אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
נשמח מאוד למילוי משוב על הערך>>
 
חזור למפתח הערכים

בהמה וחיה

ב"ה

בהמה וחיה

כתיבה: אביעד פרנקל

המונח "בהמה" בספרות ההלכה משמש בשני פנים – גם כשם כללי לבעלי חיים גדולים, ההולכים על ארבע, וגם כשם ספציפי יותר, המובדל מה"חיה".[1]

הגדרת הבהמה והחיה

הגדרת הבהמה איננה מפורשת במקורות המוקדמים. רוב הראשונים שהגדירו את הבהמה כבעל חיים מבויית, לעומת החיה שאיננה מבויתת.[2] הביות הוא תהליך ארוך שנים בו הפך האדם חלק מחיות הבר, באופן מכוון, לחיות משקיות הגדלות בסביבת האדם ומשמשות לצרכיו.[3] לקיבוץ של חיות הבית, הבהמות, קוראים בשפת המקורות "עדרים", ואילו לקיבוץ החיות (והעופות) קוראים "מכונות".[4] אחרים הגדירו את הבהמה כבעל חיים שחי על תזונה צמחית, לעומת החיות שהן טורפות או אוכלות נבילות.[5] פירוש זה מעט תמוה משום שיש מן החיות שנזכרו במקורות, שמתבססים על תזונה צמחית, כמו הצבי.[6]

 

מהמקורות עולה שישנה הסכמה ביחס לסיווג של רוב בעלי החיים השכיחים במרחב של ארץ ישראל כחיה או כבהמה. שלוש הבהמות הטהורות שנזכרו בתורה - שור, שה ועז,[7] כמו גם החמור, הסוס והגמל והדומים להם מבין הטמאים, נחשבים כבהמות. גם החתול, על אף היותו בעל חיים קטן יחסית, מוגדר כבהמה.[8] לעומת זאת, האייל, הצבי, היחמור, אקו, דישון, תאו והזמר, שנזכרו בתורה כחיות הטהורות, כמו גם הפרא, האריה, הדוב והזאב, נחשבים כחיות.[9] אף על פי כן, אין אצל חז"ל הגדרה מפורשת לעניין, וישנם מינים שחכמים הסתפקו ביחס לסיווגם כחיה או כבהמה (וראו להלן).

 

דינים מיוחדים הנוגעים לבהמה ולחיה

בתנ"ך ההבחנה שבין הבהמה לחיה איננה חותכת, ולכן, במספר מקומות בדברי חז"ל נאמר ש"חיה בכלל בהמה" וש"בהמה בכלל חיה".[10] עם זאת, בהקשרים הלכתיים שונים ישנה הפרדה בין הבהמה לחיה. דינים שונים נאמרו בבהמה טהורה בלבד, או בחיה בלבד:

בתורת קרבנות: הבדל עקרוני בין הבהמה לחיה הוא, שהקרבנות שקרבים על גבי המזבח מגיעים מבהמות ולא מהחיות.[11]

איסור חֵלֶב: איסור חלב הוא איסור על אכילה של שומנים מסויימים ומוגדרים של בהמה טהורה. חֵלֶב הבהמה אסור באכילה, ואילו חלב החיה מותר.[12] דין זה נלמד ממה שייחדה התורה את האיסור בפירוש ל"חֵלֶב שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז".[13]

אותו ואת בנו: מהתורה נאסר לשחוט בהמה עם וולדה ביום אחד.[14] איסור זה נוהג בבהמה דווקא, ולא נוהג בחיה.[15]

מתנות כהונה: אדם השוחט בהמה מחוייב מהתורה ליטול ממנה את הזרוע הלחיים והקבה, וליתנה לכהן.[16] מתנות אלו ניטלים מבהמה בלבד, ולא מהחיה.[17]

בכור: מצווה מן התורה לתת לכהן בכור בהמה טהורה. הבכור נחשב קדוש מרחם. אם הוא תמים הוא מוקרב על גבי המזבח, ואם בעל מום הוא ניתן לכהן ונאכל בתורת חולין.[18] דין הבכור חל על בהמה ולא על חיה, שאין מקריבים ממנה קרבן.[19]

מעשר בהמה מצווה מן התורה להפריש מעשר מכל הבהמות הטהורות שנולדות בעדר מדי שנה.[20] דין זה נוהג בבהמה ולא בחיה.[21]

איסור בשר בחלב: למסקנת ההלכה, האיסור שאסרה התורה על אכילת בשר וחלב יחד חל רק על בהמה ולא על חיה,[22] ואילו אכילת בשר חיה עם חלב נאסרה רק מדרבנן.[23]

כיסוי הדם: השוחט חיה או עוף, צריך לכסות את דם השחיטה בעפר. מצווה זו ייחודית בכך שהיא נוהגת בחיה אך אינה נוהגת בבהמה.[24] טעם הדבר, שבבהמה נאמר – "רַק הַדָּם לֹא תֹאכֵלוּ עַל הָאָרֶץ תִּשְׁפְּכֶנּוּ כַּמָּיִם".[25] ולמדו חז"ל שדם זה כמים, וכשם שמים אינם צריכים כיסוי, כך דם בהמה אינו צריך כיסוי.[26]

גיד הנשה: מן התורה נאסר לישראל לאכול את גיד הנשה הנמצא בגפה האחורית של בהמה. הפוסקים הדגישו את העובדה שגיד הנשה אסור בחיה כמו בבהמה, שלא כאיסור חלב שאיננו חל על חיה.[27]. יתר על כן, הפוסקים הכריעו שלמרות שחלב חיה מותר, השומן העוטף את הגיד דורש ניקור בחיה כמו בבהמה, שאין איסורו משום חלב אלא משום גיד הנשה.[28]

אבר מן החי: מן התורה נאסר לאכול אבר שהופרש מבעל חיים בעודו בחיים.[29] תנאים נחלקו האם איסור זה חל על חיה ובהמה בשווה, או שחל רק על בהמה.[30]

סימני הבהמה והחיה

בתורה נמנו שני סימני טהרה, המעידים על בהמה שהיא טהורה ומותרת באכילה: האחד, שהיא בעלת פרסה שסועה, והשני – שהיא מעלה גירה ("מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע פְּרָסֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה"). כדי שתהיה כשרה הבהמה צריכים להיות בה שני סימנים אלו. בתלמוד נזכרו סימני עזר נוספים, שיכולים לעזור בקביעת כשרותה של בהמה. אחד הסימנים הנוספים שנזכרו בגמרא הוא שלמעלי הגרה הטהורים אין שיניים "למעלה", כלומר, בלסת העליונה.[31]

סימני הכשרות של חיה זהים לסימני הכשרות בבהמה – העלאת גירה והפרסת פרסה. [32] עם זאת, ישנם סימנים המבדילים בין חיה טהורה לבהמה טהורה. החשיבות של סימנים אלו נובעת מההבדלי הדינים שבין החיה לבהמה, ובעיקר, כדי להתיר את חֵלֶב החיה ולחייב בה במצוות כיסוי הדם.[33]

סימני החיה לא התפרשו בתורה, אלא נאמרו "מפי השמועה".[34] שני הסימנים שנזכרו קשורים לקרניים ולטלפיים הייחודיות לחיה, ומבדילות אותה מהבהמה, אלא שנחלקו חכמים ביחס שבין הסימנים: יש מי שאמר שדי בזיהוי קרני החיה כדי להתיר את חלבה, ויש מי שאמר שצריכים למצוא גם את סימני הטלפיים.[35]

לגבי הקרניים נאמר, כי אם היו קרניים מפוצלות, מספיק הדבר כדי להתיר את החלב כחיה.[36] ואמרו בטעם הדבר, שאין בהמה שקרניה מפוצלות.[37] אמנם, אם הקרניים אינן מפוצלות, עדיין יתכן שמדובר במין חיה (כמו הצבי). במקרה כזה, צריך שיהיו בקרניים שלושה תנאים אחרים – "כרוכות, חרוקות וחדורות", כדי להגדיר את המין כ"חיה", ולהתיר את חלבה.[38] הראשונים נחלקו בפירוש המדויק של תנאים אלו, ואף בגרסאות שלהם נמצאו הבדלים בין הראשונים.[39] רוב הראשונים הסבירו ששלושת הסימנים נדרשים כדי להבדיל ממינים טהורים אחרים הנחשבים כבהמות, ולהם קרניים שאינן עונות על דרישות אלו.[40]

גם לגבי סימן הטלפיים נחלקו ראשונים: יש מי שאמר שהטלפיים הן אותן פרסות סדוקות, המאפשרות להבחין בין מין טהור לטמא בכלל ("מפריס פרסה"). ולפי דעה זו, צריך להסביר שלדעת הסבורים שאין צורך בטלפיים, די בכך שנמצאו קרניים שמתאימות לחיה, כדי להגדירה כחיה טהורה.[41] אמנם, אחרים סברו שהטלפיים הם סימן ייחודי שקיים רק בחיה ולא בבהמה. הסוברים כך מסבירים כי הטלפיים הם פרסות מחודדות, ואילו פרסת הבהמות רחבה יותר.[42] רוב הפוסקים לא התייחסו לסימן הטלפיים להלכה, בהסתמך על הדעה שסימן הקרניים הוא העיקרי.[43]

מינים שהסתפקו בהם אם הם מין בהמה או חיה

כוי: הכוי נזכר מספר פעמים בספרות חז"ל, אם כי חכמים התלבטו לגבי מהותו וזיהויו. במקומות רבים הוא מהווה דוגמה לבעל חיים טהור, הנמצא על הגבול שבין בהמה לחיה. חז"ל התלבטו האם להגדירו כספק חיה ספק בהמה, או להגדירו כבריה בפני עצמה, כלומר, כקטגוריית ביניים בין הבהמה לחיה. ויש שאמרו שהוא צאצא של הכלאה בין חיה לבהמה. לכן, החמירו בדינו – שינהגו בו הן בחומרות החיה והן בחומרות הבהמה.[44]

שור הבר: נחלקו חכמים במשנה בדינו של שור הבר, האם הוא מין חיה או מין בהמה. בעוד חכמים סוברים ששור הבר הוא בהמה, רבי יוסי סובר שהוא נחשב כחיה. [45] בתלמוד הירושלמי הסבירו שמחלוקתם נעוצה בשאלה האם שור הבר הוא מין 'מדברי' בעיקרו, כלומר, חיית בר, או שמדובר במין שמקורו ביישוב האדם, אלא שברח למדבר. הפרשנים נחלקו בזיהוי של 'שור הבר המשנאי': לפי רס"ג, ובעקבותיו הלכו רוב הפוסקים, מדובר במין הנקרא כיום 'תאו מים' או בשמו בשמו האנגלי 'בופלו' (Bubalus bubalis). מין זה היה מצוי בארץ ישראל עד לתחילת המאה ה-20. התאו הוא סוג במשפחת הפריים, והוא דומה מאוד לפר הבית. הוא מבויית למחצה, ובאזורים רבים בעולם התשמשו בו במשך אלפי שנים למלאכות שונות כמו חרישה ונשיאת משאות. אפשרות נוספת היא שהמין המדובר הוא שור הבר האירופי (Bos primigenius) שנכחד לפני כארבע מאות שנים. מין זה הוא ככל הנראה האב הקדום של הבקר המבויית, וייתכן שהמחלוקת במשנה משקפת שלב ביניים של ביות, כשהחכמים דנו האם הוא הזן שלפניהם נחשב מבויית דיו או לא.[46]

כלב: באותה משנה נחלקו חכמים האם הכלב נחשב כמין חיה או כמין בהמה.[47] גם הכלב עבר תהליכי ביות ממושכים. יש שהצביעו על כך שכיוון שבתקופה העתיקה הכלבים שימשו בעיקר לצייד. כיוון שיהודים לא נהגו לצוד, הם החשיבו את הכלבים בחיה מתורבתת למחצה, ועיקר המפגש איתה היה מחוץ לאזורי היישוב.[48] אף על פי שהכלב הוא מין טמא, קיימות מספר השלכות הלכתיות להגדרתו כבהמה או כחיה. בין השאר, דנו חכמים בשאלה האם הכלב נחשב לכלאיים עם "כלב כופרי" (שאיננו מבוית לגמרי), ולפי הירושלמי הדבר תלוי בשאלה זו, שכן כלב כופרי נחשב כחיה.[49] השלכות נוספות למחלוקת זו קשורות לדיני קניין – וכגון שהוריש אדם לבנו את כל החיות שלו (ולא את הבהמות), או שמכרם, הקדישם וכיוצ"ב.[50]

עז הבר: נחלקו אמוראים האם 'עיזי דבאלא' נחשבת כחיה או כבהמה.[51] משמעות השם – עיזי דבאלא – איננה ברורה דיה. רש"י כתב שבאלא בארמית משמעותו "יער", והסביר שאלו עיזים שהגיעו מיער הלבנון.[52] אמנם, היה מי שכתב שבאלא הוא שם של מקום ספציפי בארץ ישראל, ממנו הגיעו עיזים אלו.[53] ובערוך הביא גרסה נוספת – 'עיזי ברא', ממנה ברור שהכוונה היא לעז בר שאיננה מבוייתת. וכעין זה היה מי שהוכיח ש'עיזי דבאלא' בארמית משמעו ממש כך – עיזי בר.[54] יש לציין כי ידוע על תת מין מסויים של עיזי בר בשם 'קְרִי-קְרִי' או 'עז הבר הכרתית' (Capra aegagrus creticus), שמקובל לראותם כצאצאים של עז מתורבתת.[55]



[1] בניגוד למונח המודרני "בעלי חיים", החיה והבהמה מכוונים לקבוצה מצומצת יחסית של בעלי חיים בעלי זיקה לאדם. ראו אצל משה רענן, "וחיה בכלל בהמה", פורטל הדף היומי, https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=34229.

[2] ראו אבן עזרא על התורה, בראשית א כד. וראו גם בהרחבה ברש"ר הירש, שם. ייתכן שניתן לקשור את ההגדרה הזו לפסוק "לא אֲגָרְשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ בְּשָׁנָה אֶחָת פֶּן תִּהְיֶה הָאָרֶץ שְׁמָמָה וְרַבָּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה" (שמות, כג כ"ט).

[3] וראו בערך ביות.

[4] משנה אהלות ח א. המשנה עוסקת בדברים שחוצצים ושמביאים את הטומאה. בין השאר נאמר שם: "אלו מביאים וחוצצים... ועדר בהמה טמאה וטהורה ומכונות חיה ועוף". הרמב"ם בפירוש המשנה הסביר שמכונות חיה ועוף הוא הכינוי ללהקה של חיות ועופת.

[5] ראו רמב"ן שם.

[6] ראו תמיהתו של הנצי"ב בפירוש העמק דבר, שם.

[7] רמב"ם מאכלות אסורות, א ח.

[8] בבלי עבודה זרה, ל ב.

[9] מדרש לקח טוב על בראשית א, סימן כד; וראו משנה כלאים ח ו.

[10] ראו למשל במשנה בבא קמא ה ז; ספרא שמיני, פרשה ב אות ח; בבלי חולין, ע ב ועוד.

[11] ראו רמב"ם מעשה הקרבנות, א א.

[12] שו"ע יו"ד, סד א. וראו ערך חלב.

[13] ויקרא ז כג.

[14] "וְשׁוֹר אוֹ שֶׂה אֹתוֹ וְאֶת בְּנוֹ לֹא תִשְׁחֲטוּ בְּיוֹם אֶחָד" - ויקרא כב כח.

[15] שו"ע יו"ד, טז ז.

[16] דברים יח ג.

[17] שו"ע יו"ד, סא יז. דבר זה נלמד ממה שנאמר בפסוק " אִם שׁוֹר אִם שֶׂה" ומכאן למדו שהדברים אמורים דווקא בבהמה ולא בחיה.

[18] ראו רמב"ם הלכות בכורות א ב-ג.

[19] ספרי במדבר קרח, קיח.

[20] ויקרא כז לב.

[21]ראו ספרי במדבר, פ' קרח, פיסקא קיח; רמב"ם בכורות, ו א.

[23] במשנה חולין ח ד, נחלקו תנאים: לדעת רבי עקיבא איסור בשר וחלב איננו חל מהתורה על חיה ועוף, ואילו לדעת רבי יוסי, גם חיה בכלל איסור התורה. הראשונים הכריעו כר"ע, וכך נפסק בשו"ע יו"ד, פז ג.

[24] שו"ע יו"ד, כח א.

[25] דברים יב טז; וראו שם כד; שם טו כג.

[26] ספרי ראה, פיסקא כח. בבלי חולין, פד א.

[27] ראו רמ"א על שו"ע יו"ד, סה ה.

[28] ראו במרדכי על חולין, סי' תרנט ועוד.

[29] לפי הבבלי (חולין קב ב) האיסור נלמד ממה שנאמר "וְלֹא תֹאכַל הַנֶּפֶשׁ עִם הַבָּשָׂר" (דברים יב כג). אמנם, בירושלמי (נזיר פ"ו ה"א) מצינו דעה שהאיסור ממה שנאמר – "וּבָשָׂר בַּשָּׂדֶה טְרֵפָה לֹא תֹאכֵלוּ" (שמות כב ל).

[30] לשיטת רבי מאיר, איסור אבר מן החי חל רק על בהמה טהורה, ראו בבלי חולין קב א בשיטות התנאים השונות בנידון.

[31] בבלי חולין נט א. בגמרא הקשו על קביעה זו – שהרי הגמל מעלה גירה ואין לו שיניים למעלה, ואף על פי כן הוא טמא. וענו שאמנם אין לגמל שיניים למעלה, אבל יש לו ניבים. בראשונים (ראו רש"י על חולין שם) נזכרו שני פירושים להבנת הניבים של הגמל – היה מי שאמר שיש לו שני שיניים בצדדים, והיה מי שאמר שלמרות שאין לו שיניים, יש לו "תלתלי בשר" - בליטות גרמיות הדומות לשיניים. שני הפירושים הוזכרו בשו"ע (יו"ד עט א), כשהפירוש השני מובא בסתם והשני כדעת י"א. היו שרצו לפסוק כפירוש הראשון, ולאסור רק במקרה של תלתלי בשר, אך אחרים טענו כי יש לנהוג לחומרה ולאסור גם במקרה של שתי שיניים, כמו אצל האייל האדום (ראו בהרחבה במאמרו של הראשל"צ הרב שלמה עמר, כשרותו של האיל האדום (redeer), תחומין כה (תשס"ה), עמ' 303-300).

[32] בבלי חולין, עא א ועוד.

[33] בתלמוד הבבלי הקשו, מדוע נזכר במשנה "סימני חיה", והלא חיה בכלל בהמה? וענו, כי לסימנים יש חשיבות כדי להתיר את חלבה של החיה. וראו ברמב"ם מאכלות אסורות, א ט, שהוסיף לחשיבות הסימנים גם את מצוות כיסוי הדם, הנוהגת רק בחיה.

[34] רמב"ם שם, הלכה י.

[35] ראו תוספתא חולין ג כא; בבלי שם, נט א-ב.

[36] שו"ע יו"ד, פ א. אמנם, לפי גרסת חלק מהראשונים בגמרא, הסימן המתיר הוא שיהיו הקרניים "מבוצלות", כלומר, שראשן כפוף. וראו בב"י שם.

[37] רש"י על חולין שם.

[38] שו"ע שם.

[39] לפי רוב הראשונים, התנאים כוללים את הדרישה שהקרן תהיה בעלת מבנה שכבתי של גלדים (כמו בצל), בעלות פגימות וחריצים, ושיהיו עגולות ולא רחבות, אלא שנחלקו כיצד מתיישבים הדברים עם נוסח הדברים המופיע בסוגיה (ראו בית יוסף שם). 

[40] בבבלי הציעו כל סימן לעצמו, ודחו בכך שיש מינים כמו עז או שור הנושאים מיעוט מהסימנים. לפיכך הבינו רוב הראשונים שמדובר בסימנים מבדילים, וכדי להגדיר את בעל החיים כ"חיה" ולא כבהמה, צריכים קרנותיו לענות על כל הסימנים הללו. והיה מי שכתב שכל החיות נושאות קרניים עם שלושת הסימנים הללו (ראב"ד על הרמב"ם, שם).

[41] תוספות שם.

[42] רא"ש שם, ס' נז; רבינו ירוחם שם, ועוד.

[43] יוצא דופן לעניין זה הוא רבינו ירוחם (הובא בבית יוסף, שם), שלדבריו, די בסימן אחד – קרניים או טלפיים, כדי להתיר את חלבה של החיה.

[44] וראו בהרחבה בערך "כוי".

[45] משנה כלאים, ח ו.

[46] ראו את האפשרויות השונות לזיהוי של שור הבר אצל יואל יעקובי, "משנה וארץ: זהותו של שור הבר", https://www.toraland.org.il/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%95%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%94/%D7%AA%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94-%D7%95%D7%90%D7%A8%D7%A5/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94-%D7%95%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%96%D7%94%D7%95%D7%AA%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%A9%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%91%D7%A8/#_ftn3. וראו גם אצל משה רענן, "בכור שורו הדר לו וקרני ראם קרניו – שור הבר", פורטל הדף היומי, https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=33692.

[47] משנה כלאים שם.

[48] הרב עדין שטיינזלץ, הרב עדין שטיינזלץ, טבע וארץ יג (ו) (תשל"ב), עמ' 321-319. וראו ערך כלב.

[49] ירושלמי כלאים, א ו; וראו בשו"ע יו"ד רצז, ו. הפרשנים חלוקים בזיהויו של הכלב הכופרי. יש כאלו שכתבו שמדובר בכלב גדול, המשמש לציד או לשמירה על הצאן (ראו רש"י יבמות נט ב; רא"ש נדרים כו ב ועוד), ואחרים מסבירים שמדובר בכלב קטן הדומה לשועל (ראו ריבמ"ץ כלאיים א ו; רא"ש, שם; רש"י בבא קמא פ א ועוד). על הזיהויים השונים של כלב כופרי ראו יחיעם שורק, "הכלב כפי שמשתקף בספרות חז"ל", החינוך וסביביו כו (תשס"ד), עמ' 193-181; משה רענן, פורטל הדף היומי, https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=28990

[50] ראו תוספתא כלאים, ה ז ובתוספתא כפשוטה שם.

[51] חולין פ א. ולעניין הלכה, ראו בערוך השולחן יו"ד, פ יא.

[52] רש"י שם.

[53] מרכבת המשנה על מאכלות אסורות א ח.

[54] ראו חזי מוצפי, "אוצר המילים של הארמית הבבלית לאור הארמית החדשה", לשוננו 80 (תשע"ח), עמ' 279.

[55] משה רענן, פורטל הדף היומי, https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=34229.

toraland whatsapp