במדבר פרק כא
א) וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד יֹשֵׁב הַנֶּגֶב כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים,
וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּשְׁבְּ מִמֶּנּוּ שֶׁבִי: (ב) וַיִּדַּר יִשְׂרָאֵל נֶדֶר לַד' וַיֹּאמַר:
אִם נָתֹן תִּתֵּן אֶת הָעָם הַזֶּה בְּיָדִי וְהַחֲרַמְתִּי אֶת עָרֵיהֶם:
(ג) וַיִּשְׁמַע ד' בְּקוֹל יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֶת הַכְּנַעֲנִי וַיַּחֲרֵם אֶתְהֶם וְאֶת עָרֵיהֶם,
וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם חָרְמָה:
רש"י שם: "וישב ממנו שבי - אינה אלא שפחה אחת:"
על חשיבות מצוות פדיון שבויים, ומשמעותה האקטואלית לימנו מלמדים אותנו רבותנו:
הרב מרדכי אליהו זצ"ל (פעל ללא לאות למען שחרור פולארד, וביקר אותו בכילאו 10 פעמים!):
" מצווה רבה וחובה גדולה על כל עם ישראל באשר הוא נמצא ,לעזור ולסייע בכל כוחם ומאודם,לעשות ולפעול להוציא ולשחרר, את ה"ה יהונתן פולארד הי"ו שמסר עצמו לטובת הצלת כלל עם ישראל... יהונתן פולארד הי"ו לא רק סיכן את חייו למען עם ישראל , אלא הוא גם עבר שבעה מדורי גיהינום במשך 30 שנה בכלא האמריקני למען עם ישראל...
ומצוות פדיון שבויים חלה עליו, והיינו שזה חל עלכלל עם ישראל בארץ ובגולה לפעול בכל הדרכים ולהשפיע על מי שבידו להוציאו מבית כלא לחופשי..."
(נכתב לפני שנים אחדות, ומספר השנים הותאם לתשע"ה)
מתגברים על המכשולים / הרה"ג יעקב אריאל
פדיון שבויים הינו בעצם הרעיון העמוק ביותר של היהדות.
חובתנו להצלת יהונתן פולארד, הינה יותר מפדיון שבויים רגיל.
מצוות פדיון שבויים נחשבת כמצווה החשובה ביותר מכל המצוות שבין אדם לחברו, ומכל מצוות הצדקה היא הדרגה החשובה ביותר, כדברי הרמב"ם בהלכות מתנות עניים פרק ח' הלכה י':
"פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותן, ואין לך מצוה גדולה כפדיון שבויים. שהשבוי הרי הוא בכלל הרעבים והצמאים והערומים, ועומד בסכנת נפשות, והמעלים עיניו מפדיונו - הרי זה עובר על: לא תאמץ את לבבך, ולא תקפוץ את ידך, ועל לא תעמוד על דם רעך, ועל לא ירדנו בפרך לעיניך, ובטל מצות: פתח תפתח את ידך לו, ומצות וחי אחיך עמך, ואהבת לרעך כמוך, והצל לקוחים למוות והרבה דברים כאלו, ואין לך מצוה רבה כפדיון שבויים".
כבר בתלמוד ועד הדורות האחרונים, מסופר על גדולי ישראל שמסרו נפשם על פדיון שבויים.
במסכת חולין (דף ז') מסופר על רבי פינחס בן יאיר שבהליכתו לפדות שבויים, נחצה לו הנהר, ולא רק לו, אלא גם לנלווים אליו.
המהר"ל מפראג כדרכו, מסביר שבאגדה זאת יש מעבר לפשט, משמעות עמוקה. חציית הנהר מלמדת אותנו על הכוחות הגדולים שיש להשקיע בפדיון שבויים, המתגברים על המחסומים שבדרך.
רבי פינחס בן יאיר מלמד אותנו, שאם הרצון לפדות את השבויים הינו כה חזק – הרי ששום נהר לא יכול להפריע ולמנוע את קיום המצווה. החשיבות בפדיון שבויים היא כל כך גדולה , שנותנת לאדם כוח להתגבר על כל המכשולים, לחצות נהרות, לעבור ימים, ולעשות הכל על מנת לפדות את השבוי.
פדיון שבויים הינו בעצם הרעיון העמוק ביותר של היהדות. יציאת מצרים שהיא היסוד הגדול ביותר בכל המצוות שלנו, חוזרת 50 פעמים בתורה, וכך בתפילה, הבסיס הוא "זכר יציאת מצרים". "אנכי ה' א-לקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים...", הוא יסוד התורה והאמונה. היהדות רואה בחירות את הבסיס לחיי אדם, ואדם שאין לו חופש – אינו אדם! אדם שכלוא ואינו חופשי, מחזיר אותנו למצב של שיעבוד מצרים, של פגיעה בחירות שהיא בסיס כל התורה, "עבדי הם – ולא עבדים לעבדים"....
לגבי יהונתן פולארד – מדובר באדם הכלוא על לא עוול בכפו. העונש החמור לא מגיע לו, וצריך לעשות הכל כדי להוציא אותו משם. (גם לפי המקובל בארה"ב , העונש המרבי על סוג העבירה שעשה פולארד הינו עד 5 שנים בלבד, ובכירי ארה"ב ובהם שלשה ראשי C.I.A. לשעבר חוזרים וקוראים לשחרורו...)
...נתפלל כולנו להצלת יהונתן בן מלכה פולארד, ויהי רצון שנזכה שיתקיים במהרה בימנו: "וּפְדוּיֵי ד' יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה, וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל ראשָׁם, שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה" (ישעיה,לה,')
שורשי מצוות פדיון שבויים מתחילים כבר מאברהם אבינו:
בראשית פרק יד: (יב) וַיִּקְחוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְכֻשׁוֹ בֶּן אֲחִי אַבְרָם וַיֵּלֵכוּ וְהוּא יֹשֵׁב בִּסְדֹם:...
(יד) וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן:(טו) וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק:
(טז) וַיָּשֶׁב אֵת כָּל הָרְכֻשׁ וְגַם אֶת לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב וְגַם אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הָעָם:
עוד בקטגוריה אקטואליה בחברה
יחסים בין המינים בעידן הדיגיטלי – היבטים הלכתיים ופסיכולוגיים
מקרים רבים שמגיעים לרבנים ואנשי מקצוע ומציפים את סוגיית הממשק בין המינים. אומנם סוגיה זו הייתה מאז ומעולם סוגיה הלכתית...
'אחוז החסימה' בבחירות לכנסת
האם נכון לח"כים הדתיים לפעול להקטנת 'אחוז החסימה', או שדווקא טוב ש'אחוז החסימה' ייוותר גבוה למדיי?
על השיטה בבחירות לכנסת
האם נכון לח"כים הדתיים לפעול למעבר משיטת בחירות יחסיות-ארציות לשיטת בחירות אזוריות או אף לבחירות בשיטה הרובנית?