אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.
הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.
צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.
מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.
ב"ה
צבר מצוי
כתיבה: הרב דוד אייגנר
אנגלית: Prickly pear
משפחה: צבריים- קקטוסים Cactaceae
שם מדעי: Opuntia ficus-indica
תיאור הצמח והשימושים בו
הצבר הוא צמח ממשפחת הצבריים- קקטוסים, מקורו של הצמח הוא מהמדבריות ביבשת אמריקה, ממנה הוא הובא לאירופה, ולכל שאר העולם[1]. לארץ הוא הובא לפני כמה מאות שנים, התאקלם במהרה, ונעשה נפוץ כצמח גדרות ומשוכות. בשל מוצאו המדברי צמח זה מסתפק במי התהום ואינו דורש כל השקייה יחודית, קוציו מהווים הגנה על השדה בפני כניסת בעלי חיים ואנשים שאינם רצויים.[2]
ריבוי הצבר הוא על ידי נטילת גבעול וטמינתו באדמה, פעמים רבות גם גבעולים שנפלו לקרקע ומונחים עליה בלבד משרישים ויוצרים עץ חדש. הפירות הם אדמדמים, ומתפתחים על קצות הגבעולים, הפרי שנקרא גם כן 'סברס' והגבעולים העסיסיים נאכלים טריים ואחרי בישול, קיים זן יחודי ללא קוצים- נפוליטוס שמגדלים אותו לכתחילה לשם אכילת גבעוליו.
מבנה הצמח- הצבר הוא צמח מסועף שגובהו הוא מספר מטרים, חלק ממאפייניה של משפחת הצבריים היא שהם צמחים סוקולנטיים, צמחים שאוגרי מים ברקמותיהם. הצמח יכול לאגור כמות מים גדולה בזמן קצר ולהשתמש בהם באופן איטי במשך כל זמן העונה היבשה. מבחינה בוטנית הגבעולים הם הפרקים השונים המרכיבים את הצמח, שנראים כמו עלים, תפקידם הוא לבצע את תהליך ההטמעה- פוטוסינתיזה ולאגור את המים. עלי הצבר מנוונים, נושרים במהרה, ונותרים בו מעט עלי לוואי קוצניים, בנוסף לכך מתפתחים בו קוצים נוספים. הסיבה לחוסר העלים היא צמצום אידוי המים מהצמח ככל הניתן. [3]
השלכות הלכתיות
בשל מבנהו המיוחד, הצבר נידון בהלכה בשאלה מהי הגדרתו ההלכתית, כאילן או ירק? אחד הקריטריונים העיקריים לקביעת צמח כאילן או ירק הוא מה סדר התפתחותו- האם הוא בעל גזע, ענפים ועלים, ואז דינו כאילן, אך אם העלים מתפתחים ישירות ממערכת השורשים, דינו הוא כירק.
למעשה כתבו הפוסקים שדינו כעץ וחלים עליו דיני ערלה וברכתו היא בורא פרי העץ מכמה סיבות- מדובר בצמח רב שנתי שמתקיים שנים רבות, העלים החדשים (שמוגדרים בוטנית כענפים) מתפתחים על גבי העלים הקודמים ואינם מתפתחים מחדש מהקרקע, הפרי מתפתח מהענפים, וחלקו התחתון מקשיח ומתעצה.
שאלה נוספת שדנו בה היא ביחס לחשיבותו של העץ, האם מכיוון שעיקר נטיעתו היא לסייג פירותיו אינם חשובים ולכן ברכתו היא האדמה, או שמא מכיוון שמדוב רבעץ לכל דבר ברכתו היא העץ.[4]
אולם במידה והעץ ניטע רק לצורך שימוש בו כגדר, וכלל לא לצורך שימוש בפירותיו, נטיעה זו מוגדרת 'נטיעה לסייג' ולא חלים על הפירות דיני ערלה[5].
ערלה בגבעולים נאכלים: כאמור, גבעולי הצבר הם אכילים בשל בשרניותם, וכאמור ישנם זנים שמגדלים אותם לשם אכילתם. הפוסקים דנו האם יש לנהוג בהם דין ערלה, האם מכיוון שלא מדובר בפרי הבוטני לא חלים עליו דיני ערלה, או שמא מכיוון שזוהי מטרת גידול הצמח, חלים עליו דינים אלו, להלכה מקובל כי חלים על עלים אלו דיני ערלה.[6]
כמו כן יש לתת את הדעת במידה וגבעול נפל לקרקע והשריש בה, יש למנות לו שנות ערלה בנפרד מעץ האם.
[1] Majure, Lucas C.; Puente, Raul; Griffith, M. Patrick; Judd, Walter S.; Soltis, Pamela S.; Soltis, Douglas E. (1 May 2012). "Phylogeny of Opuntia s.s. (Cactaceae): Clade delineation, geographic origins, and reticulate evolution". American Journal of Botany. 99 (5
[2] ראה נבו י 2022 שיח הצבר המצוי בישראל כתב עת "כלנית" מספר 8
[3] ראה צבר מצוי באתר "צמח השדה".
[4] ראה ברכי יוסף אורח חיים רב, א, חוט שני ברכות עמ' קצג
[5] משנה ערלה א, א, ובירושלמי במקום
[6] ראה הרב ש. ישראלי והרב י. פרידמן, ערלה בערי צבר נאכלים, התורה והארץ חלק ג.