כאשר אנו באים לדון בדבר כל כך מעשי, כל כך משמעותי לאנשים, אנו מבינים שישנם אנשים שלדידם הדבר כלל לא עולה כשאלה. יש כאלו שברור להם שהם לא מכנסים כלי זה, שכן רובו הגדול רע, וגם הדברים הטובים בו, פחות טובים מדברים אחרים שאפשר להגיע אליהם באמצעים אחרים. וישנם כאלו שלהם אינטרנט ממש מהווה דרך חיים. לפעמים יש תחושה שאנשים חיים בתוך אינטרנט, בבית, אך לא רק בו, אלא גם במכשירי הפלאפון המתוחכמים שהולכים עם האדם בכל מקום. יש שאצלהם אי אפשר בלי.
ובכל זאת, חשוב לבחון את הדברים, לראות אם כן או לא, ואם כן, איך.
כמו בכל דבר ביהדות, ישנם דברים שהם מותרים וישנם דברים האסורים. בדברים האסורים מובן מאליו שאסור להכניס אותם הביתה. באינטרנט יש המון דברים אסורים, שכן הוא כלי עולמי החשוף לכל החסרונות שיש בעולם. מובן הדבר שאת הדברים הלא טובים חייב האדם לחסום, בכלל זה את כל מה שהוא נוגד את ההלכה. לכן קמו גופים שונים שתפקידם לסנן את האתרים שיכנסו לביתו של האדם. בראשית הדבר היה הסינון הביתי, ולאחר מיכן גם התפתחו חברות המסננות את הפלאפונים השונים. אכן יש בכך לפעמים הגבלה לא נוחה, אך מובן הדבר שהדבר ממש הכרחי.
יש ביהדות תחום שהוא רשות, אין בו איסור, ובו המקום יהיה להדרכה נכונה, האם הדבר תורם או מזיק. מובן הדבר שבדבר זה יהיה מקום חשוב לבחינה של הגבלת הזמן של השימוש במכשיר, שכן באופן טבעי אנשים נמשכים אחר כלי זה שהוא מלא גירויים, אף כשרים, ופעמים רבות האדם עלול לבזבז את זמנו לריק, על דברים שלא יתרמו לו, ולא לעסוק בדברים חיוביים שמסוגלים להרים אותו ולקדם אותו.
במקום זה נכנסת עבודת החינוך כדבר מרכזי בבית. כאן ההורים כמובילים צריכים לקבוע גדרים וגבולות, לכוון את הבית למה כן ומה לא, כמה ואיך.
ויש גם תחום אחר, תחום המצווה. כיום יש ברוך ה' המון אתרים של קודש, אתרים שנותנים לאדם אפשרות להתחבר לדברים שבלי הכלי הזה לא היו יכולים, כגון שיעורי תורה שונים ומגוונים, חומרי למידה רבים, וכלים שונים שיכולים לקדם את האדם.
דבר זה חיובי ללא ספק, אלא שגם בו יש חשיבות לבחון האם יש כלים אחרים שיכולים לתת את התוצאות האלו ואולי אף טובות יותר. אסור לקדש את המכשיר, אסור שהכלי יהפך להיות עיקר. אין ספק שלימוד מתוך ספר גם היום הוא דבר מאוד חשוב ותורם רבות מאוד. עם כל התפתחות הטכנולוגיה גם היום מודים אנשים שיש יתרון בכתיבה פשוטה, יש יתרון בעבודה של עיון בספרים וכתיבה, ועוד דרכי בניה והתפתחות של האישיות, דרכים ישנות וטובות.
חשוב לדעת, שגם בדברים של המצוות חשוב שתהיה הדרכה, שכן לא כל דבר מתאים לכל אחד, ולפעמים כשאדם מנסה למצוא את דרכו, עלול הדבר להוביל אותו לסיבוך ולבלבול. בעבר קל היה לקיים את הדרכת המשנה במסכת אבות – עשה לך רב והסתלק מן הספק, ואילו היום שכל כך הרבה רבנים נגישים לאדם, קל מאוד להגיע למצב שבו החיפוש אחר תשובה לא רק אחר האמת אלא לפעמים לא פחות, אחר תשובה שמתאימה לרצון של האדם. ובמידה והרב לא יענה תשובה כזו, יחפש האדם רב אחר.
כמות המידע הרבה שיש בכלי זה יש בה יתרון גדול, אך לא תמיד האדם יודע איך לבחון את הידע הזה, מה רמת החשיבות של כל מקור ואיך להתמודד אם המקורות האלו שהוא כעת חשוף אליהם.
האינטרנט הוא כלי, שאם משתמשים בו נכון אפשר לקבל ממנו המון, אך אם לא שומרים נכון, אפשר ללכת בו לאיבוד, להימשך, להתבלבל ולאבד את הכיוון. לכן דומה שדוקא היום, שכל כך הרבה פתוח לפני כל אחד, יש חובה גדולה לאין ערוך של עשה לך רב, של קשר עם דמות תורנית שתוכל לכוון את האדם, לבחון את מקומו ואת הצורך שלו, וכך לכוון אותו למה שמתאים לו.
לסיום חשוב לדעת גם כן שלעולם אין חיוב להשתמש בכלי, ואם האדם יכול בלי הכלי אין סיבה להכניס כלי זה, וכך מדריכים רבנים רבים, שאם לא צריך, עדיף לא להכניס כלי זה הביתה, וכך לשמור על הבית באופן טוב יותר, ולהוביל אותו לחיים של קדושה ושל עבודת ה' ביתר טהרה וקדושה.
עשה לך רב, והסתלק מן הספק, ובפרט כלי עולמי גדול כל כך.
עוד בקטגוריה אקטואליה בהלכה
מזונות? המוציא?
בריבוי הספרים יכול אדם כיום לברר לעצמו את ההלכות היום יומיות, ולפעמים נדמה שאדם יכול להסתדר בלי הדרכת המשנה "עשה לך רב"...
הרב רוזן על חוק הגיור
לקראת ועדת חוקה ומשפט שתתכנס בשלישי הקרוב בנושא "חוק הגיור" (חוק שטרן), ראש מכון צמת, הרב ישראל רוזן: "מטרת החוק לפתוח...
קריאת התורה ושניים מקרא ליוצאים לחוץ לארץ
איך לנהוג במקרה של כפילות בקריאת התורה בשבת במקרה של טיסה לחו"ל? ומה יהיה הדין במקרה כזה בנוגע לקריאת שניים מקרא ואחד...