מתי מברכים?
כאשר זוהי בוודאות השנה הרביעית לעץ זה (כגון: מי שהשריש ייחור בעצמו, או כאשר קונים ממשתלה מפוקחת שיש בה מעקב על שנות האילן) – מברכים על החילול.
כאשר ספק אם זו השנה הרביעית של העץ, או שמא כבר עברו לו יותר מארבע שנים (כגון: מי שקונה ממשתלה שאינה מפוקחת ומתחיל מחדש את מניין הערלה) – לא מברכים על החילול.
הברכה:
'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציונו לפדות נטע רבעי'.
ואם מדובר בכרם ענבים מברך ''ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציונו לפדות כרם רבעי'.
החילול
לאחר הברכה אומרים:
'פירות הרבעי בתוספת רבע מערכן מחוללים, כל דרגת חיוב על פרוטה ורבע בנפרד, במטבע המיועדת לכך בשבילי'.
ויש שנהגו להוסיף:
'ריבון העולמים, גלוי וידוע לפניך שבזמן שבית המקדש קיים היו פירות רבעי להקדש, ועכשיו שאין בית המקדש קיים, יהי רצון מלפניך שתהא פרוטה זו להקדש וייצאו פירות אלו לחולין'.
חילול מראש
מי שברשותו אילן בשנת הרבעי, ורוצה למנוע חשש שייקטפו ויאכלו ממנו ללא חילול, יקטוף מעט פירות, יברך ויחלל כמובא לעיל, ואחר כך יוסיף:
'פירות הרבעי שייקטפו מאילנות אלה, לפני שייאכלו יהיו מחוללים בתוספת רבע מערכן על פרוטה ורבע מהמטבע שברשותי'.
* כאשר עושים שימוש בתנאי זה לשדה שרבים קוטפים ממנה בכל יום, לא די להסתמך על המנוי בבית האוצר, אלא יש לייחד שתי מטבעות בבית, ולומר כך: 'פירות הרבעי שייקטפו מאילנות אלה, לפני שייאכלו יהיו מחוללים בתוספת רבע מערכן על פרוטה ורבע מהמטבע הראשונה, כשתתמלא מטבע זו תתחלל קדושתה על פרוטה מן המטבע השנייה'.
תרומות ומעשרות
פירות רבעי פטורים מתרומות ומעשרות.
כאשר האילנות 'ספק רבעי' (כמובא לעיל) יש להפריש מהם תרומות ומעשרות ללא ברכה.
עוד בקטגוריה נטע רבעי
נטע רבעי בזמן הזה ובגבולות עולי מצרים
האם נטע רבעי נוהג בזמן הזה מדאורייתא או מדרבנן, ומה דינו בגבולות עולי מצרים?
נטע רבעי בגידולי חממה
עץ תאנה שגדל בחממה – מה דינו לנטע רבעי וכן לתרומות ומעשרות?
דילול פירות רבעי
האם מותר לדלל פירות רבעי? בכמה מיני פירות כגון אפרסק, נקטרינה, שזיף ומשמש יש לדילול חשיבות גדולה ובלעדיו הגידול הופך...