קיווי |
לא |
סוף קיץ |
פחות מצוי בתחילת הקיץ |
קירור, יבוא |
על הפרי החדש בעץ או כשיודע שהגיע לשוק פרי חדש, יכול לברך[18] |
קלמנטינה |
כן[21] |
סתיו-חורף |
פחות מצוי בקיץ |
זנים שונים, קירור |
ראוי לברך על הפרי המתחדש בתחילת הסתיו |
קניסטל |
כן |
קיץ-סתיו |
אביב |
|
|
קרמבולה |
כן |
סוף קיץ- אביב |
פחות מצוי בתחילת הקיץ |
בתי רשת/חממות, זנים שונים |
ההפסקה בשיווק קצרה, והדבר עשוי להשתנות בעתיד. |
רימון |
כן |
סוף קיץ-סתיו |
אביב-קיץ |
זנים שונים, קירור |
|
רמבוטן |
כן |
קיץ-סתיו |
אביב |
|
יכול להניב גם בחורף |
שזיף אירופאי (מוארך) |
כן |
קיץ |
חורף |
זנים שונים, קירור |
|
שזיף יפני (עגול) |
כן |
אביב-סתיו |
חורף |
זנים שונים, קירור |
|
שסק |
כן |
אביב |
שאר השנה |
|
|
שקד יבש |
לא |
קיץ |
אין |
אחסון |
|
שקד ירוק |
כן[31] |
אביב-קיץ |
חורף |
|
|
תאנה טריה |
כן |
אביב-קיץ |
חורף |
אזורים שונים |
|
תות עץ |
כן |
אביב-קיץ |
שאר השנה |
|
נגוע מאוד בחרקים |
תמר לח |
לא, אולם יכול לברך שהחיינו על "תמר ברהי"[32] |
סתיו |
|
קירור |
על הפרי החדש[32] בעץ או כשיודע שהגיע לשוק פרי חדש, יכול לברך |
תפוז |
כן[21] |
סתיו-חורף |
פחות מצוי בסוף הקיץ |
זנים שונים, קירור |
ראוי לברך על הפרי המתחדש בתחילת הסתיו |
תפוז סיני (קומקוואט) |
לא[33] |
סתיו- אביב |
פחות מצוי בקיץ |
|
|
תפוח |
לא |
קיץ |
אין |
קירור, יבוא |
על הפרי החדש[34] בעץ או כשיודע שהגיע לשוק פרי חדש, יכול לברך, כגון "תפוח ענה" |
דין ברכת שהחיינו בירקות שונים[35] (עידכון: סיוון תשע"ח)
הירק |
דין הירק לגבי ברכת שהחיינו |
מועד הנבה טבעי |
עונה שלא נמצא בשוק |
דרכים להארכת שיווק |
הערות |
אבטיח |
כן[36] |
אביב-קיץ |
פחות מצוי בסתיו |
זנים שונים, אזורים שונים |
ראוי לברך על הפרי המתחדש בתחילת האביב |
אננס |
לא |
כל השנה |
פחות מצוי בחורף |
זנים שונים, יבוא |
|
אספרגוס |
לא |
אביב-קיץ |
פחות מצוי בחורף |
|
|
אפונה תרמילים |
לא |
חורף |
אין |
אחסון, שימורים |
|
ארטישוק |
כן[37] |
חורף |
קיץ |
|
נגוע מאוד בחרקים |
בטטה |
לא |
סתיו-חורף |
אין |
אגרוטכניקה, אחסון |
|
במיה |
כן[38] |
קיץ |
אביב |
|
|
בננה |
לא |
כל השנה |
פחות מצוי בסוף הקיץ |
בתי רשת |
|
בצל יבש |
לא |
כל השנה |
אין |
אחסון |
|
עלי בצל ירוק |
לא |
כל השנה |
אין |
קירור |
|
בצל טרי |
לא |
כל השנה |
אין |
אחסון |
|
ברוקולי |
לא |
חורף |
פחות מצוי בקיץ |
קירור |
|
גזר |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
אחסון |
|
גמבה |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
חממות |
|
דלורית |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
אחסון |
|
דלעת |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
אחסון |
|
חזרת |
לא |
אביב |
אין |
אחסון |
|
חסה |
לא |
חורף |
אין |
זנים שונים |
|
חציל |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
חממות |
|
כוסברה |
לא |
סתיו-חורף |
אין |
זנים שונים, קירור |
|
כרוב אדום |
לא |
סתיו-חורף |
אין |
זנים שונים, קירור |
|
כרוב לבן |
לא |
סתיו-חורף |
אין |
זנים שונים, קירור |
|
כרובית |
לא |
סתיו-חורף |
אין |
זנים שונים, קירור |
|
כרפס עלים |
לא |
סתיו-חורף |
אין |
זנים שונים, קירור |
|
כרפס שורש |
לא |
סתיו-חורף |
אין |
זנים שונים, קירור |
|
לוף (כרישה) |
לא |
סתיו, אביב |
פחות מצוי בקיץ |
אגרוטכניקה, אחסון |
|
לפת |
לא |
סוף קיץ-סוף אביב |
פחות מצוי בקיץ |
אגרוטכניקה, אחסון |
|
מלון |
לא[39] |
אביב-קיץ |
פחות מצוי בסתיו |
זנים שונים, אזורים שונים |
|
מלפפון |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
חממות |
|
נענע |
לא |
כל השנה |
אין |
זנים שונים, קירור |
|
סלק אדום |
לא |
סתיו-אביב |
אין |
זנים שונים, קירור |
|
סלק עלים |
לא |
כל השנה |
אין |
|
|
עגבניה |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
חממות |
|
פול תרמילים |
לא |
אביב |
אין |
אחסון |
|
פטל |
כן |
קיץ |
חורף |
|
|
פטריות |
לא |
כל השנה |
אין |
|
|
פטרוזיליה עלים |
לא |
סתיו-חורף |
אין |
זנים שונים, קירור |
|
פטרוזיליה שורש |
לא |
סתיו-חורף |
אין |
זנים שונים, קירור |
|
פלפל |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
חממות |
|
פלפל חריף |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
חממות |
|
צנון |
לא |
חורף-אביב |
פחות מצוי בקיץ |
|
|
צנונית |
לא |
חורף-אביב |
פחות מצוי בקיץ |
|
|
קולורבי |
לא |
סתיו-תחילת קיץ |
אין |
קירור |
|
קישוא |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
חממות |
|
שום |
לא |
קיץ, סתיו |
אין |
אחסון |
|
שומר (אניס) |
לא |
קיץ-אביב |
פחות מצוי בקיץ |
אגרוטכניקה, זנים שונים |
|
שעועית תרמילים |
לא |
אביב- סתיו |
אין |
אגרוטכניקה, אחסון |
|
שמיר |
לא |
סתיו-חורף |
אין |
זנים שונים, קירור |
|
תות שדה |
כן[40] |
סתיו-אביב |
פחות מצוי בקיץ |
אזורים שונים, זנים שונים |
|
תפוחי אדמה |
לא |
חורף-תחילת קיץ |
אין |
אחסון |
|
תרד |
לא |
סתיו-חורף |
פחות מצוי בקיץ |
קירור |
|
דין ברכת שהחיינו בגידולי גרגר שונים[41] (עידכון: סיוון תשע"ח)
גרגרים |
הדין לגבי ברכת שהחיינו |
מועד הנבה טבעי |
עונה שלא נמצא בשוק |
דרכים להארכת שיווק |
הערות |
אורז |
לא |
אביב- קיץ |
אין |
אחסון |
|
אפונה |
לא |
חורף |
אין |
אחסון, שימורים |
|
בוטנים (אגוזי אדמה) |
לא |
קיץ |
אין |
אחסון |
|
גרעיני אבטיח |
לא |
קיץ |
אין |
אחסון, קלייה |
|
גרעיני דלעת |
לא |
קיץ |
אין |
אחסון, קלייה |
|
גרעיני חמניות |
לא |
קיץ |
אין |
אחסון, קלייה |
|
דוחן |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
אחסון |
|
זנגביל (ג'ינג'ר) |
לא |
סתיו |
אין |
אחסון |
|
חיטה |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
אחסון |
|
חומוס (חימצה) |
לא |
אביב |
אין |
אחסון, חממות |
|
טף (אינג'רה) |
לא |
אביב |
אין |
אחסון |
|
כוסבר |
לא |
אביב |
אין |
אחסון |
|
כוסמין |
לא |
אביב-קיץ |
אין |
אחסון |
|
לוביא/ רוביא (שעועית העין השחורה) |
לא |
אביב- סתיו |
אין |
אחסון |
|
סויה |
לא |
קיץ-סתיו |
אין |
אחסון |
|
עדשים (עדשה תרבותית) |
לא |
אביב |
אין |
אחסון |
|
פול |
לא |
אביב |
אין |
אחסון |
|
פרג |
לא |
אביב |
אין |
אחסון |
|
קימל |
לא |
קיץ |
אין |
אחסון |
|
קוואקר (שיבולת שועל) |
לא |
אביב |
אין |
אחסון |
|
שעועית יבשה |
לא |
אביב- סתיו |
אין |
אחסון |
|
שעורה |
לא |
אביב |
אין |
אחסון |
|
תירס קלחים |
לא[42] |
קיץ |
פחות מצוי בסוף חורף-אביב |
קירור |
נגוע מאוד בחרקים |
תירס גרגרים |
לא |
קיץ |
אין |
שימורים |
|
[1] להרחבה ראה ברכת שהחיינו על פירות חדשים בימינו, אמונת עתיך 119
[2] שו"ע או"ח רכה, ג.
[3] שו"ע או"ח רכה, ו משנ"ב רכה, טז,; וזאת הברכה יח, ז (עמ' 162) ילקו"י רכה, יא, פסקי תשובות רכה, יז.
[4] שו"ע רכה, ג.
[5] משנ"ב שם, ס"ק יג.
[6] משנ"ב שם, ס"ק יב; ערוה"ש או"ח רכה, ה; וזאת הברכה יח, ו (עמ' 160).
[7] הלק"ט ח"א, רלו; כה"ח רכה, כד; ילקו"י ברכות רכה, ז; יחו"ד ח"ג, טו.
[8] ביאור הגר"א רכה, ד. וראה בספר וזאת הברכה יח, א-ג (עמ' 164-165); אמ"ר סק"ד וכה"ח רכה סקל"ד.
[9] שו"ע רכה, ד, מג"א רכה, י, משנ"ב רכה, יד. פניני הלכה ברכות יז, טז; ועיין בא"ח פרשת ראה, יג.
[10] ללא הפסקה מוגדרת של לפחות 30 יום (הליכות שלמה כג, כא). דוגמא לכך הינו הלימון.
[11] כדוגמת מלפפון או בננה.
[12] שו"ע רכה, ו; רמ"א, שם; הליכות שלמה כג, כא.
[13] לכן, אין לברך על תפוחים שקנה בסתם מהשוק, הואיל ויתכן שהם מקירור.
[14] משנ"ב רכה, ס"ק יח; פסקי תשובות, רכה, יז. דוגמא לכך הם פירות הדר חדשים.
[15] ע"פ הנחיית הרב יהודה הלוי עמיחי. ואפילו קנה מהשוק זן שהתחדש שאינו יכול להישמר בקירור- כדוגמת תפוח "ענה", יכול לברך. ראה משנ"ב רכה, ס"ק יח; אג"מ ח"ג או"ח סימן לד. ויש חולקים: פסקי תשובות, רכה, יז; וזאת הברכה פרק יח (עמ' 161); פניני הלכה ברכות ההודאה והשמחה, טו; כדמשמע מכה"ח רכה, ס"ק מז ובא"ח ראה אות י.
[16] הטבלה הוכנה לאחר בירור מקיף ומדויק ככל הניתן. באם נמצא אי דיוק כלשהו, נשמח לקבל הערות ל: machonhat156@gmail.com
[17] אבוקדו מצוי בכמות קטנה בסוף הקיץ לעומת שאר השנה, אבל נראה שעדיין מצוי בשווקים המרכזיים. ובספק ברכת שהחיינו נהגו להחמיר (פרי מגדים רכה, א"א סק"ט; ברכי יוסף תרמג סק"א; יחו"ד א, סט. אולם דעת הב"ח שגבי ברכת שהחיינו אין אומרים ספק ברכות להקל (או"ח, כט) והביאו בצי"א יג, כ) וראה חת"ס או"ח נה. ועיין בפס"ת (רכה, יא) שהביא שיש שאומרים שאין לברך עליו "שהחיינו" הואיל ונאכל כטפילה.
[18] ע"פ הנחיית הרב יהודה הלוי עמיחי. ראה משנ"ב רכה, ס"ק יח; אג"מ ח"ג או"ח סימן לד. ויש חולקים: פסקי תשובות, רכה' יז; וזאת הברכה פרק יח (עמ' 161); פניני הלכה ברכות ההודאה והשמחה, טו; כדמשמע מכה"ח רכה, ס"ק מז ובא"ח ראה אות י.
[19] אגס נאשי מיובא באופן כללי במרבית השנה, אולם נראה שבחודשי האביב ותחילת הקיץ, מייבאים אותו בכמות קטנה מאוד. וראוי לברך על הפרי החדש שמגיע מהארץ בסוף הקיץ שוודאי הוא חדש.
[20] אוכמניות מצויות כל השנה, באביב ובקיץ מתוצרת הארץ, ובסתיו ובחורף מיבוא, אולם רק בחנויות ייעודיות. לכן, נראה שניתן לברך עליהם. ועדיף שיברך על הפרי החדש המגיע מהארץ בתחילת הקיץ.
[21] אשכולית, פומלה, תפוז וקלמנטינה ניתנים להשגה בכל השנה- מסוף הקיץ ועד האביב מפרי טרי, ולאחר מכן בקירור מיוחד. אולם הואיל והפרי מקירור ארוך מיועד בעיקר למיצים והואיל וניכר בחידושו בסוף הקיץ, נראה שניתן לברך. (ועיין בא"ח פרשת ראה, יא; וזאת הברכה יח, א-ג (עמ' 163-134))
[22] עיין משנ"ב רכה' ס"ק טז ובפס"ת רכה יז. ובבא"ח (ראה, יא) הביא בשם בעל פרי האדמה, שמנהג ירושלים לברך עליו בליל ב' של ר"ה. והוסיף הבא"ח, שיש לברך דווקא אם אוכלו לפני שמברך שהחיינו על ארבע המינים.
[23] והגר"מ אליהו זצ"ל כתב שנהגו לברך על זיתים חדשים (וזאת הברכה פרק יח (עמ' 163)) וראה אשרי האיש ח"א סל"ט, יב.
[24] חבוש מיובא באופן כללי במרבית השנה, אולם נראה שבחודשי האביב ותחילת הקיץ, מייבאים אותו בכמות קטנה מאוד. וראוי לברך על הפרי החדש שמגיע מהארץ בסוף הקיץ (ולא מיבוא) שוודאי הוא חדש.
[25] בחרוב ייתכן שהפרי הישן פחות איכותי מהחדש. אולם, עיין בפס"ת רכה הערה 123, שהביא שלפוסקים רבים הואיל והפרי אינו חשוב, אין מברכים עליו. וראה וזאת הברכה יח,ה (עמ' 163), שיש שפסקו לברך.
[26] ענבי מאכל כיום מצויים כמעט כל השנה. בסתיו ישנו פרי מקירור (בעיקר ענבים אדומים), ובחורף פרי מיובא. מכל מקום בעיקר בענבים ירוקים עדיין ישנה הפסקה, ובנוסף ניכר החדש לעומת הישן. ולכן נראה שניתן לברך על הענבים הירוקים המגיעים מהארץ בסוף החורף, ואולי עדיף לברך על הירוקים ולפטור את האדומים.
[27] פסיפלורה מניבה מספר פעמים בשנה. ואע"פ שבחלק מהחורף קשה יותר להשיגה, נראה שהשיווק הארצי אינו פוסק.
[28] בפפאיה הגידול בחורף מסובך יותר, ולעיתים ישנו פרי פחות איכותי. למרות זאת, היות והפרי מתקבל כל השנה, נראה שאין בכך להגדירה כמין המתחדש, ובנוסף ישנו יבוא שמסייע לשיווק הרציף.
[29] בצבר ישנם זנים המניבים רק בעונה מסוימת בשנה (בדר"כ בקיץ). אולם, הואיל ולאחרונה פותחו זנים המניבים ברצף לאורך השנה (על אף שיש פחות פרי בתחילת האביב), נראה שאין לברך עליו. (ועיין פרי האדמה ח"א, ברכות פ"ג, ח; ילקו"י ברכות, רכה, ט)
[30] קוקוס הינו מין טרופי המניב לאורך כל השנה בארץ מוצאו. נוסף על כך הוא מיובא לאורך כל השנה לארץ לחנויות המוכרות אותו. לכן נראה שאין לברך עליו. ובספר וזאת הברכה (יח', ח (עמ' 162)) הביא שהגר"מ אליהו זצ"ל כתב לברך עליו בט"ו בשבט עי"ש.
[31] השקד נאכל אצל מספר עדות בעודו ירוק, ובצורה הזאת איננו מצוי כל השנה. וצ"ע אם ניתן להגדירו כמין חשוב בדומה לדיון ביחס לחרובים (פס"ת רכה, הערה 123).
[32] ע"פ פסיקת הרב יהודה עמיחי. ועיין הערה 18 דעת החולקים. וישנם זנים שאינם נשמרים בקירור כדוגמת "ברהי" שוודאי שאינם מהמקורר.
[33] תפוז סיני מניב בעיקר בתקופת סתיו- אביב. אולם, היות ויכול להניב כל השנה, נראה שלא כדאי לברך.
[34] ע"פ פסיקת הרב יהודה עמיחי. ועיין הערה 18 דעת החולקים. וישנם זנים שאינם נשמרים בקירור כדוגמת "ענה" שוודאי שאינם מהמקורר.
[35] הטבלה הוכנה לאחר בירור מקיף ומדויק ככל הניתן. באם נמצא אי דיוק כלשהו, נשמח לקבל הערות ל: machonhat156@gmail.com
[36] באבטיח, הגידול נמשך במשך כל השנה כאשר בחורף ובסתיו הוא מתבצע בערבה. עם זאת, בשווקים המרכזיים, הפרי כמעט ולא מצוי בחלק ניכר מהסתיו והחורף, וגם כשהוא נמצא פחות איכותי וביוקר. לכן נראה שניתן עדיין לברך עליו. חשוב לציין שהפרי המגיע בתחילת העונה (וכ-80% מסך האבטיח בשנה), מקורו בצמחים המורכבים מין בשאינו מינו על דלעת. לכן, לפוסקים שלא לברך על כלאיים אין לברך עליו. (עיין יב"א ח"ה, יט. וצ"ע ששם צירף להקל לברך הואיל והדרים הינם ספק מינו)
[37] ארטישוק אינו מצוי בקיץ ולכן נראה שניתן להגדירו כמין המתחדש. מכל מקום, ישנם פוסקים (בעיקר מפוסקי אשכנז- ערוה"ש רכה, יב; וזאת הברכה יח, ד-ה (עמ' 161)) שהצריכו לברכה דווקא ירק חשוב, ויתכן שלא ניתן להגדירו כך.
[38] במיה אינה מצויה באביב. כפי שצוין ביחס לארטישוק ישנם פוסקים (בעיקר מפוסקי אשכנז) שהצריכו מין, חשוב ויתכן שלא ניתן להגדירו כך.
[39] במלון, בדומה לאבטיח, הגידול נמשך במשך כל השנה כאשר בחורף ובסתיו הוא מתבצע בערבה. עם זאת, הוא מצוי יותר מאבטיח ונראה שקשה להגדירו כמתחדש בשווקים. ובספק ברכת שהחיינו נהגו להחמיר (פרי מגדים רכה', א"א סק"ט; ברכי יוסף תרמג סק"א; יחו"ד א, סט אולם דעת הב"ח שגבי ברכת שהחיינו אין אומרים ספק ברכות להקל (או"ח, כט) והביאו בצי"א יג, כ) וראה חת"ס או"ח נה. בנוסף, חשוב לציין שחלק מהפרי שמגיע בתחילת העונה (וכ-30% מסך המלון בכל השנה), מקורו בצמחים המורכבים מין בשאינו מינו על דלעת. ולמרות שמדובר בחלק מהפירות בלבד, יתכן שלפוסקים שלא לברך על כלאיים אין לברך עליו.
[40] בתות שדה ישנו שיווק כיום גם באביב ובקיץ, מפרי המגיע מאזורי ההר (בעיקר בגולן). מכל מקום נראה שבשוק המרכזי עדיין אין תות שדה בכל השנה, ובנוסף השיווק בחודשים החמים מוגבל לזנים מסוימים שיתכן שפחות איכותיים.
[41] הטבלה הוכנה לאחר בירור מקיף ומדויק ככל הניתן. באם נמצא אי דיוק כלשהו, נשמח לקבל הערות ל: machonhat156@gmail.com
[42] תירס קלחים אינו מצוי בסוף החורף (בתחילת החורף יש בעיקר מקירור), אולם אין הבדל משמעותי בטעם ובמראה בין תירס מקלחים לשימורים, ולכן אין לברך. נוסף על כך צ"ע אם ניתן להגדירו ירק חשוב (עיין הערה 37 ביחס לארטישוק) ויש גם מוצר של תירס קלחים באריזת ואקום המיובא מחו"ל. ראוי לציין שלפוסקים רבים אין לאכול כיום תירס קלחים שאינו מפוקח מחרקים, הואיל והוא נגוע בחרקים.
עוד בקטגוריה כשרות כללי
טעימת סתם יינם לצורך לימוד
אני לומד ייננות וכחלק מתוכני הלימוד אנחנו מקבלים גם יינות לא כשרים כדי לטעום וללמוד על סוגי היינות השונים שקיימים, האם...
שימוש בכלי שאינו טבול שלא לצורך אכילה
חיוב טבילת כלים חל דווקא בכלי סעודה, ודווקא כשמעוניינים להשתמש בהם בסעודה. לפיכך מותר להשהות כלי סעודה בלי להשתמש בו...
רכיבי חלב עכו"ם
ישנה מחלוקת ידועה בנושא השימוש בחלב נכרי או באבקת חלב נכרי. משום כך, על פי נוהלי הרבנות הראשית לישראל, מקפידים לסמן על...