אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
נשמח מאוד למילוי משוב על הערך>>
 
חזור למפתח הערכים

אילן סרק

ב"ה

אילן סרק

כתיבה: הרב דוד אייגנר

כללי:  הערך "סרק" משמש בעברית לשלוש משמעויות: 1. אילן סרק. 2. פעולת הסירוק במסרק. 3. צבע אדום[1]

רובם המוחלט של הצמחים בכדור הארץ הם צמחים נושאי פרי[2]. על פי רוב, הפרי הוא האיבר המתפתח מהשחלה של הפרח אחרי ההפריה ומכיל את זרעי הצמח, אם כי יתכנו פירות שמתפתחים בצמח גם ללא הפריה ויצירת זרעים כגון זני בננה, תאנים, ועוד.[3]

הפירות מתחלקים לשני טיפוסים שונים לפי שני עקרונות: 1. מידת הקשיות של דופן הפרי- הפריקרפ (pericarp), אם הוא יבש וקשה או רך ובשרני.[4] 2. אם הפרי נפתח או לא נפתח לעת ההבשלה.[5]

על פי רוב, עצי מאכל הם אלו שעיקר השימוש בהם על ידי האדם הוא בפרי שלהם ומדובר בפירות שדופן הפרי היא רכה ובשרנית, או שהזרע הוא אכיל כגון שקד, מיני אגוזים שונים שבהם דופן הפרי היא יבשה וקשה, ומיני אורן שונים שהפרי נתון בתוך איצטרובל. ואילו עצי סרק הם עצים שבהם עיקר השימוש על ידי האדם הוא במרכיביו הנוספים של העץ, כגון הגזע וענפים, ואילו דופן הפרי היא יבשה ובלתי אכילה.

העצים בכלל, ואילנות הסרק בפרט מהווים עד היום את אחד המקורות המרכזיים לשימוש האדם. לרוב, השימוש הוא בגזע העץ- ה"עצה" של העץ.  התפתחות העץ נעשית בשני מימדים בו זמנית, לגובה ולרוחב. ההתפתחות לגובה נקראת התפתחות ראשונית, ההתפתחות לרוחב נקראת התפתחות משנית, והיא עיקר התפתחות הגזע והעצה המשמשת את האדם לצרכי הנגרות. ההיקף של הגזע כתוצאה מההתפתחות המשנית יכול להגיע אף לכמה מטרים.

לעצי הסרק יש חשיבות גדולה במערכת האקולוגית, כגון קליטת פחמן דו חמצני ( Co2) שנפלט בין השאר גם מכלי רכב[6], ושחרור חמצן לאוויר. מניעת סחף קרקע באמצעות מערכת השורשים, בית גידול לבעלי חיים רבים, יצירת צל, נוי ועוד.

 

עצי הסרק בבריאת העולם: בבריאת העולם נצטוותה האדמה להוציא עץ פרי,[7] ואילו בפועל מהאדמה צמחו גם עצים עושי פרי ולא עצי פרי כפי הציווי[8]. יש המבארים שבשל כך נתקללה האדמה ועליה להוציא גם עצי סרק[9], ויש המבארים שיש בכך שבח לאדמה שהוציאה גם עצי סרק שנחוצים לאדם למטרותיו השונות.[10] שגם עצי הסרק נתנו פירות בבריאת העולם, וכשנתקללה האדמה, הפסיקו להניב פירות ראוייים למאכל. [11] לכל הדעות, לעתיד לבוא עתידים כל אילני סרק שבארץ ישראל שיטענו פירות.[12]

עצי הסרק בתנ"ך: בתנ"ך נזכרו 100 מיני צמחים מהם עשרים ושישה עצי סרק ושיחים[13]. מהם ניתן למנות: שקמה,[14] זאן"[15] אלה[16] אלון[17], תרזה,[18] אילים,[19] נהלולים,[20] ערבה,[21] אורן[22] שטה, הדס, עץ שמן, ברוש, תדהר, תאשור[23] ברותים[24] ומדובר במיני ברושים[25]. עץ הארז הוזכר אף הוא ומדובר בשם כולל למספר מיני עצי סרק; ארבעה מינים, עשרה מינים[26], או אף עשרים וארבעה מינים, שמהם הוזכרו במפורש בפסוק רק שבעה מינים.[27]

יש מיני עצי סרק כגון ארז ושיטה שגדלים רק סביב מקורות מים, בזמן החזרה מהגלות מינים אלו יתפתחו גם במדבר.[28] בתורה הוזכר "עץ השדה" ומדובר בעצי סרק שאינם מניבים פרי שגדלים בשדה באופן טבעי, בזמן הברכה אף עצים אלו יניבו את פריים.[29]

אילן סרק נקרא כן על פי תרגום הפסוק: "אנשים ריקים"[30]- גברין סריקין, [31] והכוונה היא לאילן שאין בו פרי.

חז"ל כבר הכירו בעובדה כי כל עץ, כולל אילן סרק נותן פירות, אלא שפירות אילני הסרק הם "קלים" ואינם משמעותיים כפי שמובא במדרש[32]: "אומרים לאילני מאכל, למה אין קולכם הולך? אילני מאכל על ידי שהן כבדים בפירותיהם לפיכך אין קולן הולך, אבל אילני סרק על ידי שהן קלים בפירותיהם קולן הולך". 

 

הגדרת אילן סרק בחז"ל: בהלכה הוזכרו שלושה מדדים שונים להגדרת עץ כעץ סרק:

א. פרי- האם העץ מניב פרי, ולכן אילן סרק הוא אילן שאינו מניב פירות.[33]

ב. אופי השימוש בעץ- יש הסוברים שבמקרה בו הבעלים מעוניין להשתמש בעץ לצורך שימושים נוספים כגון הדליית צמחים אחרים על גבי העץ, גם עצים המניבים פירות אכילים יוגדרו כעצי סרק. ולדעתם ניתן להגדיר את כל העצים כעצי סרק לבד מהזית והתאנה שאינם עצי סרק[34]. או שכל העצים שניטעים בכמות קטנה יוגדרו כעצי סרק.[35]

ג. אופי גידולו: האם מדובר בעץ שניטע על ידי האדם ואז הוא יוגדר כעץ מאכל, או שמדובר בעץ בר שגדל בשדה באופן טבעי, ואז הוא יוגדר כעץ סרק[36]

אף באותו סוג צמח יכולים להיות עצי סרק ועצי פרי.[37] אחת ההשלכות לכך היא שישנם עצי בר שמניבים פרי באיכות נמוכה, נחלקו האחרונים במעמדם, יש הסוברים שמכיוון שלא ניתן לאכול את פירות מיני הבר ללא כבישה או בישול הם מוגדרים כאילנות סרק[38]. ויש שחולקים על דבריהם וסוברים שמיני בר אינם מוגדרים כמיני סרק, גם אם איכות הפרי שלהם נמוכה יותר.[39] למחלוקת זו ישנה השלכה ביחס למיני עצי נוי שמניבים פירות בעלי איכות נמוכה, או שעיקר גידולם הוא לנוי ולא לצורך הפרי.[40]

 

שימוש באילן סרק

בחז"ל הוזכרו מספר שימושים באילנות סרק:

בנין: עצי הסרק נכרתו לצורך שימוש בקורותיהם לבנין, בין העצים שהוזכרו ניתן למצוא ארז[41], שטה תדהר, תאשור[42], ברושים ואלגומים.[43] ויש מן העצים שנשתלו במיוחד לצורך שימוש בקורותיהם לבנין כגון השקמה, שיש לגדלו במשך שבע שנים על מנת שקורותיו יצמחו כראוי.[44] עצי הסרק נצרכים גם כחומר בעירה[45]. עצי הסרק ששימשו לבנין נחשבו לעצים חשובים כגון ברוש תדהר ותאשור שישתלו במדבר בזמן הגאולה[46] ברושים ואלגומים, שנחשבים לעץ יקר וחשוב[47], ונדרשת מומחיות מיוחדת כדי לכרות אותם.[48]

הדליית צמחים: כשאדם משתמש באילן סרק לצורך הדליית הגפן הוא מייעד את כל האילן עבור כך[49], ולכן כשגפן מודלית על גבי אילן סרק אסור לזרוע תחת כל אילן הסרק מדין כלאי הכרם, בשונה מהדליית גפן על אילן מאכל שעל אף שהדלה עליו את הגפן, הוא מעוניין להמשיך ולהשתמש בעץ לצורך פירותיו.[50] ואז אסור לזרוע רק תחת החלק המודלה.

עצי הסרק הוזכרו גם כחלק מהעצים אותם ציווה נחמיה לעשות מהם סוכות.[51]

 

 

מצוות התלויות בארץ

שמיטה: ניתן לטעת עצי סרק בערב השביעית עד ערב השמיטה,[52] אך בשביעית עצמה אין לטעת כלל אילנות סרק,[53] ואם נטע יש לעקרם.[54] ויש הסוברים שמותר לטעת בשביעית אילנות סרק[55] כדי שישמשו כגדר.[56] לפיכך יש הסוברים שניתן בשביעית לטעת אילנות סרק שמטרתם היא זיכוך האוויר[57], או שניתן לכל הפחות לעשות כן על ידי גוי.[58] ויש המתירים שבזמן הזה, כששביעית היא מדרבנן לטעת אילנות סרק במקום הצורך.[59] דין נוסף הוא שאין למכור שדה אילן בשביעית לאדם החשוד על השביעית.[60] חלק מעיבודי הקרקע הנעשים בסמוך לעצים היא חרישת הקרקע, כשמטרתה היא עיבוי הקורות.[61] שיעור החרישה שנצרך לעשותו סמוך לעץ הוא "כמלוא אורה וסלו".[62] אולם חרישה זו יעילה כל עוד יש לחות בקרקע, לאחר שהקרקע מתייבשת חרישה זו יכולה אף להזיק לעץ,[63] ולכן אין לעשותה בזמן בו חל איסור "תוספת שביעית".[64] כשהותרה חרישת הקרקע חז"ל לא חלקו בין עצי פרי לעצי מאכל, וכשם שניתן לחרוש סמוך לאילנות מאכל כך ניתן לחרוש סמוך לאילנות סרק.[65] לגבי גודל העצים המתיר את חרישת כל שטח בית סאה עיין ערך "חרישה".

קדושת שביעית: יש קדושת שביעית בשרף שניתן להפיק מאילנות סרק.[66] יש הסוברים שקדושה זו קיימת בכל חלקי העץ שניתן להפיק ממנו את השרף,[67] ויש סוברים שקדושה זו קיימת רק בשרף שניתן להפיק מהפירות.[68] יש קדושת שביעית גם במינים המיועדים לצביעה.[69]

הרכבה: אין להרכיב אילנות מאכל או ירקות מאכל[70]  על אילנות סרק, משום שמדובר בשני מינים שונים,[71] יש הסוברים שמותר להרכיב אילן סרק על גבי אילן סרק, אף על פי שמדובר בשני מינים שונים מבחינה בוטנית,[72] שמכיוון שאינם מניבים פרי, כל אילנות הסרק נחשבים כמין אחד.[73] ויש הסוברים שהרכבת אילן סרק על גבי אילן סרק אסורה.[74]

יש הסוברים שאין להרכיב מיני בר ומיני תרבות של אותו סוג צמח, מכיוון שלא ניתן לאכול את פירות מיני הבר ללא כבישה או בישול הם מוגדרים כאילנות סרק ויש בכך משום הרכבת כלאים[75]. ויש שחולקים על דבריהם וסוברים שמיני בר אינם מוגדרים כמיני סרק, גם אם איכות הפרי שלהם נמוכה יותר.[76]  יש מי שמסתפק האם ניתן להרכיב שני עצים המיועדים לריח.[77]

ערלה: איסור  ערלה לא חל על עצי הסרק, משום שבתורה נאמר[78]  "וערלתם ערלתו את פריו", מכאן שרק עצים שמניבים פרי הראוי לאדם יש חובה לנהוג ערלה בעץ זה.[79]נחלקו התנאים ממתי יש למנות את שנות הערלה כשגוי מרכיב עץ מאכל על גבי עץ סרק, האם משעת נטיעת העץ[80] או מזמן ההרכבה.[81]

תרומות ומעשרות: מכיוון שהפרי של עצי הסרק אינו נאכל, במידה ומשתמשים בו לצרכים שונים אין חובה להפריש ממנו תרומות ומעשרות.

 

דינים נוספים

נטיעת עצי סרק סמוך לעיר או לשדה חברו: אין לטעת עצים סמוך לעיר מכיוון שהעיר זקוקה למרחב סמוך לה ואין זה "נויי העיר". יש הסוברים שההרחקה מאילנות מאכל ומאילנות סרק היא עשרים וחמש אמות[82]. יש הסוברים שיש להרחיק אילנות סרק מהעיר חמישים אמה[83], משום שאילנות סרק הם גנאי לעיר.[84] חובת הרחקה זו קיימת רק בארץ ישראל ולא בחוץ לארץ.[85] פוסקי זמננו דנו בשאלה האם כשאילנות סרק הם חלק מנוי העיר ישתנה האיסור לטעת אילנות סרק סמוך לעיר.

בית השלחין הוא שדה שמעובד באופן אינטנסיבי, ולכן סיכוך של אילן על השדה מזיק בתהליך עיבודו. נחלקו התנאים עד כמה מוטל על בעל אילן סרק לקצוץ את עצו על מנת שלא יזיק לשדה, האם כפי שקוצץ עצי מאכל, ודי בכך שהוא יקצוץ כדי שבעל השדה יוכל לעבור עם מחרשתו,[86] או שמא יש עליו לקצוץ לכל גובה העץ, כיוון שעץ סרק אינו חשוב כמו עץ מאכל,[87] ואילו הצללת השדה על ידי העץ מזיקה לו.[88]

 

עקירת עצי סרק: נאמר בתורה[89]: "ומי האיש אשר נטע כרם ולא חללו ילך וישוב לביתו", שהנוטע כרם פטור מהיציאה למלחמה. פטור זה קיים רק אם הוא נטע עצי מאכל ולא עצי סרק.[90] מותר לקצוץ אילנות סרק ואין בכך איסור "בל תשחית".[91] עם זאת, יש הסוברים שהקוצץ אילן סרק אינו רואה  סימן ברכה.[92] יש מי שסובר שבזמננו מכיוון שעצי הסרק נוחים לגידול ואינם דורשי תנאי גידול מיוחדים מבחינת טיפול בהם והשקייתם, ומאידך הם נותנים צל ונוי, מכסים שטחים רבים בארץ, נותנים פרנסה לרבים, ועוד, ויתכן "שלאחר השינוי שחל בארץ ישראל ההתייחסות לעצי הסרק תהיה שונה יש להימנע מקציצתם בדומה לעצי מאכל"[93] מכיוון שעצי הסרק אינם מניבים פירות הם מיועדים יותר לעקירה מאשר עצי פרי.[94] עדיף לקצוץ עצי סרק לפני קיצוץ חלקי של ענפי עץ פרי.[95]

כריתת עצים במלחמה: בזמן מצור על עיר ניתן לכרות את האילנות שאינם מניבים פרי על מנת להקל על כיבוש העיר.[96] ויש בתחילה לקצוץ את אילנות הסרק לפני שקוצצים את אילנות המאכל, אך אם השווי של אילנות הסרק הוא גבוה יותר מאילנות המאכל, מותר לקצוץ קודם לכן את אילנות המאכל.[97]

מקדש: במשכן ובמקדש שימשו העצים כחומר בנייה משמעותי, במשכן השמשו בשיטים[98] ובמקדש בארזים, ברושים,[99] עצי שמן[100]  ומדובר בעצי זית מבוגרים שאינם מניבים פרי[101], או באחד ממיני הארזים שניתן להפיק ממנו שמן או זפת.[102] הארז שימש גם כן כאחד מהצמחים שיש להזות על המצורע ביום טהרתו[103], וכן להיות כאחד ממרכיבי העצים בשריפתה של הפרה האדומה.[104]

הלכות ברכות: ברכת הפירות של עצי סרק היא "שהכל" כיוון שאינם פירות חשובים,[105] ויש הסוברים שאם הפרי ראוי למאכל  ברכתו היא "העץ" גם אם מדובר בעץ שגדל באופן טבעי ולא ניטע על ידי האדם.[106] אין לברך ברכת האילנות על פריחתם של עצי סרק.[107]

אילן בשדה בית הפרס: בשדה שהיה בו קבר, ומסיבות שונות לא ידוע מהו מקומו אסור לשתול או לקיים בו צמחים שונים, חוץ מאילנות סרק שמכיוון שהם אינם מניבים פרי אנשים אינם מצויים לידם ולכן אין חשש שמא הם יטמאו.[108]

עץ זכרי: ישנם מיני עצי פרי שהם "חד מיניים", דהיינו הפרחים הזכריים נמצאים בעץ אחד והנקביים במשנהו. מכיוון שהפרי גדל רק בעץ הנקבי, העץ הזכרי נחשב לסרק ולא חלים עליו המגבלות של קציצת עצי פרי.[109]

בשמים: איסור ערלה חל רק על אילנות מאכל[110], ולכן מותר להריח בבשמים שניתן להפיק מפירות עצי סרק, גם בשלוש השנים הראשונות לנטיעת העץ.[111]

עבודה זרה: אין ליהנות גם מעץ סרק שניטע לצורך עבודה זרה.[112]

השלכות לדיני עירובין: בהלכות עירובין קיים כלל, והוא שניתן לטלטל בשטח הסמוך לבית כל עוד הוא מיועד לשימוש האדם, מכיוון שאילנות סרק גם מיועדים לשימוש האדם הם אינם מבטלים את בית הדירה.[113]

אין לטעת עצים בבית הקברות, בין אילנות סרק ובין אילנות מאכל.[114]

 

 

 

 

 

 

 



[1] ראה מפעל המילון ההיסטורי ערך "סרק".

[2] אם כי ישנם צמחים בהם הרביה היא וגטטיבית- התפתחות של רקמות בודדות לכדי צמח שלם.

[3] ישנם מינים בהם הפרי מתפתח מחלקים אחרים של הפרח כגון התפוח שמתמפתח מהמצעית של הפרח.

[4] פריקארפ (Pericarp)- הוא המעטה החיצוני של הזרע. הפריקארפ מורכב משלוש שכבות: אקסוקארפ (החלק החיצוני-הקליפה), מזוקארפ (אמצעי) ואנדוקארפ (הפנימי- השכבה העוטה את הזרע) השונות זו מזו במרקמן. למשל החלק העיקרי הנאכל בפירות עסיסיים הוא המזוקארפ. בפירות בעלי גלעין קשה מוצא הקליפה הוא באנדוקארפ.

[5] פאהן אנטומיה של הצמח, תשנ"ד עמ' 561.

[6] תהליך זה הוא כחלק מתהליך ההטמעה- פוטוסינתיזה.

[7] כפי שנאמר בבראשית א, יא: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים... עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ"

[8] כפי שנאמר בבראשית א, יב: "וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ... וְעֵץ עֹשֶׂה פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ לְמִינֵהוּ"

[9] כדעת רבי יודן בר שלום בירושלמי כלאים א, ז.

[10] כדעת רבי פנחס בירושלמי כלאים א, ז, ראה רד"ק בראשית א, יא, ראה רמב"ן בראשית א, יא, שביאר שהציווי על האדמה כלל הן צימוח של עצי פרי והן צימוח של עצי סרק.

[11] בראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה ה, סימן ט.

[12] בבלי כתובות קיא, ב.

[13] פליקס.....

[14] רע"ב סוטה ח, ג.

[15] רמב"ם פיה"מ שביעית א, ג.

[16] רש"י בראשית לה, ד.

[17] רש"י ישעיהו מד, יד, יחזקאל כז, ו.

[18] רש"י ישעיהו מד, יד.

[19] מצודת ציון ישעיהו א, כט.

[20] מצודת ציון ישעיהו ז, יט.

[21] ישעיהו מד, ד.

[22] מצודת ציון ישעיהו מד, יד.

[23] ישעיהו מא, יט, ראה רש"י ומצודת דוד במקום.

[24] שיר השירים א, יז.

[25] פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) ואבן עזרא שיר השירים א, יז.

[26] בבלי ראש השנה כג, א

[27] בירושלמי כתובות ז....

[28] ישעיהו מא, יט, ראה אבן עזרא ורד"ק במקום.

[29] רש"י ושפתי חכמים ויקרא כו, ד.

[30] שופטים ט, ד.

[31] מלאכת שלמה כלאים ו, ה, ראה רש"י יבמות פז, ב שכתב: "סריקא - ריקה כמו אילן סרק".

[32] בראשית רבה....???

[33] כדעת תנא קמא במשנה כלאים ו, ה רמב"ם פיה"מ כלאים ו, ג, ריבמ"ץ שביעית א, ג, רש"י כתובות קיא, ב, רש"י ב"ק צב, ב.

[34] דעת ר"מ במשנה כלאים ו, ה, השלכה נוספת לדברי רבי מאיר הובאה בירושלמי ערלה א, א שניתן לטעת את כל העצים עבור סייג, ובכך הם יפטרו מערלה, לבד מהזית והתאנה שגם אם הם ניטעים לצורך סייג אין הם נפטרים מערלה בשל חשיבותם.

[35] דעת רבי יוסי במשנה כלאים ו, ה.

[36] ט"ז או"ח רג, א; רד, ח, משנה ברורה וביאור הלכה או"ח רג, ד, אמנם ראה מור וקציעה או"ח רג, ביאור הגר"א או"ח רג, ד שכתבו שאין להשוות בין הלכות ברכות להגדרת עץ כעץ מאכל או סרק, וראה פרי מגדים או"ח רג, ד, ראה רד"ק מלכים ב, יט, כג שכתב שברגיל, עצי סרק גדלים ביערות.

[37] בבבלי תמיד כט, ב מובא שיש זן תאנים שנקרא תאיני חיורתא שאינו מניב תאנים, או שהתאנים הן בעלות איכות נמוכה, וסביב נקודה זו נחלקו הלבושי שרד והמשכנות יעקב.

[38] לבושי שרד חידושי דינים דינים, קו.

[39] משכנות יעקב יו"ד סו, שו"ת צמח צדק יו"ד רכא.

[40] ראה הרב י. פרידמן, הרכבות בשזיף פיסרדי, אמונת עתיך 103 עמ' 64.

[41] הארזים הוזכרו במקרא 73 פעמים, ראה ז. עמר צמחי המקרא עמ' 83.

[42] ישעיהו מא, יט.

[43] מצודת ציון דברי הימים ב, ב, ז.

[44] לעובדה זו ישנן השלכות שונות לגבי מקח וממכר, כשאדם מוכר שדה ובו עצי שקמה ראה ב"מ קט, א רש"י ב"מ קט, א, ראוי לציין כי בזמן המקרא פריו של השקמה היה נחשב ואף היה שר ממונה על כך, כמו כן עניין גידול  הקורות בעץ השיקמה שהיה לא פחות חשוב, יכול היה להיות רק לאחר גדיעה שלו בגובה המתאים, עיין ערך שקמה..

[45] שמות רבה וארא פרשה ז ד"ה ז, ד.

[46] מלבי"ם ישעיהו מא, יט.

[47] מצודת ציון דברי הימים ב, ב, ז.

[48] מצודת דוד דברי הימים ב, ב, ז, שלמה ביקש מחירם שישלח את עבדיו היודעים לכרות עצים אלו.

[49] בירושלמי כלאים א, ז הובא טעם הדבר, שאדם מבטל אילן סרק על גבי גפנו ואינו מבטל אילן מאכל על גבי גפנו.

[50] משנה כלאים ו, ג.

[51] נחמיה ח, טו: צאו ההר והביאו עלי זית ועלי  עץ שמן ועלי הדס ועלי תמרים ועלי עץ עבת לעשת סכת. ראה מצודת דוד במקום.

[52] חזו"א יז, כה.

[53] כך מובן מלשון התוספתא שביעית (ליברמן) ג, יט שחכמים חולקים על רשב"ג, ראה רמב"ם שמיטה ויובל א, ה.

[54] רמב"ם שמיטה ויובל א, יב.

[55] בירושלמי שביעית ד, ד מובאת דעת רשב"ג שמתיר לטעת אילנות סרק, ללא אזכור המגבלה של נטיעה לצורך סייג.

[56] תוספתא שביעית (ליברמן) ג, יט.

[57] תורת שביעית עמ' לז.

[58] מהרי"ל דיסקין דיני שביעית אות כד, לדעתו מכיוון שאיסור נטיעת אילנות סרק לא נאמר במפורש בחז"ל אלא זהו דיוק בלבד מדברי התוספתא, לא חל על כך איסור.

[59] הרנ"צ פרידמן, נצר מטעי סימן כח.

[60] תוספתא שביעית (ליברמן) ג, כג.

[61] ירושלמי שביעית א, א, החריש מאפשר חדירת מים לקרקע, למוע סידוק המאדה מים, איוורור הקרקע, הכנסת חמצן לקרקע, יכולת קליטת מנרלים מן הטבע או באופן מלאכותי ועוד, כל אלו יביאו בסופו של תהליך להתפתחות וגטטבית  טובה יותר של העץ.

[62] משנה שביעית א,  ג.

[63] ירושלמי שביעית א, א.

[64] משנה שביעית א, א-ג.

[65] משנה שביעית א, ג

[66] כמסקנת הגמרא נדה ח, ב.

[67] רמב"ם שמיטה ויובל ז, כ.

[68] מאירי נדה ח, ב בדעה ראשונה, וכתב שכך נראה להלכה.

[69] משנה שביעית ז, א- ב.

[70] ראה שו"ת חתם סופר חלק ב יו"ד, רפז.

[71] ירושלמי כלאים א, ז, שו"ע יו"ד רצה, ג.

[72] רמ"א יו"ד רצה, ו, אולם בהמשך דבריו סייג וסובר שמכיוון שאין אנו מכירים את המינים השונים, אין להרכיב שני מיני סרק שונים.

[73] ר"ש כלאים א, ז, בגרסה הראשונה בירושלמי, ראה רא"ש שכתב שגרסה זו עיקר.

[74] כגירסה השניה המובאת בר"ש כלאים א, ז.

[75] לבושי שרד חידושי דינים דינים, קו, וראה בשו"ת הרי בשמים חלק ג (מהדורא תליתאה) סימן יג שכתב שעל אף שמסתבר להכריע כדעת הסוברים שאין בשני מינים אלו כלאים אין לעשות לכתחילה הרכבה זו.

[76] משכנות יעקב יו"ד סו, שו"ת צמח צדק יו"ד רכא.

[77] שו"ת חת"ס יו"ד רפז, הספק שלו הוא האם ניתן להגדיר עצים אלו כעצי סרק או כעצי מאכל, וראה בשו"ת אמרי בינה סימן י שדן בשימושים שונים שיש בצמחים, כגון צביעה ורפואה ובהגדרת צמחים אלו כצמחי מאכל או כצמחי סרק.

[78] ויקרא יט, כג.

[79] ראה משנה ערלה א, א ובירושלמי ערלה א, א, ביחס לעצי פרי שניטעו לצרכים שונים- לסייג, לקורות ולהסקה.

[80] תוספתא ערלה (ליברמן) א, ה, דעת רבי יוחנן בירושלמי ערלה א, ב.

[81] דעת ריש לקיש בירושלמי ערלה א, ב.

[82] דעת ת"ק במשנה ב"ב כד, ב.

[83] דעת אבא שאול במשנה ב"ב כד, ב.

[84] רש"י ב"ב כד, ב.

[85] טור חו"מ קנה.

[86] דעת ת"ק במשנה ב"ב ב, יג, בבלי כז, ב.

[87] דעת אבא שאול במשנה ב"ב ב, יג, ולדעתו אילן סרק הוא פחות חשוב לבעלים ולכן ניתן לקצוץ אותו יותר מאשר אילן מאכל, ראה רמב"ם בפיה"מ ורע"ב ב"ב ב, יג.

[88] תוספתא ב"ב (ליברמן) א, טו.

[89] דברים כ, ו.

[90] משנה סוטה ח, ג, בבלי סוטה מג, א, במשנה מובא שגם אם נטע כמות גדולה של עצי סרק, אינו חוזר מעורכי המלחמה.

[91] רמב"ם מלכים ו, ט ראה שו"ת חיים שאל א, כג, מזכיר את פסקי התוספות וחולק עליהם, ראה בסמ"ג לאוין, רכט, שמצוות בל תשחית כוללת "איסור השחתה בכל דבר", ולדעתו מדובר באיסור מהתורה. ראה שו"ת שיח יצחק רלז שדן בקציצת אילנות עבור חג השבועות, וכתב שעדיף לקצוץ אילנות סרק ולא אילנות מאכל לשם קישוט בית הכנסת.

[92] פסקי תוספות פסחים קלב, ראה שו"ת מנחת יצחק י, סט שחשש לדעת פסקי התוספות וכתב שיש בקציצת אילן סרק משום בל תשחית, ולכן כתב שעדיף לבצע את קציצת אילנות הסרק על ידי גוי, ולדעתו יש לחשוש לכך גם כשהאילן גורם לנזק (אלרגיה), ראה תשובות והנהגות ה, שצא, שכתב שאין מקום לחומרא זו של המנחת יצחק.  ראה שו"ת חיים שאל א, כג שדן מי כתב את פסקי התוספות המוזכרים כאן ובמקורם ההלכתי. 

[93] באהלה של תורה ד, יג, ראה הרב י. עמיחי, התורה והארץ ה שדן בתקפן של התקנות הממשלתיות האוסורת קציצת אילנות סרק, יש לציין כי יש היום חוק בעניין איסור עקירת עצי סרק ובכלל עצים ומגבלות משמעותיות על עקירתם, האחריות על כך מצויה אצל "פקיד היערות" במשרד החקלאות.

[94] תוספות ב"ב עב, א.

[95] חוות יאיר קצה.

[96] דברים כ, כ.

[97] בבלי, ב"ק צא, ב.

[98] שמות כה, ה, השיטים הוזכרו כצמחים שגדלו ב ערבות מואב, ראה במדבר לג, מט וברש"י במקום שביאר ש"אבל" הוא תיאור מקום.

[99] מלכים א, ו, טו.

[100] מלכים א, ו, כג.

[101] רש"י ורד"ק מלכים א ו, כג. ומכיוון שאינם מניבים פרי, אין איסור בעקירתם.

[102] רד"ק מלכים א, ו, כג.

[103] ויקרא יד, ד.

[104] במדבר יט, ו.

[105] שבולי הלקט, קס, שו"ע או"ח רג, ד, ב"י או"ח רג, שו"ת פעולת צדיק א, קנד.

[106] ט"ז או"ח רג, א, מ"ב ובה"ל או"ח רג, ד. לדעה זו הגדרת אילן כסרק או כמאכל תלויה במקום גידול העץ, באופן טבעי או גידול על ידי האדם, ראה כף החיים רג, ד.

[107] שו"ת ציץ אליעזר יב, כ ד"ה (ד) ובנוגע.

[108] משנה אהלות יח, ג, הראשונים נחלקו האם היתר אילנות סרק הוא רק לגבי קיומם, אך אסור לטעת חדשים, או שמא ניתן אף לטעת אילנות חדשים בשדה זה. ראה ר"ש אהלות יח, ג, הון עשיר אהלות יח, ג, רש"ש אהלות יח, ג.

[109] הרב י. עמיחי, על עקירת עץ חרוב זכרי, אמונת עתיך 102 עמ' 22.

[110] תורת כהנים קדושים פרשה ג פרק ה.

[111] שו"ת רדב"ז א, מד.

[112] שו"ע יו"ד קמב, יג ראה בנושאי הכלים שכתבו שאיסור זה כולל אף הנאה מהצל שהעץ יוצר.

[113] בשונה משטח המיועד לזריעה שאיןו רגילות ללכת בו באופן קבוע ולכן אין לטלטל בשטח זה. ראה קובץ תשובות הרב אלישיב ה, צג.

[114] ראב"ד טומאת מת ח, יג, שו"ת צפנת פענח חלק א, עד, ראה שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק א סימן רמז שדן במקרה בו הגויים רוצים להרוס בית קברות על מנת לטעם בו עצים ולייפות את העיר, וכתב שבמקרה זה מותר לטעת שם אילנות כדי שהגויים לא יהרסו את בית הקברות.

toraland whatsapp