אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
 
חזור למפתח הערכים

לוף

ב"ה

לוף

צמח הלוף הוזכר במשנה כצמח תרבותי רב שנתי[1] שגודל בעיקר לשם פקעותיו[2] אך נאכלו בו גם העלים.[3] הפקעת היא רב שנתית, ואילו העלים הם חד שנתיים.[4] ניתן לשמר את הלוף על ידי טמינתו בקרקע.[5]

בחז"ל הוזכרו לוף, לוף השוטה, ו'לוף העליון'. מ. כסלו מזהה את הלוף עם קולקס הקדמונים -   Colocasia estculenta  ובאנגלית- [6],Taro מין מתורבת של הלוף, ממשפחת ה-  ,Araceae אליה משתייך גם הלוף הארץ ישראלי. במזרח הרחוק נאכלים בעיקר הפקעות העמילניות אך גם העלים עד היום. משערים כי תורבת בהודו לפני למעלה מ- 5,000 שנה, ומשם עבר למצרים, ליוון ורומא. היוונים והרומאים הזכירו אותו כגידול רב חשיבות במצרים.[7]

לעף ופליקס מזהים אותו עם הלוף הארץ ישראלי, Arum palestinum  צמח רב שנתי שגודל לדעתו בארץ כגידול תרבותי. כל חלקיו רעילים, מכילים חומצת אוקסלט הסידן, שמתגבשת למחטים זעירים ורעילים שנוקבים את המעיים. אכילתם של העלים ללא בישול גורמת לתחושת צריבה חזקה ול"תרדמת" בחלל הפה. כמות גדולה עלולה להיות אף קטלנית.[8]

י. פליקס סובר כי הוא הלוף המנומר[9] אותו מזהה לעף דווקא כלוף התרבותי שגודל כגידול תרבות גם הוא, בדומה ללוף הארץ ישראלי.[10] דיוסקורידס מתאר מין לוף בר בשם Arum dracuculus בעל עלים מלופפים ופרח סגול מנומר, שגדל במקומות מוצלים לאורך משוכות. יש לו פקעות נהדרות, הוא אומר, לבנות בעלות קליפה כהה. חופרים את הפקעות בזמן הקציר, חותכים אותן לפרוסות, משחילים על שרוך ומייבשים בצל.[11] מן הצמחים והתיאורים השונים ניתן להסיק כי לכל אזור היה מין לוף שאופייני לו, ולארץ ישראל אופייני הלוף הארץ ישראלי. חשיבותו הייתה גדולה במיוחד בשנה השביעית. "אמר רבי יהודה מעשה והיינו בעין כושי והיינו אוכלין לוף במוצאי החג של שביעית"[12] מקרה זה היה זכור לו במיוחד משום שאכלו אותו במוצאי שביעית למרות שספיחים אסורים באכילה עד חודש לאחר השנה השביעית.

 

המתקת הלוף

עלי לוף ופקעתו מרים ועל כן זקוקים ל"המתקה", כפי שאומרת המשנה[13]. אחת האפשרויות ל"המתקה", שפרושה בלשון חז"ל להכשירו לאכילה, היא בישול איטי והחלפת המים מספר פעמים, בדומה לתורמוס.[14] דרך נוספת להכנתו, מתוארת אצל דיוסקורידס: "יש לו שורש גדול, עגול, לבן בעל קליפה דקה. הוא נאסף ונסחט ממיצו כאשר הוא בשל היטב ולאחר מכן מונח להתייבש בשמש. את השורש ניתן להוציאו מהקרקע בעת הקציר (קיץ), יש לרוחצו, לחתוך אותו לחתיכות קטנות, ולייבש בצל.[15] הלוף שימש גם כן כמאכל לבעלי חיים.[16]

 

השלכות לרב השנתיות של הפקעת

שביעית: בשל העובדה שהעלים הם חד שנתיים ואילו הפקעת היא רב שנתית קיימת חובת ביעור פירות שביעית לעלים מכיוון שהם כלים, אך חובה זו אינה קיימת בפקעת שהיא רב שנתית[17] על אף שאין איסור ספיחין בצמח רב שנתי[18], חכמים גזרו שלא ליטול את עלי הלוף שהחלו לגדול בשביעית מפני מראית העין.[19] חכמים דנו בעלים שמתפתחים לאחר השמיטה, באיזו מידה יש לנהוג בהם קדושת שביעית[20].  

זריעת טבל: הפקעת נחשבת כדבר שאין זרעו כלה, ולכן במידה ואדם שתל את הפקעת, גם הגידולים וגידולי הגידולים נחשבים כטבל.[21]



[1] במשנה כלאים ב, ה הובא שהוא אינו עושה אלא לשלוש שנים, במשנה שביעית ה, ג- ה מובא כיצד יש ללקטו בשביעית.

[2] משנה פאה ו, י; שביעית ה, ד; כלאים ב, ט.

[3] ירושלמי שביעית ז, א.

[4] ולכן יש בו משום כלאים, ראה משנה כלאים ב, ה.

[5] משנה שביעית ה, ב.

[6] כסלו, זני פירות, עמ' 272.

[7] אתר הגן הבוטני של אוניברסיטת ליברפול  www.botany.com

[8] לעף, צמחית היהודים, 4, עמ' 71; פליקס, כלאי זרעים, עמ' 222.

[9] פליקס, כלאי זרעים, עמ' 222.

[10] לעף, צמחיית היהודים, 4 , עמ' 71.

[11] דיוסקורידס, חומרי רפואה, 2-196.

[12] תוספתא שביעית ד, ד .

[13] משנה עוקצין ג, ד, תוספתא מעשר שני (ליברמן) א, יג, תוספתא שבת (ליברמן) ח, ח.

[14] בבלי, ביצה כה, ב.

[15] דיוסקורידס, חומרי רפואה,2א, 196.

[16] משנה שבת יח, א.

[17] משנה שביעית ז, ב.

[18] תוספתא שביעית (ליברמן) ב, יא.

[19] תוספתא שביעית (ליברמן) ב, ב.

[20] תוספתא שביעית (ליברמן) ד, ג; תוספתא שביעית (ליברמן) ד, ד; ד, יד.

[21] משנה תרומות ט, ו.

toraland whatsapp