אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית הוא פרוייקט חדש מבית מכון התורה והארץ, שמרכז מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.

הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.

צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.

מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.

פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות.
המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות והערות ניתן לפנות לכתובת המייל: h.david@toraland.org.il
נשמח מאוד למילוי משוב על הערך>>
 
חזור למפתח הערכים

אוקמי ואברויי

ב"ה

לאוקמי ולאברויי

כתיבה: הרב דוד אייגנר

תקציר

לאוקמי ולאברויי הם טעמים להיתר או לאיסור עשיית מלאכות בשביעית בלבד, ולא בשאר דיני התורה.[1]

 

הגדרה

מהתורה[2] נאסרו לעשות בשמיטה ארבע מלאכות חקלאיות הנעשות בצמחים או עבורם: זריעה, זמירה, קצירה ובצירה (ע"ע), שאר המלאכות החקלאיות הן תולדות של מלאכות אלו[3], יש מהן מלאכות שמותר לעשותן, ויש מהן מלאכות שאסור לעשותן. מלאכות שמטרתן קיום את הצמח שלא ימות נקראות 'לאוקמי אילנא' וניתן לעשותן. ומלאכות שמטרתן השבחת העץ נקראות 'לאברויי אילנא',[4]  ואין לעשותן.

בשאלה באלו מלאכות נאמר ההיתר 'לאוקמי' נחלקו הפוסקים, יש הסוברים שמלאכות שהותרו מכיוון שמטרתן הוא למנוע נזק מהאילן, הותרו גם במלאכות האסורות מן התורה, זאת משום שמלאכה שמטרתה היא 'לאוקמי אילנא' אינה מוגדרת מלאכה.[5] ויש הסוברים שניתן לעשות מלאכה שמטרתה היא 'לאוקמי אילנא' רק במלאכות שאסורות מדרבנן, אך מלאכות שאיסורן הוא מהתורה אין לעשותן גם אם מטרתן הוא 'לאוקמי אילנא'.[6]  

 

מקרי ביניים

הגדרת המלאכה כ"אוקמי" או כ"אברויי" תלויה בתוצאת הפעולה, ולא בדרך עשייתה, ולכן תתכן פעולה שבצמח אחד ללא פעולה זו הצמח ימות או ינזק ויהיה מותר לעשותה. אך בצמח אחר, אותה הפעולה תגרום להשבחתו ולכן יהיה אסור לעשותה.[7]

מטבע הדברים הוא שכשנעשית מלאכה בצמח או עבורו, הגם שעיקרה הוא למנוע ממנו נזק, יתכן והיא משפרת את מצבו מעבר לנחיצות עבור קיומו, יש שכתבו שמכיוון שהפעולה בסופו של דבר משבחת את העץ אין לעשותה.[8] ויש שכתבו שמכיוון שעיקר עשיית המלאכה היה עבור קיום האילן מותר לעשותה, גם אם הצמח יושבח מעבר לנחוץ.[9]

יש המבארים שניתן לעשות פעולות למניעת נזק רק בפעולות שאינן נעשות בגוף האילן.[10] ויש הסוברים שהיתר מלאכות ל'אוקמי אילנא' הוא רק בנזקים שנגרמים על ידי האדם, אך בנזקים שמתרחשים באופן טבעי, אין כל היתר לעשות מלאכות למונען.[11]

 

טעמי הדין

הפעולות שניתן לעשותן בשמיטה מטעם 'אוקמי אילנא', הותרו מכיוון שמטרתן היא שהאילן לא יתקלקל מכמות שהוא,[12] שהוא לא ימות.[13] או כדי להציל אותו מנזק,[14] והדבר נחשב כ"הצלתו מדליקה".[15] לעומת זאת, הפעולות שנאסרו מטעם 'אברויי אילנא' נאסרו מכיוון שהן פועלות  להחזקת האילן, השבחתו או הבראתו.[16]

 

הפסיקה בימינו

הגדרות אלו, של אוקמי ואברויי הן הגדרות עקרוניות שיש להן השלכה עקרונית על כל עשיית המלאכות עבור הצמחים בשמיטה, ביחס לכך ישנן שלוש דעות מרכזיות בהלכה:

א. ישנם הסוברים שמלאכות אלו הן מלאכות הנצרכות לטיפול בעץ עצמו, אך עבור הפירות אין לעשות מלאכות כלל משום שהפירות הם הפקר.[17]

ב. ישנם הסוברים שמלאכות הנצרכות לטיפול בעץ עצמו מותרות בשמיטה, ואילו המלאכות שיש לדון בהן האם מטרתן הן 'לאוקמי' או 'לאברויי', הן מלאכות הקשורות לטיפול בפירות.[18]

ג. ישנה דעה ממצעת הסוברת שמותר לעשות מלאכות עבור הפירות הקיימים כבר בעץ, אך אין לעשות מלאכות הכרוכות ביצירת פרי חדש על העץ.[19]

 

דינים נוספים

יש הסוברים שדיני אוקמי אילנא הם גם ביחס לעצי נוי.[20]

יש הסוברים, שאיסור עשיית המלאכות 'לאברויי' הוא רק לאדם פרטי, אך לא לבית הדין, ולכן כשהפירות הם ברשות בית הדין (עיין ערך אוצר בית דין) מותר לעשות עבורם את כל המלאכות הנחוצות.[21]



[1] כך מובן מהסוגיות בבבלי מו"ק ג, א, ראה רדב"ז שמיטה ויובל א, ט.

[2] ויקרא כה, ד- ה.

[3] בבלי מו"ק ג, א, רש"י מו"ק ג, א ד"ה כל הני, עם זאת, יש מספר מלאכות כחרישה ונטיעה (ע"ע) שנחלקו בהן הפוסקים האם דינן הוא מהתורה או מדרבנן.

[4] ר"ש שביעית ב, ד ד"ה מזהמין, רמב"ם שמיטה ויובל א, ג, שכל התולדות שנאסרו הן מדרבנן, עיין ערך אבות ותולדות.

[5] קרן אורה מו"ק ד, ב ד"ה הא בחדתי, בית זבול חלק ו עמ' ק ד"ה ואמנם, שכתב שמלאכות שהן לאוקמי מותרות משום שהן אינן מוגדרות כמלאכות בשדה ובכרם, וכך הבין הרב קוק שבת הארץ א ,כ אות ד באפשרות ראשונה בדעת הר"ח ע"ז נ, ב. וכך משמע בתוס' ב"ב פ, ב ד"ה לא מקשי שכתב שהגדרות אוקמי ואברויי הן גם ביחס למלאכת הזמירה.

[6] רשב"א ב"ב פ, ב, מאירי ב"ב פ, ב, הרב קוק שבת הארץ א, כ אות ד.

[7] רש"ס שביעית ב, סוף הלכה ב.

[8] רמב"ן ב"ב פ, ב בשם הר' שמואל.

[9] הרב קוק אגרות הראי"ה ב, אגרת תקנה עמ' קצג- קצד, מהר"ם שיק ע"ז נ, ב ד"ה ומשקין.

[10] פאת השלחן כ, י.

[11] בית רידב"ז (על פאת השלחן) א, ה.

[12] רש"י ע"ז נ, ב ד"ה אוקומי, ר"ח מו"ק ג, א תוס' תענית ג, א.

[13] רש"י ע"ז נ, ב ד"ה שלא ימות, ראה ספר השמיטה (עמ' כב) בשו"ת מהרי"ל דיסקין שביעית כז, ד כתב את הנ"מ בין ההבנות השונות בהגדרת אוקמי.

[14] תוס' ב"ב פ, ב ד"ה לא מקשי לה, תוס' הרא"ש מו"ק ג, א ד"ה סתומי, ר"ש שביעית ב, ב  

[15] ירושלמי שביעית ב, ב.

[16] רש"י ע"ז נ, ב ד"ה אוקמי וד"ה אברויי, ר"ח מו"ק ג, א; ע"ז נ, ב .

[17] הרב קוק שבת הארץ א, ה אות טז, קונטרס אחרון סימן י, משפט כהן סימן עז,  לציין כי לדעת פאת השולחן (סימן כ ס"ק יא) אין לעשות בעץ כל פעולה, וכל הפעולות שהותרו משום 'אוקמי אילנא' הותרו רק כשהן לא פועלות בעץ עצמו, ראה שבת הארץ (קונטרס אחרון סימן י) ורידב"ז (בית רידב"ז ס' א ס"ק ה) שחלקו על דבריו.

[18] חזו"א שביעית כא, יד, ספר השמיטה עמ' כד הע' 5, וכך מובן ברש"ס שביעית ב, ב ד"ה שאני, שמותר לעשות מלאכות שהן 'לאוקמי אילנא' אם מטרתן היא שרוצה שהאשכול יתבשל באופן שווה.

[19] הרב ישראלי התורה והמדינה חלק ט החל מעמ' שמו.

[20] מנחת שלמה נא, ח.

[21] הרב ישראלי חוות בנימין ג, צח עמוד תרכ.

toraland whatsapp