א. האיסורים במסירת חלקי ארץ ישראל
1. יישוב הארץ
מצוה רביעית שנצטוינו לרשת הארץ אשר נתן האל יתברך ויתעלה לאבותינו לאברהם ליצחק וליעקב ולא נעזבה ביד זולתינו מן האומות או לשממה. והוא אמרו להם (מסעי לג ורמב"ן שם) והורשתם את הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה והתנחלתם את הארץ. ונכפל כזה העניין במצוה זו במקומות אחרים כאמרו יתב' (דברי' א) באו ורשו את הארץ אשר נשבעתי לאבותיכם ופרט אותה להם במצוה זו כולה בגבוליה ומצריה כמו שאמר ובואו הר האמורי ואל כל שכניו בערבה בהר ובשפלה ובנגב ובחוף הים וגו'. שלא יניחו ממנה מקום. ….הארץ לא נניח אותה בידם ולא ביד זולתם מן האומות בדור מן הדורות. וכן אם ברחו האומות ההם מפנינו והלכו להם, כמאמרם (דב"ר שופטי') הגרגשי פנה והלך לו, ונתן להם הקב"ה ארץ טובה כארצם זו אפריקי, נצטוינו אנחנו לבוא בארץ ולכבוש המדינות ולהושיב בה שבטינו. וכן אחרי הכריתנו את העממים הנזכרים אם רצו אחר כן שבטינו לעזוב את הארץ ולכבוש להם את ארץ שנער או את ארץ אשור וזולתם מן המקומות אינם רשאין. שנצטוינו בכיבושה ובישיבתה.
מדברי הרמב"ן עולה שמצוות ירושת והושבת הארץ היא מצוה אחת, שהרי הרמב"ן לא מנאן כשתי מצוות. על עם ישראל להיות הריבון בארץ ואסור לעזוב אותה ולהפיקרה לריבונות מי מאומות העולם. "ולא נעזבנה ליד זולתנו מן האומות" - עלינו לדאוג לכך שלא הגוים ישבו כאן כאומה אלא אנחנו עם ישראל, נהיה הם אלה שיושבים כאן כאומה. וכל עקירת יישוב מארץ ישראל הרי זה עובר באיסור תורה . יש גם לפתח ולישב את הארץ, לבנות בתים יישובים להשקיע בחקלאות ועוד. זהו המרכיב השני - "לא נעזבנה לשממה".
2. לא תחנם
איסור נוסף שיש במסירת שטחי ארץ ישראל הוא משום "לא תחנם", וכפי שכתב הרמב"ם (הל' עבודה זרה פ"י ה"ג) וז"ל:
אין מוכרין להם בתים ושדות בארץ ישראל ובסוריא מוכרין להם בתים אבל לא שדות, ומשכירין להם בתים בארץ ישראל ובלבד שלא יעשו שכונה ואין שכונה פחות משלשה, ואין משכירין להם שדות, ובסוריא משכירין להם שדות, ומפני מה החמירו בשדה מפני שיש בה שתים, מפקיעה מן המעשרות ונותן להם חנייה בקרקע, ומותר למכור להם בתים ושדות בחוצה לארץ מפני שאינה ארצנו.
אף במקום שהתירו להשכיר לא לבית דירה התירו מפני שהוא מכניס לתוכה עבודת כוכבים ונאמר לא תביא תועבה אל ביתך, אבל משכיר להן בתים לעשותן אוצר, ואין מוכרין להן פירות ותבואה וכיוצא בהן במחובר לקרקע, אבל מוכר הוא משיקוץ או מוכר לו על מנת לקוץ וקוצץ, ומפני מה אין מוכרין להן שנאמר ולא תחנם לא תתן להם חנייה בקרקע שאם לא יהיה להם קרקע ישיבתן ישיבת עראי היא, איסור לא תחנם הובא גם בשו"ע (יו"ד סי' קנא סעי' ח), ואיסור זה הוא שייך בכל מי שעובד ע"ז. אמנם היו דיונים לגבי היתר מכירה בשנה השביעית למכור לגוי להצלת היישוב היהודי, אבל כבר כתב הראי"ה קוק (שו"ת משפט כהן סי' נח, ס, סא) שההיתר מבוסס על שעת הדחק של הישוב ובמקרה כזה צריך לעשות הכל על מנת לשמור את הארץ בידינו ולא תעזב ותשאר שוממה. אולם אין בהיתר זה מסירת שטחי ארץ ישראל לנכרים לצמיתות ולא לקיום ארץ ישראל. גם הגרצ"פ פרנק זצ"ל הביא בכרם ציון (שביעית) את הסברות להיתר מכירה של הקרקע לנכרי להצלת היישוב, אולם מאידך במכתבו כתב שאם ארץ ישראל בידנו הרי שאסור לוותר אפילו על שעל אדמה אחד למוסרו לידי זרים, ומביא על כך את האיסור של "לא תחנם" . העולה לנו שבנידון דידן יש איסור לא תחנם . אמנם הגר"ע יוסף שליט"א כתב שפקו"נ דוחה את האיסור של "לא תחנם" , אך רבים לא מסכימים לכך . בכל אופן במקום שלא קיים כלל שיקול של פיקוח נפש, יסכימו הכל שאיסור לא תחנם חל. בתוכנית ההתנתקות של ראש הממשלה, אין דיון כלל עם הצד השני, ולא נחתמים כל הסכמים למניעת שפיכות דמים , ולכן חל איסור לא תחנם.
3. לא ישבו בארצך
איסור נוסף שיש במסירת שטחי ארץ הוא משום "לא ישבו בארצך" וכפי שהביא הרמב"ם (הל' עבודה זרה פ"י ה"ו):
בזמן שיד ישראל תקיפה עליהם אסור לנו להניח עובדי כוכבים בינינו, ואפילו יושב ישיבת עראי או עובר ממקום למקום בסחורה לא יעבור בארצנו, אלא עד שיקבל עליו שבע מצות שנצטוו בני נח שנאמר לא ישבו בארצך אפילו לפי שעה.
מדברי הרמב"ם משמע שבימינו אין יד ישראל תקיפה להוציא את כל הגויים מהארץ, אולם נראה שאין כל היתר לפנות ישובים ולהביא לידי כך שגויים נוספים ישבו בארץ, או שהם ירחיבו את היקף ישיבתם בארץ. ולמרות שאין אנו יכולים לקיים את מצוות יישוב ארץ ישראל בשלמותה, בכו"א יש כאן משום גרימת איסור.
ב. מסירת אזור אחד לצורך הצלת אזורים אחרים
במשנה (תרומות פ"ח מי"ב) נאמר:
נשים שאמרו להם עובדי כוכבים תנו אחת מכם ונטמא, ואם לאו הרי אנו מטמאים את כולכם - יטמאו את כולן ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל.
בירושלמי (תרומות פ"ח הי"ב) מובאת תוספתא שבה מובא דין זה לגבי גויים שבקשו להרוג אחד מישראל:
תני סיעות בני אדם שהיו מהלכין בדרך ופגעו להן גוים ואמרו תנו לנו אחד מכם ונהרוג אותו ואם לאו הרי אנו הורגין את כולכם, אפילו כולן נהרגין לא ימסרו נפש אחת מישראל. ייחדו להן אחד כגון שבע בן בכרי ימסרו אותו ולא ייהרגו. אמר רבי שמעון בן לקיש והוא שיהא חייב מיתה כשבע בן בכרי. ורבי יוחנן אמר אף על פי שאינו חייב מיתה כשבע בן בכרי.
עובדי כוכבים שאמרו לישראל: תנו לנו אחד מכם ונהרגנו, לא יתנו להם אחד מהם אלא א"כ יחדוהו ואמרו: תנו לנו פלוני. (משנה פ' ח' דתרומות והרמב"ם פ"ה מהלכות יסודי התורה). ויש אומרים דאפילו בכה"ג אין למסרו, טו אא"כ חייב מיתה כשבע בן בכרי. (ב"י בשם רש"י ור"ן). וכן נשים שאמרו להן עובדי כוכבים: תנו לנו אחת מכם ונטמא אותה, יטמאו כולם ולא ימסרו נפש אחת מישראל.
הט"ז (ס"ק ז) הביא שיש לפסוק כדעת ריש לקיש שאין למסור את חברו אא"כ חייב מיתה כשבע בן בכרי, וכן הכריע הב"ח.
אלא שכאשר הגויים רודפים אחר אחד מישראל ואומרים תנוהו לנו הרי זה בא לעורר שנאה ומחלוקת בתוך בני ישראל עצמם, וכל כוונתם להראות שיהודי הורג ומוסר יהודי אחר, ואין לך קללה גדולה מזאת. אולם כאשר יש להם דין על יהודי ואפילו שמחוייב מיתה על פי דיניהם, בכו"א אפשר למסור להם את היהודי, שהרי בנידון זה אין את הכלל של מאי חזית שדמך אדום יותר, ואין חילול השם בכך שמוסרים יהודי שהרי הוא נרדף על פי דיניהם ולא מתוך רצון להטיל מחלוקת ומריבה פנימית בעם ישראל. בכך מיושבת קושיית הרמ"ך על ריש לקיש, שהאיסור למסור יהודי אחד ולהציל את חבריו הוא מדיני קדוש השם, שאין לישראל למסור את חברו לידי הגויים אפילו אם ימותו שניהם, שהרי כל מטרת הגויים היא לחלל את שמו של הקב"ה שהאחדות היהודית תתפרד .
ג. החלפת ערים בין שלמה וחירם
שלמה המלך נתן לחירם מלך צור עשרים עיר בארץ הגליל: "אז יתן המלך שלמה לחירם עשרים עיר בארץ הגליל" (מלכים א, ט יא). כנגד ערים אלו נתן חירם לשלמה ג"כ עשרים ערים: "והערים אשר נתן חורם לשלמה בנה שלמה אתם ויושב שם את בני ישראל" (דברי הימים ב, ח ב). הרלב"ג (מלכים א,ט) כתב שחלופה זאת היתה כדי לא למעט ארץ ישראל:
אז יתן המלך שלמה לחירם עשרים עיר בארץ הגליל - כבר נזכר בספר ד"ה כי חירם נתן גם כן לשלמה עיירות הושיב בהם את בני ישראל וראוי היה להיות כן כי לא יתכן למלך למעט ארץ ישראל.
הערים שנתן שלמה אינם ערים הראויות כלל לישיבה, וכפי שרש"י הסביר שארץ כבול היא ארץ כבולה שהרגל שוקעת בטיט, ובמצודות דוד הוסיף שלא היו בה פירות, ואלו הערים שקיבל שלמה היו ערים מיושבות כפי שהמקרא בדברי הימים טורח לכתוב "ויושב שם את בני ישראל", א"כ לא היה כאן רק החלפת ערים אלא אדרבא תוספת בישובה של ארץ ישראל.
ד. דעת מומחים
ה. סיכום
הכל מסכימים שכאשר אין עומדת שאלת פקו"נ בפנינו, אלא בטענה שנסיגה מחלק אחד של ארץ ישראל לצורך החזקת חלקים אחרים, הרי הדבר אסור באיסור מוחלט, ועוברים בו לפחות בשני לאוים של תורה, ואסור ליהודי להצטרף למהלך זה. וכפי שכתב הגרי"מ חרל"פ זצ"ל אודות הסכם החלוקה:
כשם שהאומר כל התורה מן השמים חוץ מאות אחת הרי הוא כופר בעיקר, כן האומר כל ארץ ישראל לישראל חוץ משעל אחד, הרי הוא מנוטל מקדושת הארץ, ואת נפש ישראל הוא קובע.
נוח להם לחותמים לקצץ בהונות ידיהם ולא יקצצו בנטיעות גן רוה, ציון מכלל יופי אלקים הופיע .
עוד בקטגוריה ארץ ישראל כללי
גידול הבצל
תנאי האקלים המגוונים בישראל ומגוון הזנים הרחב שחלקו טופח כאן וחלקו מיבוא, מאפשרים גידול ואיסוף בצל מהסתיו המאוחר ועד...
ארץ הגפן והתאנה
מדוע נבחרו דווקא גידולים אלו לבטא את המציאות השלווה של הארץ? והרי בפסוק שמתאר את הארץ הטובה – 'ארץ חטה ושעורה וגפן ותאנה...
הפרשת חלה מקמח חו"ל על קמח הארץ
מה דין קמח מחו"ל? האם חייב בהפרשת חלה? האם מותר להפריש ממנה גם על קמח של ארץ ישראל? האם הקמחים באותה ה'דרגה'? מחבר...