אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית מרכזת מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.
הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.
צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.
מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.
פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות. המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות, הערות ומשוב לחצו כאן>>

חזור למפתח הערכים

מי פירות

ב"ה

מי פירות

כתיבה: הרב דוד אייגנר

רקע מדעי

הפירות שהוזכר בחז"ל שהפיקו מהם את הנוזלים שלהם

מעמדם ההלכתי של מי הפירות

הכשר לטומאה

דיני חלה וחמץ

המצוות התלויות בארץ

דיני ברכות

כשהמשקים נוצרים על ידי סחיטה, כתישה או שזבו מאליהם

ברכתם של משקים שנוצרו על ידי בישול וכבישה

פירות שגדלים במיוחד עבור מי הפירות

עיסה שנילושה במי פירות ("לחמניית מזונות")

שימושים במי פירות

        כתיבה

רקע מדעי

תא הצמח מכיל אברונים שונים האחראים על מבנהו, יצור ואחסון ותוצרי התא וחומרים שונים המוטמעים בתהליך הפוטוסינתיזה, כגון עמילן, סוכרים, חלבונים, חומצות, שומנים[1], טאנינים,[2] חומרי צבע[3], מינרלים, ועוד, חומרים אלו לרוב מומסים במים, שהם המרכיב העיקרי הקיים בתא הצמח, והם מהווים 85- 90 אחוז מהרכב התא.[4] כמה חומרים אפשר שיימצאו במצב מוצק או גבישי, הנוזל המומס בתא נקרא "מוהל". תאי הצמח בפרי הבשל המכילים חומרים אלו הם לרוב תאים גדולים יותר מאשר תאי שאר הצמח.[5]

עם הבשלת הפרי מתרחשים בצמח מספר תהליכים: הכלורופיל[6] (הנותן לפרי את צבעו הירוק) מתפרק ובאים לידי ביטוי פיגמנטי צבע יחודיים לפרי[7] טעמו של הפרי נעשה טעים יותר בשל צבירת הסוכרים, העמילן מתפרק ונעשה לסוכר, החומציות יורדת.[8] שקיקי המיץ מתמלאים בהדרים, הטאנינים[9] מתפרקים, מצטברים שומנים ועוד, הפרי מתרכך בשל שינויים שונים בדופן התא ונוצרים חומרים נדיפים המקנים לפרי את הניחוח האופייני.

כשתהליכים אלו הם במיטבם (עבור הצרכן) קוטפים את הפרי, (עיין ערך הבשלה) כשאחד השימושים המקובלים בפרי הוא סחיטתו או כתישתו. פעולות אלו נעשות באמצעים שונים, סחיטה, מעיכה, ריסוק ועוד, בעשיית פעולות אלו "שוברים" את דופן התא ובכך הנוזל פורץ מהתא, יש ויציאת הנוזל נעשית מעצמה כאשר לחץ המים בתוך התא עולה לעיתים לחץ זה גורם לקריעת דופן התא וליציאת הנוזל החוצה.

נוזל זה, המכיל כאמור מים וחומרים רבים נקרא בחז"ל מי פירות, או משקים היוצאים מן הפירות, הואיל והוא מכיל מלבד המים גם את החומרים הייחודיים של אותו צמח, בלשון חז"ל יש להבחין בין מי הפירות, שהם הנוזלים המופקים מהפרי, לבין השרף, שהוא הנוזל המופק משאר חלקי הצמח, עיין ערך 'שרף'.

מי הפירות שימשו למגוון שימושים, כפי שיפורט להלן. גם המקורות היווניים והרומיים המקבילים למקורות חז"ל בזמן כתיבתם[10], כתבו על השימוש במיצי פירות שונים בעבר לשימושים מגוונים, וכפי שלמשל כותב יוסף בן מתתיהו[11]: "והמינים הדשנים[12] (של התמרים) נדרכים ביקבות ומוצאים דבש לרוב, שאנו נופל בטעמו הרבה מדבש הדבורים".

 

דיון הלכתי

הפירות שהוזכר בחז"ל שהפיקו מהם את הנוזלים שלהם

זיתים- מוחל המופרש מהזיתים[13] המוחל הוא אחד מהמרכיבים של פרי הזית, ומדובר בנוזל שאינו חלק מהשמן, ומדובר במי הזיתים, צבעו הוא שחור.[14]

סתווניות- ענבים גרועים שלא הבשילו דיים, מסתווניות אלו לא ניתן להפיק יין אלא הם למאכל בלבד,[15] או להפקת חומץ.[16]

רימונים, מי סחיטתם נקראו עסיס,[17] ניתן להפיק ממנו יין.[18]

שומשום- הופק שמן.[19]

תאנים- מי תאנים.[20]

תות עץ- מי תותים.[21]      

תמרים- הופק מהם דבש[22], מי תמרים, שיכר, דבש תמרים יכול להיחשב הן כאוכל והן כמשקה לדיני טומאה וטהרה,[23] דבש תמרים נעשה תמיד מתמרים לחים.[24]

תפוחים- ממי סחיטתם יצרו גם יין.[25] יין זה נשמר לאורך שנים רבות, לא חל על יין זה איסור יין נסך, אלא אם כן עירבו בן יין שהופק מענבים, יין זה שימש לרפואה[26], אחד מהאופנים בהם החמיצו את העיסה היה בעזרת תפוחים, שגרמו לתהליכי התסיסה בעיסה[27], עיין ערך 'שאור'.

 

מעמדם ההלכתי של מי הפירות

הכשר לטומאה: חז"ל קבעו שישנם שבעה סוגי משקים שבמידה והם נגעו במאכל כל שהוא, הוא מוכשר לקבל טומאה, ולכן במידה ונגע בו דבר טמא לאחר מכן מאכל זה נטמא. שבעת המשקים הם: יין, דבש דבורים, שמן, חלב, טל, דם ומים. כל שאר המשקים, וביניהם אלו שמקורם הוא מי פירות- אינם מכשירים את המאכל לקבל טומאה,[28] וגם אם הם הורטבו במשקים אלו, ונגע בהם אחר כך דבר טמא, הם אינם נטמאים.

דיני חלה וחמץ: עיסה שנילושה במי פירות חייבת בהפרשת חלה[29], אך היא אינה מוכשרת לקבלת טומאה[30], ובמידה והיא החמיצה, חמץ זה אינו אסור מהתורה[31]. אמנם יש מהראשונים הסוברים שמדובר ב'חמץ נוקשה' והוא אסור מדרבנן בפסח[32], ויש סוברים שכלל לא מדובר בחמץ, אף לא מדרבנן.[33] מותר לקלות זרעי חיטה זה עם זה, למרות שהם נרטבים מהנוזלים היוצאים מהם.[34]

על מנת לפתח בקמח תהליכי תסיסה ויצירת עיסה, השמרים זקוקים למים ולסוכרים, אלו מצויים במי הפירות, שכאמור מכילים לפחות 85% מים וסוכרים, ולכן עירובם בקמח יוצר עיסה שראויה למאכל וחייבת בהפרשה, אלא שבשל החומרים הנוספים המצויים במים אלו ישנה השפעה על תהליך התסיסה וההחמצה, ולכן על אף שלדיני חמץ, עשיית עיסה עם מי פירות אינה גורמת לחמץ הנאסר מהתורה, וחיוב חלה הוא רק בעיסה שבאה לידי חמוץ, מכיוון שהמין עצמו ראוי להחמצה- עיסה זו חייבת.

המצוות התלויות בארץ: התנאים חלקו האם מי פירות נחשבים כפירות עצמם בדיני המצוות התלויות בארץ, ערלה[35], ביכורים, תרומה, שביעית ועוד. לדעת רבי אליעזר, מעמדם של מי הפירות הוא כפירות עצמם וחלים עליהם כל דיני הפרי[36], ואילו לדעת רבי יהושע מי הפירות אינם נחשבים כפירות עצמם. משמעות מחלוקתם היא האם ניתן להביא מי פירות כביכורים, והאם מותר לסחוט את פירות תרומה ושביעית, ועוד.[37]

דיני ברכות: הבהרה- ישנם פרטי הלכות רבים ודעות רבות ושונות ביחס לברכה הראויה למי הפירות, וכן ישנה משמעות לאופן ההפקה של מי הפירות מהפרי, עד כמה ממשות הפרי קיימת במשקה שנוצר. בפסקה זו אנו מביאים רק את יסודות ההלכה בלבד, ללא הפרטים הנוגעים הלכה למעשה, וכל אחד יעשה כמנהגו וכהוראת רבותיו.

אופן ההפקה של מי הפירות: א. סחיטה, כתישה, מעיכה, משקים שיצאו מעצמם- משקים שזבו. ב. בישול או כבישה של הפירות במים, והמים מקבלים את טעם הפרי.

כשהמשקים נוצרים על ידי סחיטה, כתישה או שזבו מאליהם: לדעת רובם של הפוסקים משקים אלו אינם נחשבים כפרי עצמו, אלא כזיעה בלבד מכיוון שהנוזל אינו נחשב כחלק אינטגרלי מהפרי ולכן ברכתם היא 'שהכל'.[38] ויש הסוברים שברכתם שהכל רק אם הוסיפו להם מים, אך אם מדובר במי הפירות בלבד, ברכתם היא כברכת הפרי או הירק שמהם הם נוצרו.[39]

יש הסוברים שמשקים שזבו מעצמם, ללא כל פעולה חיצונית של האדם (סחיטה או מעיכה) נחשבים כמי הפירות, אך אם סחט אותם והוציא גם את הממשות של הפרי ברכתם כברכת הפרי שמהם הם נוצרו.[40] וכן מי פירות שנוצרו על ידי כתישה, וממשות הפרי עדיין קיימת, ברכתם היא 'העץ',[41]

ברכתם של משקים שנוצרו על ידי בישול וכבישה: ניתן להפיק את מי הפירות גם על ידי כבישה ושליקה, אלו נקראו מי כבשים ומי שלקות.[42] בשל העובדה כי המים קיבלו את טעם הפרי, ישנם מקרים בהם ברכת המים היא כברכת הפרי או הירק.[43]

פירות שגדלים במיוחד עבור מי הפירות: יש שהסתפקו במקרה שבו מגדלים את הפירות במיוחד עבור המיץ- מי הפירות, האם בשל כך יש לברך גם על מי הפירות כברכתם.[44]

עיסה שנילושה במי פירות: הפוסקים הסתפקו באיזה מקרה יש לברך על עיסה שנילושה במי פירות "בורא מיני מזונות" ומתי יש להתייחס אליה כפת לכל דבר.[45] ("לחמניית מזונות").

 

שימושים במי פירות

השתמשו במי פירות בבישול, בסיכת המזון לאחר הבישול[46] ובאפייה.[47] מכיוון שבצק שנילוש במי פירות לא מקבל טומאה, השתמשו בו כדי לגבל בצק, ובבצק זה לאטום כלים כדי שכלים אלו לא יקבלו טומאה, אין לעשות כן לכתחילה משום שיתכן שהבצק יוכשר אחר כך לקבלת טומאה.[48] אין לבשל את קרבן הפסח במי פירות, אך ניתן לסוכו במים אלו.[49]

השתמשו במי פירות גם כדי לחבר עיגולי של דבילה זה לזה[50] ניתן להשתמש בשרף התאנה, שהוא מי פירות, כדי לגבן את הגבינה[51], עיין ערך פיסין ficin. בשעת הדחק ניתן ליטול ידיים במי פירות.[52]

כתיבה: ניתן לכתוב במי פירות, כתיבה זו אינה מתקיימת, ולכן אסור לכתוב גיטין במי פירות, מכיוון שהכתב לא מתקיים[53], כתיבה במי פירות אינה נחשבת לכתיבה האסורה מהתורה בשבת.[54] חלק מדיני הסוטה הוא לכתוב את שם ה' במגילה ולמחותו על המים, אין לכתוב את שם ה' במי פירות מכיוון שמדובר בכתב שאינו מתקיים, ואילו בדיני הסוטה נאמר שי שלמחות את שם ה' על המים.[55]

 


[1] למשל בזית בשל המיועד לעשיית שמן שיעור השומנים הוא הוא 30 אחוז מהפרי, שמנים ושומנים הם חומרי מלאי חשובים בצמחים, הם מצויים בעיקר בזרעים ובפירות, והם מיוצרים בתא על ידי אברים יחודיים. גם שומנים וגם שמנים הם תרכובות של חומצות שומניות. ההבדל ביניהם מבוסס בעיקר על תכונותיהם הפיסיקליות: השומנים הם מוצקים, ואילו השמנים הם נוזלים בטמפרטורה רגילה. 

[2] הנותנים לפרי הבוסר את הטעם המר ואת תחושת העפיצות.

[3] פיגמנטים, ישנם 4 גוונים בסיסיים- אדום , ורוד , לילך וכחול השילובים ביניהם יוצרים את הצבע המיוחד של כל פרי ופרי ומתוך כך את גוון המיץ שלו.

[4] פאהן, אנטומיה של הצמח, 1992, 25.

[5] פאהן, אנטומיה 34- 40.

[6] הכלורופיל מצוי בתוך הכלורופלסטים, חלק מאברי התא.

[7] קרטנואידים (cartenoid), אלו מצויים בתוך הכרומופלסטים, חלק מאברי התא.

[8] למשל, במחקר שנעשה באחד מזני הקלמנטינה (clementina mandarina) נמצא ששיא רמת החומציות בפרי היתה ב150 יום לאחר הפריחה, בשלב ההתפתחות השני של הפרי- כ 40 מ"ג לעשירית המ"ל, ואילו 250 יום לאחר הפריחה, בשלב ההתפתחות השלישי של הפרי- ההבשלה, החומציות היתה כ 10 מ"ג לעשירית המ"ל.

Manuel Cerco´ s ,Global analysis of gene expression during development and ripening of citrus fruit flesh. A proposed  mechanism for citric acid utilization. Plant Mol Biol (2006) 62:513–527

[9]  הנותנים לפרי הבוסר את הטעם המר ואת תחושת העפיצות.

[10] פליניוס, תולדות הטבע, ספר 12 פרק 47, משבח את המיץ המשובח של התמרים במצרים, בספר 23 פרק 68 הוא מציין את המיץ המופק מהשזיפים, תיאפורסטוס בחיבורו Enquiry Into Plants , בספר 9 מתאר סוגי פירות שונים, המיץ שהופק מהם, ואת השימושים בו.

[11] יוסף בן מתתיהו, 'מלחמת היהודים', ד, פרק ח.

[12] על פי ההקשר מדובר בתמרים לחים שגדלו באזור יריחו ובקעת הירדן.

[13] תוספתא טהרות (צוקרמאנדל) י, ב. ראה מפעל המילון ההסטורי ערך "מוחל".

[14] רמב"ם פירוש המשנה מכשירין ו, ה.

[15] ריבמ"ץ תרומות יא, ב.

[16] משנה תרומות יא, ב- ג.

[17] שיר השירים פרק ח פסוק ב "אֶנְהָגֲךָ אֲבִיאֲךָ אֶל בֵּית אִמִּי תְּלַמְּדֵנִי אַשְׁקְךָ מִיַּיִן הָרֶקַח מֵעֲסִיס רִמֹּנִי", ב תורת כהנים שמיני פרשה ח סוף פרק ט אות א הוזכרו "מי רימונים", בבלי פסחים כד, ב.

[18] רד"ק ישעיהו מט, כו.

[19] משנה נדרים ו, ט.

[20] בבלי פסחים כד, ב.

[21] תורת כהנים שמיני פרשה ח סוף פרק ט אות א. בבלי פסחים כד, ב, ירושלמי נדרים ו, ו הכוונה 'תות' בחז"ל היא רק לתות העץ, מכיוון שהשימוש בפרי תות השדה החל במאות השנים האחרונות בלבד. 

[22] משנה תרומות יא, ב- ג, ראה משנה נדרים ו, ח מחלוקת התנאים באיזה מקרה הנודר מהתמרים נאסר בדבש התמרים.

[23] תוספתא טהרות (צוקרמאנדל) ב, ה.

[24] מקובל לומר כי תמרים לחים הם תמרים אשר כמות הנוזלים בהם עולה על 25%.

[25] משנה תרומות יא, ב- ג. בלשון בני אדם, יין כולל רק יין הנוצר מענבים, ואילו יין המיוצר מפירות אחרים נקרא כשם פרי המקור, ולכן הנודר מן היין מותר ביין תפוחים. ראה משנה נדרים ו, ט.

[26] בבלי ע"ז מ, ב.

[27] בבלי מנחות נד, א, ראה משה רענן בפורטל הדף היומי: ערך-'ומי פירות אינן מחמיצין'.

[28] משנה מכשירים ו, ד, תרומות יא, ב, יש לציין כי תוספתא מסכת מכשירין (צוקרמאנדל) פרק ג הלכה יג הובא כך: דם השחין ובעביות ותמצות בשר ומי פירות והמלח שנמתחו מטמאין ולא מכשירין", אך כל הפרשנים מתקנים את גרסת התוספתא שיש לגרוס שמי הפירות לא מטמאים.

[29] זו כוונת הירושלמי חלה ב,ב  שמי פירות מחוורין- מחברים את מרכיבי העיסה, רשב"א פסקי חלה סימן א אות ד ראה לבוש יו"ד שכט, ט שכתב "עיסה שנילושה במי פירות אפילו בלא שום מים חייבת בחלה, דכולהו מיקרי לחם בפי הבריות."

[30] משנה תרומות ה, א- ג, חלה ב, ב תוספתא עוקצין (צוקרמאנדל) א, ח. בבלי ב"ב יט, ב, בבלי בכורות כב, ב חז"ל דנו במקרים שונים של ערבוב מים בתהליך הכנת העיסה, באיזה מקרה הלישה במי פירות כן תטמא את העיסה, ראה משנה טבול יום ג, ד, תוספתא מכשירין (צוקרמאנדל) א, ז, אמנם בירושלמי חלה ב, ב, שהובאה דעתו של רבי יהושע בן לוי ששני הדינים תלויים זה בזה- הכשרה לקבלת טומאה וחובת הפרשת חלה, ראה שו"ת הרשב"א חלק א, סימן תסד, ב"י ושו"ע יו"ד שכט, ט-.י

[31] בבלי פסחים לה, א, רמב"ם חמץ ומצה ה, ב, שו"ע או"ח תסב, א.

[32] רש"י פסחים לו, א, ראב"ד חמץ ומצה ה, ב.

[33] דעת רבינו תם בתוס' פסחים לה, א, ולדעתו חמץ נוקשה נוצר רק כאשר מי הפירות עורבו בתוך מים, שבולי הלקט פסחים לו, א אות ריד.

[34] בבלי פסחים מ, א, בגמרא מובא שבתחילה אביי רצה לאסור זאת, אך חזר בו.

[35] בבלי פסחים כד, ב.

[36] משנה תרומה יא ב- ג, בבלי חולין קכ, ב.

[37] משנה תרומה יא ב- ג, בבלי חולין קכ, ב, אולם גם לדעת רבי יהושע אסור לזר לאכול את התרומה, ראה ירושלמי תרומות יא, ב, ר"ש תרומות יא, ב.

[38] בבלי ברכות לח, א, רמב"ם ברכות ח, ב, רא"ש ברכות ו, יב, טור אורח חיים רב. שו"ע או"ח רב, ח.

[39] דעת בה"ג, הובאה בתוספות ברכות לח, א ד"ה האי דובשא. אולם פוסקים רבים חלקו עליו.

[40] רב האי גאון הובאו דבריו ברשב"א ברכות לח, א.

[41] דעה ראשונה במאירי ברכות לח, א.

[42] משנה מקוואות ז, ב.

[43] בבלי ברכות לט, א, רמב"ם ברכות ח, ד, שו"ע או"ח רה, ב.

[44] חזון איש או"ח לג, ה.

[45] ראה שו"ע או"ח קסח,ז.

[46] במשנה פסחים ב, ח הובא שאין לבשל קרבן פסח במי פירות, משמע שזו היתה דרך שימוש מקובלת.

[47] תוספתא אהלות (צוקרמאנדל) יג, ה.

[48] משנה כלים י, ב.

[49] משנה פסחים ב, ח, בבלי פסחים מ, ב.

[50] ירושלמי תרומות ב, א.

[51] רמב"ם מאכלות אסורות ג, יד.

[52] שו"ע או"ח קס, יב.

[53] משנה גיטין ב, ג

[54] משנה שבת יב, ה, בבלי שבת קד, ב.

[55] ירושלמי סוטה ב, ד.

toraland whatsapp