אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
נשמח מאוד למילוי משוב על הערך>>
 
חזור למפתח הערכים

עופות- סימני הטהרה

ב"ה

עופות- סימני הטהרה

כתיבה: אביעד פרנקל

רוב בעלי החיים הטהורים, תוארו בתורה בצורה חיובית – בין אם על ידי נקיבת שמו של המין, ובין על ידי נתינת סימני כשרות המצויים בו.[1] בניגוד אליהם, העופות התייחדו בכך שכשרותם הוצגה בדרך השלילה – על ידי מניית שמותם של כ"ד עופות הטמאים – "וְאֶת אֵלֶּה תְּשַׁקְּצוּ מִן הָעוֹף, לֹא יֵאָכְלוּ שֶׁקֶץ הֵם. אֶת הַנֶּשֶׁר וְאֶת הַפֶּרֶס וְאֵת הָעָזְנִיָּה. וְאֶת הַדָּאָה וְאֶת הָאַיָּה לְמִינָהּ. אֵת כָּל עֹרֵב לְמִינוֹ. וְאֵת בַּת הַיַּעֲנָה וְאֶת הַתַּחְמָס וְאֶת הַשָּׁחַף וְאֶת הַנֵּץ לְמִינֵהוּ. וְאֶת הַכּוֹס וְאֶת הַשָּׁלָךְ וְאֶת הַיַּנְשׁוּף. וְאֶת הַתִּנְשֶׁמֶת וְאֶת הַקָּאָת וְאֶת הָרָחָם. וְאֵת הַחֲסִידָה הָאֲנָפָה לְמִינָהּ וְאֶת הַדּוּכִיפַת וְאֶת הָעֲטַלֵּף".[2] מפשטי המקראות נראה ששאר העופות, שלא נמנו ברשימה זו, כשרים לאכילה.[3]

סימני טהרה שלמדו חכמים בעוף

בשל הקושי הפרשני והמעשי בהכרה ובזיהוי של כל העופות הטמאים שנזכרו בתורה, שחלקם נדירים, ראו חז"ל צורך למצוא סימנים שיעזרו בהכרה של העופות הטהורים.[4] במשנה נאמר שכל עוף דורס נחשב לטמא, ושסימן לעוף כשר הוא שיהיה בעל אצבע יתירה ברגלו, בעל זפק, ושהקורקבן שלו נקלף.[5] לדעת רבי אליעזר בר צדוק ישנו סימן נוסף - "עוף החולק את רגליו – טמא".[6] בתלמוד הוסיפו סימן הקשור למראה הביצה שמטיל העוף, אך למעשה נאמר כי אין סומכים על סימן זה.[7]

·         "כל עוף הדורס טמא" – הפרשנים הבינו שזהו הסימן החשוב מבין הסימנים שנמנו – וכל עוד מדובר בוודאות בעוף שאיננו דורס, הוא כשר עקרונית לאכילה.[8] בשימוש המודרני אנו קוראים לעוף 'דורס' אם הוא משתמש ברגליו ללכידת הטרף בעודו בחיים ולשיסועו על ידי הטפריים (ציפורניו החדות).[9] הפרשנים נחלקו בהגדרה המדוייקת של 'עוף דורס', אך רובם מסכימים שהמינוח מכוון להתנהגות מסויימת של העוף, הקשור לצורה שבה הוא צד ואוכל את הטרף שלו.[10] עם זאת, בשל העמימות בהגדרה זו, כמעט ולא ניתן להשתמש בה באופן מעשי.[11] אמנם, היו מהראשונים שהביאו מסורת הגורסת שאם יש עוף בעל חוטם וכף רגל רחבה (בדומה לעופות המים), ביידוע שאיננו דורס ומותר.[12] מסורת זו נשענת על ההנחה שעוף כזה לא יכול לדרוס את טרפו באופן מעשי, ולכן אין למה לחשוש.[13]

·         "בעל אצבע יתירה" -  לרוב העופות ישנם ארבע אצבעות, ולחלקם שלוש, אך אין עופות בעלי יותר מארבע אצבעות.[14] בדרך כלל, האצבעות מסודרות כך ששלוש מהן מופנות קדימה, ואחת אחורה. במיעוט העופות שתיים מהאצבעות מופנות קדימה ושתיים אחורה. הפרשנים נחלקו בהבנה של המונח "אצבע יתירה" שמשמש כסימן טהרה. היו שאמרו שהכוונה היא לעופות שרק אצבע אחת מופנית לאחור.[15] אפשרות נוספת היא שהכוונה היא לאורכה של האצבע הקדמית האמצעית.[16] הבעיה עם הסברים אלו הוא שגם בחלק מהעופות הדורסים מתקיים מנח כזה של האצבעות. לכן, היו שהציעו שהכוונה ב"אצבע יתירה" לא קשורה למנח האצבעות אלא לאופן תפקודם – כך שאינן יכולות לסייע בפעולת הדריסה.[17]

·         "וזפק" –. הזפק הוא מעין כיס שרירי שמצוי במורד הוושט של עופות, ותפקידו לשמש כמחסן למזון לפני תהליך העיכול. מדובר באיבר אופייני לעופות אוכלי גרעינים, אך מצוי ברוב העופות. ישנם צורות שונות לזפק, ונראה שההגדרה ההלכתית לזפק כוללת את הצורה המצויה, ולא זפקים שאינם אופייניים.[18]

·         "וקורקבנו נקלף" –הקורקבן הוא אחת משתי הקיבות אליהם עובר המזון שבולע העוף, לאחר שהותו בזפק. תפקידו של הקורקבן הוא "ללעוס" את המזון, והוא חיוני במיוחד מכיוון שלעופות אין שיניים.[19] השכבה הפנימית ביותר של הקורקבן, ה- koilin membrane, היא למעשה קרום עבה וקשיח.[20] עוביו של הקרום משתנה בין המינים, וככל שהוא עבה, קל יותר "לקלף" ולהפריד בינו לבין שאר שכבות הקורקבן. מתברר שהמינים בהם הכי קל לקלוף את הקרום הם המינים הטהורים כמו היונים ודמויי השכווי.[21] כיוון שיש דרגות שונות ביכולת הקילוף הקורקבן של מינים שונים, הסתפקו בגמרא לגבי כשרותם של מצבי ביניים, כמו קורקבן "הנקלף בסכין".[22] להלכה נקבע שרק קורקבן שניתן לקלוף את קרומו הפנימי ביד, נחשב כסימן כשרות.[23]

·         "עוף החולק את רגליו – טמא" – בביאור דברי רבי אליעזר בן צדוק אמרו בגמרא, שבודקים את המנח של אצבעות הרגל באמצעות העמדתו של העוף על חוט. אם מניח העוף שתי אצבעות מכל צד של החוט, מוכח שהוא טמא.[24] שיטה זו נפסקה להלכה על אף שהובאה במשנה כדעת יחיד, אך הפוסקים הסבירו שסימן זה איננו מעיד על כשרות של עוף, אלא שאם הוא חולק את רגליו וודאי טמא הוא.[25]

מסורת העופות

בנוסף לרשימת העופות האסורים ולסימנים, חז"ל הדגישו במספר מקומות את חשיבות המסורת שעברה מימי משה לזיהויים השונים.[26] מסורת זו חשובה במיוחד בעופות, בשל הקושי של אדם מהיישוב להכירם, ובוודאי שלא לקבוע האם הם דורסים. לכן קבעו הפוסקים שעוף טהור נאכל במסורת.[27]

 מסורת זיהוי של קבלה מדור לדור, דורשת קיום של שני תנאים – מקור למסורת וכח משמר. לעיתים רבות, בשל איבוד קשר עם מרכז תורני עתיק או נסיבות תרבותיות וגיאגרפיות, אבדה המסורת על מינים מסויימים. אבדן המסורת יכל להיות מקומי –בקהילות מסויימות, או מוחלט – בכל קהילות ישראל.[28]

בעבר עברה המסורת בעיקר במסירה מדור לדור, ממורה לתלמיד. עם השנים התקבעו פרקטיקות לקיבוע מסורת ביחס למין מסוים, על ידי כינוס בית דין וגביית המסורת בכתב. כך עשה למשל הרב יצחק בן מאיר מליוורנו בספרו 'זבחי כהן', שהביא בספרו תמונות של כשלושים עופות הנאכלים במסורת.[29] אמנם, גם בצורה כזו נשארת בעיית שמות העופות – המשתנים ממקום למקום. כמו כן, נחלקו אחרונים בשאלה של העברת מסורות מקהילה לקהילה.[30] 

היחס שבין הצורך במסורת לשימוש בסימני הטהרה

אחת השאלות העיקריות בהלכות כשרות העופות היא, האם יש צורך במסורת כשרות בעופות שיש להם את סימני הטהרה (כולם או חלקם). בראשונים מצאנו מספר שיטות: השיטה המחמירה ביותר היא מבית מדרשו של רש"י (ומופיעה בעקבותיו אצל ראשונים נוספים) – לשיטתו אין לאכול עוף ללא מסורת ברורה שהוא מין טהור.[31] שיטה שניה, המקילה ביותר, היא שיטת רס"ג. לדעתו, אין הכרח במסורת, ודי בידיעה שהעוף אינו דורס, בצירוף אחד או יותר מהסימנים הנוספים שנזכרו במשנה (אצבע יתירה, זפק או קרקבן נקלף), כדי להתיר את העוף.[32]  שיטה ממצעת בין שתי שיטות הקצה נזכרה לראשונה אצל רבנו משה ב"ר יוסף.[33] לשיטתו – די בשניים או שלושה סימני טהרה כדי להכשיר את העוף, גם אם אין עליו מסורת ידועה.[34] לפי הרמב"ם, בהעדרה של מסורת, אם ידוע לנו שעוף מסוים איננו דורס, מספיק סימן אחד כדי להכשירו.[35]

בשו"ע ציטט תחילה את דברי הרמב"ם, אך בהמשך כתב שאף על פי שיש לעוף את שלושת הסימנים, אנו חוששים שמא דורס הוא, ואין לאכלו אלא אם כן יש בו מסורת.[36] בהמשך הזכיר השו"ע את מסורת הרז"ה (בשם יש אומרים). לפי מסורת זו, עוף "שחרטומו רחב וכף רגלו רחבה – בידוע שאינו דורס, ומותר באכילה אם יש לו שלוש סימנים".[37] כאמור לעיל, מסורת זו מכוונת לעופות מים מסוימים, להם מאפיינים מורפולוגים נפרדים, המעידים על כך שאינם דורסים. על תוספת זו כתב הרמ"א "ויש אומרים שאין לסמוך אפילו על זה, ואין לאכול שום עוף אלא במסורת".[38]

רוב הפוסקים הבינו שקיימת מחלוקת בין השו"ע לרמ"א בשאלת המסורת. לפי הפרשנות המקובלת, לדברי השו"ע ניתן להסתמך על הסימנים במידע וידוע בבירור שהעוף איננו דורס, ואילו לפי הרמ"א בכל מקרה צריך שתהיה מסורת כשרות כדי להתיר את העוף. רוב הפוסקים הספרדים פסקו למעשה כשיטת השו"ע, אך היו גם מבני ספרד שפסקו להחמיר לכתחילה כשיטת הרמ"א.[39]

במצב בו לקהילה מסוימת יש מסורת על עוף כשר, נשאלת השאלה האם יכולות קהילות אחרות, מרוחקות, להשתמש במסורת זו. בשו"ע הביא שתי דעות בעניין, וסיים בכך שראוי לחוש לדעת האוסרים.[40]

שאלה נוספת שנידונה אצל האחרונים היא מה מגדיר עוף מסוים כמין חדש. בכל מין יכולים להיווצר במשך הדורות שינויים מסוימים, הגורמים לפיתוח של זנים חדשים. שינויים אלו עוברים לדור הבא על ידי ברירה טבעית או מלאכותית-מכוונת, שמטרתה השבחת זן למטרות מסוימות. ההלכה, בדומה למדע, מפרידה בין מינים שונים ביחס להלכות שונות, אם כי החלוקה אינה מקבילה לגמרי לחלוקה המדעית.[41] לפי חלק מהפוסקים, אחת הדרכים להתיר מינים מסוימים של עופות, היא העובדה שניתן להכליאם עם עופות מותרים, בתנאי שהצאצאים דומים להם ושוכנים עמהם.[42] ביחס לדרישה של הרמ"א לאכול עוף רק במסורת, הציע הדרכי תשובה שמדובר רק במצב שמגיע מין חדש לגמרי. אך, אם הגיע ממדינה אחרת מין עוף הדומה למין הידוע לנו שמותר לאוכלו, אלא ששונה קצת בגודלו, מותר לאוכלו גם ללא מסורת (ובתנאי שהוא שוכן עם טהורים ונדמה להם).[43]



[1] בתורה נמנו סימני הטהרה של הבהמות והחיות – "כֹּל מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע פְּרָסֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ" (ויקרא יא ג). כמו כן, נמנו סימני טהרה של הדגים – "כֹּל אֲשֶׁר לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּמַּיִם בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים אֹתָם תֹּאכֵלוּ" (שם, ט), וסימני הטהרה של החגבים – "אַךְ אֶת זֶה תֹּאכְלוּ מִכֹּל שֶׁרֶץ הָעוֹף הַהֹלֵךְ עַל אַרְבַּע אֲשֶׁר לא לוֹ כְרָעַיִם מִמַּעַל לְרַגְלָיו לְנַתֵּר בָּהֵן עַל הָאָרֶץ" (שם, כא). לצד הסימנים, נמנו גם מינים טהורים בבהמות ובחיות – "זֹאת הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר תֹּאכֵלוּ שׁוֹר שֵׂה כְשָׂבִים וְשֵׂה עִזִּים. אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וְאַקּוֹ וְדִישֹׁן וּתְאוֹ וָזָמֶר (דברים יד ד-ה), ובחגבים - את אֵלֶּה מֵהֶם תֹּאכֵלוּ אֶת הָאַרְבֶּה לְמִינוֹ וְאֶת הַסָּלְעָם לְמִינֵהוּ וְאֶת הַחַרְגֹּל לְמִינֵהוּ וְאֶת הֶחָגָב לְמִינֵהוּ" (ויקרא יא כב). בנוסף לאלו נמנו גם בעלי חיים אסורים כמו הגמל השפן הארנבת והחזיר (שם, ד-ח).

[2] ויקרא יא, יג-יט; והשוו לדברים יד, יא-כ; שו"ע יוד, פב א.

[3] ראו רמב"ן על התורה ויקרא שם.

[4] הרב ישראל מאיר לוינגר, מזון כשר מן החי (כפר חב"ד, 1984), עמ' 26.

[5] משנה חולין, ג ו. היחסים בין הסימנים הללו לא ברורים לגמרי, וראו בהערה לעיל. הסבר מפורט על השיטות השונות להבנת כל אחד מהסימנים ראו אצל הרב ישראל מאיר לוינגר, מזון כשר מן החי (כפר חב"ד, 1984), עמ' 40-31.

[6] משנה שם.

[7] ראו חולין סד א, וברש"י שם ד"ה אלא אמר ר' זירא. לפירוט נוסף על סימני הביצים ראו בערך 'ביצה'. וראו גם – לוינגר, מזון כשר מן החי, עמ' 36-35.

[8] לפי רוב הפרשנים, זהו הקריטריון החשוב מבין הקריטריונים להלן. רס"ג (על התורה, עמ' קכג), כתב במפורש – "הסימן הקובע הוא שלא יהא העוף דורס". וראו גם בפירוש המשניות לרמב"ם על המשנה בחולין שם; רש"י על חולין סה א ועוד.

[9] זהר עמר, מסורת העוף, תל אביב תשס"ד, עמ' 29.

[10] לדעת רש"י הכוונה היא לעוף שאוחז את האוכל בציפורניו ומרימו מן הקרקע (חולין נט,א ד"ה הדורס), או שנותן רגלו על האוכל ומחזיקו שלא ינוד (שם סב, א ד"ה והני מילי), ונראה שהוא גם שיטת הרמב"ם (בפיהמ"ש שם). לדעת רבינו תם, הכוונה היא לעוף שאוכל את טרפו בעודו בחיים, ואילו לדעת הרמב"ן הכוונה היא לעוף שהורג את טרפו בנעיצת צפורניים. לדעת רס"ג, הכוונה היא דווקא למבנה מורפולוגי של העוף המכשירו לסוג אכילה מסויים. לפי הסבר רס"ג, ייתכן לומר ששאר הסימנים שנמנו במשנה הם סימנים משניים, העוזרים להכריע בשאלה האם מדובר בעוף דורס. וראו סיכום השיטות השונות ביחסים שבין הסימנים אצל  עמר, שם, עמ' 38-29; תשובת ר' אשר וויס לגבי תרנגול המשי, אמונת עתיך 101 (מכון התורה והארץ, תשרי תשע"ד), עמ' 54.

[11] וראו להלן בדיון על תרנגולי ההודו.

[12] הובא ברא"ש על חולין, סי' ס; רשב"א שם סב א ועוד.

[13] וראו להלן בשיטת הרמ"א, שהצריך מסורת גם במקרה כזה.

[14] לוינגר, מזון כשר מן החי, עמ' 29.              

[15] כך עולה מדברי רש"י (על חולין נט א) שכתב "זו אצבע הגבוה שאחורי הצבעות". אמנם, היו שהבינו שרש"י מתייחס למעין פיקה שיוצאת מעל כף הרגל (ראו רמב"ן שם).

[16] ר"ן על חולין שם.

[17] ראו סיכום דעות החוקרים אצל עמר, שם, עמ' 32.      

[18] ראו בכנסת הגדולה, הגהות הטור, יו"ד פב, אות ב. קביעה זו חשובה היות וגם לנשר יש זפק, אך צורתו איננה אופיינית.

[19] הקיבה השניה היא קיבת הבלוטות, שתפקידה להפריש מיצי עיכול.

[20] Akester AR. Structure of the glandular layer and koilin membrane in the gizzard of the adult domestic fowl (Gallus gallus domesticus). J Anat. 1986 Aug;147:1-25. PMID: 3693065; PMCID: PMC1261543.

[21] לוינגר, מזון כשר מן החי, עמ' 35.

[22] ראו בחולין סב ב.

[23] שו"ע שם.

[24] בבלי חולין, סה א.

[25] שו"ע יו"ד פב ב, ובית יוסף שם.

[26] ראו למשל בבלי, חולין מב א; מנחות כט ב; ספרו שמיני, ב,

[27] ראו בשו"ע, יו"ד, פב ב.

[28] זהר עמר, מסורת העוף, תל אביב תשס"ד, עמ' 24-21.

[29] הרב י.מ. כהן, זבחי כהן, ליוורנו 1832.

[30] וראו בהרחבה אצל עמר שם, עמ' 26.

[31] 'ואין עוף נאכל לנו אלא במסורת' - רש"י על חולין, סב ב, ד"ה חזיוה; רא"ש שם, סימן נט; ספר איסור והיתר הארוך (המיוחס לר' יונה גירונדי), כלל נז ס"ק יח. בתוך שיטה זו יש חוסר בהירות לגבי מעמד הסימנים כאשר המסורת הכרחית: לדעת חלק מהפוסקים יש צורך בקיום שלושת הסימנים בנוסף למסורת (כך כתב באיסור והיתר הארוך, שם). אך אחרים כתבו שכיוון שהכרחנו קיום של מסורת, כבר אין צורך בבדיקת הסימנים. לחלק מהפוסקים המסורת יכולה אף להתיר עוף שאין בו אף אחד מהסימנים שבמשנה, כל עוד לא ידוע שהוא דורס (ש"ך שם, וכן כתב בפר"ח על אתר). לשיטה זו, המסורת מחליפה את הצורך בסימנים, שאינם חזקים דיים כדי להצביע על כך שהעוף אינו מכ"ד עופות הטמאים. וראו בדרכי משה (יו"ד, פב א), שהציע בשיטת רש"י שההכרח במסורת הוא רק כשאין כשאין ידוע לנו שיש בו סימני טהרה, אך לבסוף הכריע להחמיר.

[32] רס"ג על התורה, עמ' קכב-קכג. בשיטה זו או בדומה הלכו חלק מהגאונים, שצוטטו ברמב"ם מאכלות אסורות, א יט, וכך נקט גם רבינו תם.

[33] הובאה אצל מספר ראשונים על הסוגיה בחולין סא ב – רז"ה, ר"ם רמב"ן ועוד.

[34] שיטתו של רמב"י מסתמכת על הנוסח שלו בסוגיית הגמרא – שלעשרים מתוך כ"ד העופות הטמאים יש רק סימן טהרה אחד והם דורסים, לעורב יש שני סימנים אך הוא דורס, ולפרס ולעזניה יש סימן אחד, כשאחד מהם דורס והשני איננו. לפיכך, די בכך שנדע שהעוף שלפנינו אינו עורב ויש בו שני סימני טהרה, או שנמצא שיש בו שלוש סימני טהרה (אף על פי שאין בידנו שאינו עורב), שיהיה כשר. לסיכום שיטתו – ראו בב"י על אתר.

[35] הלכות מאכלות אסורות, א טז. בהלכה יט הביא הרמב"ם מסורת בשם הגאונים שהיתר העוף בסימן אחד הוא דווקא בקורקבן נקלף, ובמגיד משנה (שם) כתב שזוהי מסורת של הר"ן שהביא בשם רבותיו.

[36] שו"ע יוד, פב ג.

[37] שו"ע שם. בנוסח הרז"ה כמו שלפנינו כתב "שחרטומו רחב, או שכף רגלו רחבה".

[38] הג"ה שם.

[39] ראו למשל: הרב יעקב חיים סופר, ספר כף החיים חלק יו"ד, פב כט, שהביא כך בשם הרב זבחי צדק.

[40] שו"ע שם, ס"ק ה. שורש המחלוקת נעוץ בשאלה האם איסור האכילה בקהילה שאין בה מסורת נובע אך ורק מחוסר ידיעה, או שמא האיסור התקבע כבר כמנהג בקהילה זו, אולי מחשש שמא יש באזורם עופות טמאים הדומים לעוף זה, ולכן אין להתירו גם על סמך ידיעה מקהילה אחרת. הרשב"א (בתורת הבית הקצר ב"ג ש"ב, סה:) הביא את שתי האפשרויות הללו, אך לא פסק. באיסור והיתר הארוך (נו, יט) פסק להחמיר. וראו בתשובות הרא"ש כלל כ סימן כ. אמנם, בפמ"ג סי' פב כתב שאם בני מדינה שלמה אוכלים עוף מסויים במסורת שיש בידם, מותר לבני מדינה אחרת לסמוך על מדינה זו.

[41] לוינגר, מזון מן החי, עמ' 44; וראו מה שכתב בעניין זה הרב יעקב אפשטיין,  חבל נחלתו כרך יד סימן כו,

[42] עיין דרכי תשובה יו"ד פ"ב, ס"ק לב.

[43] שם פ"ב, ס"ק כ"ד. בגמרא (חולין סה,א) נאמר כי השוכן עם הטמאים ונדמה להם טמא, והשוכן עם טהורים טהור. הדרכי תשובה מצטט את דברי האורי וישעי. לדעתו, גם אם נקבל את דברי הרמ"א כפשוטם – שאין לאכול עוף גם אם יש בו ג' סימנים אלא במסורת, הכוונה היא רק למין שונה מאוד מהמינים המוכרים לנו. אך אם היה העוף דומה בעיקרו למינים המותרים לנו, אין צורך במסורת מיוחדת, גם אם היה שונה בגודלו או בצורתו. והביא שם פוסקים רבים שפסקו כך הלכה למעשה. אמנם, בסוף דבריו כתב שלדעתו ההיתר נכון רק אם השינוי היה בגודל העוף, אך אם היה שינוי באחד האיברים וכיוצ"ב, שוב צריכים אנו למסורת כדי להתירו.

toraland whatsapp