יש הנוהגים, לשים על השולחן ולטעום 30 (!) סוגי פירות שונים.
לפני הסעודה יש לבדוק את הפירות מחרקים, בעיקר תאנים, צימוקים ותמרים.
סדר הברכות הוא "מגע-אש":
מזונות,
גפן,
עץ,
אדמה,
שהכול.
אם טועמים פרי חדש מברכים: "ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".
ראשית אנו אוכלים את שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל.
כל הקודם בפסוק למילה "ארץ", קודם לברכה:
"ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון ארץ זית שמן ודבש (=תמר)".
ולכן סדר אכילת הפירות הוא: חיטה, שעורה, זית, תמר, גפן, תאנה ורימון.
נאחז את המאכל שעשוי מחיטה, ונברך כולנו בקול רם:
ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, בורא מיני מזונות.
'בטנך ערמת חטים'. הסבירו חז"ל: והלא ערימות של פלפלים ושל אצטרובילין יפות מהן, ולמה נמשלו ישראל לחיטין? אלא יכול אדם לחיות בלא פלפלים ובלא אצטרובילין, ואי אפשר לעולם לחיות בלא חטים. וכשם שאי אפשר לעולם ללא חטים, כך אי אפשר לעולם בלא ישראל (שיר השירים רבה ז).
אילן שאכל ממנו אדם הראשון (=עץ הדעת)... רבי יהודה אומר: חיטה הייתה, שאין התינוק יודע לקרות אבא ואמא עד שיטעום טעם דגן (ברכות מ ע"א).
חיטה הוא המאכל הבסיסי ביותר של האדם. אדם ששבע לאחר אכילתו, יכול ללמוד ולהוסיף דעת מתוך יישוב הדעת. ייתכן שזוהי הסיבה מדוע ר' יהודה מקשר בין אכילת דגן לכך שהתינוק מתחיל לדבר ולהוסיף דעת.
החיטה היא סוג במשפחת הדגניים ואחת מיסודות המזון החשובים ביותר לאדם. החיטה היא הגידול השני הנפוץ ביותר בעולם, אחרי תירס ולפני אורז.
מקורות היסטוריים רבים מעידים על גידול החיטה עוד בראשית פועלו של האדם בעולם, מהם מקורות רבים המופיעים בתנ"ך.
רוב החיטה בישראל גדלה בנגב, אך רוב החיטה המשמשת לייצור קמח מיובאת מחוץ לארץ. בכל שנה מייבאים לארץ למעלה מ900 אלף טון חיטה.
בורגול הוא בעצם גרעיני חיטה כתושים. פריקה אלו גרעיני חיטה שעדיין לא הבשילו.
במהלך ההיסטוריה השתנתה החיטה. אהרון אהרונסון, מראשי מחתרת ניל"י (שהיה גם אגרונום ומומחה לחיטה), הוא שמצא לראשונה את "אם החיטה" – זן החיטה המקורי. הגילוי של אהרונסון שינה את פני התזונה העולמית לתמיד. עד היום משתמשים באם החיטה להשבחת החיטה הקיימת ונעזרים בה כדי להפוך את החיטה לעמידה ומזינה יותר, להקטין את הצורך לרסס אותה ולהעשיר אותה בוויטמינים ומינרלים.
כמה פתגמים הקשורים לחיטה ולתוצריה תוכלו למצוא? נסו למנות אותם.
אכל את העוגה והשאירה שלמה
טענו בחיטים והודה לו בשעורים (ענה שלא מן העניין)
אִם אֵין קֶמַח אֵין תּוֹרָה
בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם
הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרו
למצוא מחט בערמת שחת
להפריד (לבור) מוץ מתבן
הרואה שעורים בחלום סרו עוונותיו, שנאמר: 'וסר עוונך וחטאתך תכופר' (ישעיהו ו,ז). אמר רבי זירא: לא עליתי מבבל עד שראיתי שעורים בחלום (ברכות נז.).
שעורים מופיעות בתנ"ך כמאכל אדם ברמה נמוכה, ולרוב כמאכל בהמה. השעורים מסמלים את החלק הגופני באדם, המנותק מהמימד הרוחני. מי שרואה את השעורים בחלום, הכוונה שהוא רואה את העוונות שיוצאים ממנו, "סרו עוונותיו".
רבי זירא מעיד, שעלה לארץ ישראל רק לאחר שהתנקה מעוונותיו, ויכול היה להגיע לארץ הקודש בקדושה וטהרה.
המדרש מתאר את חשיבותם של השעורים המוקרבים בקרבן העומר: כְּשֶׁבָּא הָמָן הָרָשָׁע לָקַחַת אֶת מָרְדֳּכַי לְהַרְכִּיב אוֹתוֹ עַל הַסּוּס וְלִקְרֹא לְפָנָיו 'כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ', הוּא בָּא לְבֵית הַמִּדְרָשׁ לְחַפֵּשׂ אֶת מָרְדֳּכַי וּמָצָא אֶת הַתַּלְמִידִים לוֹמְדִים. שָׁאַל אוֹתָם: בַּמֶּה אַתֶּם עוֹסְקִים? אָמְרוּ לוֹ: בְּמִצְוַת הָעֹמֶר. אָמַר לָהֶם: מִמַּה הוּא מִזָּהָב אוֹ מִכֶּסֶף? אָמְרוּ לוֹ: מִשְּׂעוֹרִים. אָמַר: שְׂעוֹרִים שֶׁלָּכֶם נִצְּחוּ אֶת כָּל הַכֶּסֶף וְהַזָּהָב שֶׁנָּתַתִּי לַאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ (מדרש רבה ויקרא כח).
השעורה מהווה, יחד עם החיטה, מקור עיקרי לפחמימות.
השעורה שייכת גם לשבעת המינים, וגם לחמשת מיני דגן.
גריסים הם בעצם גרעיני שעורה מיובשים. גריסי פנינה הם גריסים שעברו תהליך של סילוק קליפה ולכן הם נוחים יותר לבישול ולעיכול, אך ערכם התזונתי נמוך יותר.
גרעיני השעורה משמשים כבסיס למשקאות אלכוהוליים שונים, כגון: בירה, וויסקי, וודקה ועוד.
בשנת תרצ"ד (1934), במיזם משותף של משפחת רוטשילד, חברת פיק"א וחברה בנקאית מפריס, הוקמה מבשלת בירה בראשון לציון בסמוך ליקב. המותג העיקרי שייצרה המבשלה הוא "נשר", הלוא היא בירה נשר המוכרת עד היום.
התנ"ך (שמות ט, לא) מספר לנו על השפעת מכת הברד במצרים על השעורים: "וְהַפִּשְׁתָּה וְהַשְּׂעֹרָה נֻכָּתָה, כִּי הַשְּׂעֹרָה אָבִיב, וְהַפִּשְׁתָּה גִּבְעֹל. וְהַחִטָּה וְהַכֻּסֶּמֶת לֹא נֻכּוּ, כִּי אֲפִילֹת הֵנָּה". לחצו על התשובה הנכונה: מה קרה לשעורה במכת הברד?
השעורה נפגעה, כיוון שזהו צמח גבוה מאוד והחיטה נמוכה.
השעורה נפגעה, כיוון שזהו צמח גבוה מאוד והחיטה נמוכה.
תשובה לא נכונה
השעורה נפגעה, בגלל שבזמן מכת הברד היא הייתה כבר בשלה, בניגוד לחיטה שלא הבשילה עדיין.
השעורה נפגעה, בגלל שבזמן מכת הברד היא הייתה כבר בשלה, בניגוד לחיטה שלא הבשילה עדיין.
תשובה נכונה
השעורה לא נפגעה, כיוון שזהו צמח מאוד חזק ויציב יחסית לחיטה.
השעורה לא נפגעה, כיוון שזהו צמח מאוד חזק ויציב יחסית לחיטה.
תשובה לא נכונה
השעורה לא נפגעה, בגלל שהיא לא הייתה בשלה בזמן מכת הברד.
השעורה לא נפגעה, בגלל שהיא לא הייתה בשלה בזמן מכת הברד.
תשובה לא נכונה
נברך:
ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, בורא פרי הגפן.
"יין ישמח לבב אנוש" (תהילים קד, טו), ומאידך "עץ הדעת גפן היה, שאין לך דבר שמביא יללה על האדם אלא יין, שנאמר (על נח) 'וישת מן היין וישכר' " (ברכות מ ע"א).
יין הוא משקה מופלא, שהשמחה והעצבות משמשים בו בערבוביה. במידה נכונה, אצל אדם מאוזן ושלם – הוא מהווה כלי ברכה, ואילו שתייה בכמות מופרזת יכולה להוביל לפי פחת.
וכך אומרת הגמרא על יוסף ששלח לאביו "יין שדעת זקנים נוחה הימנו" (מגילה טז ע"ב).
נברך: ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, בורא פרי הגפן.
שמתם לב שבקבוקי מיץ ענבים רבים הם יבול חו"ל? מה הקשר של הוירוס לכך?
עד לשנת 2006 כמעט כל מיץ הענבים בארץ היה מיבול מקומי.
בשנת 2007, הובא לארץ בטעות חומר המשמש לחקלאות הגפנים, שהיה נגוע בוירוס הליפרול, וירוס זה גורם לקיפול עלים, בכך הם מקבלים פחות שמש, ואיכות הגפנים נפגעת. אלפי דונמים שניטעו מהשתילים הצעירים שניטעו היו נגועים בוירוס, ואלו הדביקו גם את העצים המבוגרים שסביבם. ענף היין חטף מכה משמעותית. (סביב 2016 קרתה תופעה דומה).
מהמכה הזו חקלאות היין לא התאוששה לחלוטין עד היום, יש פחות עצים בישראל, והם מניבים פחות פירות.
עובדה זו, בצירוף לביקוש הרב ברחבי העולם ליין ישראלי כשר ואיכותי, מקשה על האפשרות לספק מיץ ענבים מתוצרת מקומית.
אבל גם התקווה נראית באופק. משרד החקלאות עושה מאמץ רב להשלים את הפערים, ובעזרת ה' בעוד כ5 שנים נחזור למצב שבו יהיו מספיק עצי גפן בישראל כך שכל מיץ הענבים ייוצר בישראל.
ועד אז, תסתכלו היטב על הבקבוק בעת הקניה, כדי לזכות לשתות מיינה של ארץ ישראל, ולברך בברכה אחרונה "על הארץ ועל פרי גפנה".
בישראל פעילים כיום למעלה מ-250 יקבים. היקבים הישראלים מובילים בתחרויות יין עולמיות וזכו בפרסים רבים, וביניהם: יקב פסגות, יקב אדיר הגלילי, יקב יער יתיר ויקב רמת הגולן.
סיפר הרב שמואל אליהו בשם רבו של מחוז בורדו בצרפת: כידוע, בבורדו ישנם גפנים מיוחדים, שמענביהם מייצרים את יין 'בורדו', המפורסם בכל העולם באיכותו וטעמו. מסורת עתיקה העוברת מדור לדור בקרב תושבי בורדו הצרפתים מספרת, שאבות אבותיהם של הגפנים הללו הובאו לבורדו לפני כאלפיים שנה על ידי הרומאים ששבו מהמלחמה בארץ ישראל.
כשביקש הברון רוטשילד להקים תעשיית יין במושבות הראשונות בארץ, נזכר במסורת זו, והביא ייחורי גפנים מבורדו לארץ. והנה פלא, לאחר שהחלו הגפנים להניב פרי בארץ, הכתה מכת 'קימחון' את הגפנים בבורדו ותעשיית היין במחוז ספגה מכה אנושה. בעקבות זאת, חובבי יין בורדו החלו לצרוך את יין ארץ ישראל ששב לגבולו.
מאז, תעשיית היין בעולם הולכת ויורדת, ואילו יינות הארץ הולכים ועולים וזוכים במדליות זהב עולמיות. כך מתקיימים דברי חז"ל (רבנו יונה ברכות לז ע"ב) שמוזגים מים ביין של ברכת המזון בברכת הארץ, להודיע שבח ארץ ישראל שהיין שלה חזק.
נרים את הזית, ונברך כולנו בקול רם:
ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, בורא פרי העץ.
"זית רענן יפה פרי תואר קרא ה' שמך" (ירמיהו יא, טז).
הזית הינו ירוק עד, אינו משיר את עליו יכול לעמוד בתנאי יובש וידוע בשרידותו לאורך עשרות ומאות שנים. ישראל נמשלו לזית, שעומדים בגבורה בניסיונות הכליה של אויביהם, ויכולים להם:
למה נמשלו ישראל לזית? מה זית אין עליו נושרים לא בימות החמה ולא בימות הגשמים – אף ישראל, אין להם בטלה עולמית לא בעולם הזה ולא בעולם הבא (ילקוט שמעוני ירמיהו רפט).
מקורו של עץ הזית הוא במזרח התיכון, בארץ ישראל ובדרום סוריה. על פי מחקרים הוא תורבת (נשתל והותאם לסביבה בהתערבות בני אדם) לפני אלפי שנים.
עץ הזית הוא סירוגי, כלומר מניב את עיקר היבול אחת לשנתיים. במטעים מסוימים, כל שנה שנייה, היבול דל כל כך עד שאין טעם כלל לבצע מסיק. ההסבר המקובל לתופעת הסירוגיות הוא שיצירת הפירות, ובפרט השמן שבפרי, כרוכה במאמץ גדול לעץ, ובשנה העוקבת העץ מתאושש מהמאמץ. באורח פלא, לרוב, עצי הזית מסונכרנים ביניהם ונותנים את יבולם באותם השנים.
בארץ ישראל מיוצרים בכל שנה כ18,000 טון שמן מזיתי הארץ. מחמת איכותו והביקוש הרב לשמן הזית ישנם רבים שמזייפים אותו ומייצרים אותו משמנים אחרים. לפי ההערכות בארץ ישראל מיוצר למעלה מ2000 טון שמן מזויף בכל שנה.
יבולו של הזית בארץ הוא כמה עשרות אלפי טון פרי לשנה, מתוך יבול עולמי של כ 15 מיליון טון. זוהי כמות גדולה מאוד ביחס לגודלה של מדינת ישראל. שטח גידולם של עצי הזית בישראל הוא כרבע מיליארד דונמים.
פעם יצא הרב מרדכי אליהו זצ"ל לסיור בחו"ל, ודיבר בחשיבותה של ארץ-ישראל. במהלך הסעודה הביאו לרב זיתים יפים וגדולים. אמר אחד האנשים לרב: "כבודו יטעם את הזיתים הללו, הם גדלים כאן. גם כאן יש פירות טובים, לא רק בארץ-ישראל".
הזיתים נראו יפים במיוחד, אבל הרב לא טעם מהם, והסביר: "אם משתמשים בזיתים הללו כדי להמעיט בכבודה של ארץ-ישראל, לא אוכל מהם".
כשראה הרב שכולם טעמו מהזיתים ושיבחו את טעמם, לקח את הקופסה וראה שכתוב עליה "מיוצר בקיבוץ יבנה". הבין הרב שאיש מלבדו לא שם לב שהזיתים הללו מיוצרים בארץ-ישראל. אמר להם: "אם הזיתים הללו טעימים כל כך, גם אני אטעם מהם".
האיש שדיבר בשבח הזיתים נראה כמנצח. הנה, גם הרב אוכל מהזיתים של חו"ל!
טעם הרב מן הזיתים ואמר: "הם באמת משובחים מאוד. לא יכול להיות שזיתים כאלה גדלים בחו"ל. אני בטוח שהם מארץ-ישראל". אמר לו האיש: "כבוד הרב, גם בחו"ל גדלים דברים טעימים".
כל הציבור האזין בסקרנות לשיחה.
ביקש הרב מן האיש שיתבונן בקופסה ויגיד לו היכן מיוצרים הזיתים הללו. האיש הסתכל ואמר: "קיבוץ יבנה. ארץ-ישראל". אמר לו הרב: "אם אתה אוהב כל כך זיתים טעימים, בוא לארץ-ישראל. היא מגדלת בשבילך את כל הפירות הטעימים. ממש בשבילך ולמענך. בוא, הארץ מחכה לך!"
למה נמשלו ישראל לתמר?
מה תמרה זו אין בה פסולת, אלא תמרים לאכילה, לולבים להלל (ארבעת המינים בסוכות), חריות לסיכוך, סיבים לחבלים... כך הם ישראל, אין בהם פסולת, אלא: מהם בעלי מקרא, מהם בעלי משנה, מהם בעלי אגדה, מהם בעלי מצוות, מהם בעלי צדקות (בראשית רבה מא)
גדולתם של ישראל, למרות שונותם זה מזה, היא לראות "כל אחד מעלת חברינו", לראות בכל יהודי את נקודת הטוב הטמונה בו. ראיה זו מגיעה מההבנה שכולנו מאוחדים ובעלי "לב אחד":
כתמר, מה תמר זה אין לו אלא לב אחד (הגזע המרכזי צומח למעלה, ואינו מתפצל לענפים), אף ישראל אין להם אלא לב אחד לאביהם שבשמים (סוכה מה ע"ב).
התמר בארץ ישראל הוא עץ הגדל בעיקר באזורים חמים, ובפרט באזור הבקעה.
כל חלקי הדקל משמשים את האדם. התמרים למאכל, הכפות לסכך, הלולב לארבעת המינים, וגזע הדקל ללבבות דקל.
ישראל היא יצואנית התמרים מסוג מג'הול הגדולה בעולם, 27,000 טון תמרים נשלחים לרחבי העולם בכל שנה.
מטע התמרים הגדול בישראל נמצא בקיבוץ טירת צבי שבעמק בית שאן. גם בעמק הערבה יש מטעי תמרים גדולים. כיום גדלים רוב התמרים מסוג מג׳הול לייצוא בבקעת הירדן, תמרים אלו ידועים בעולם באיכותם.
במבואות יריחו התגלה לאחרונה תמר מפליא בגודלו: משקלו 52 גרם ואורכו 7 ס"מ.
עולים חדשים היינו בבית מזמיל, בירושלים. כל השכונה עולים חדשים הייתה, אבל אנו חדשים ממש היינו. יום קודם הגענו מטבריה. לטבריה שלחה אותנו הגבירה בלה מן הסוכנות במשאית מחיפה, תיכף כשירדנו מן האונייה 'ארצה' בחשכה. לבד עמדנו. איש מקרובינו לא המתין שם... זוכר אני אותה שעה. אימא עומדת ליד המשאית ודמעות בעיניה, תינוק בוכה על ידה הימנית, על כתפה תינוקת רדומה, כמה זאטוטים לבושי סודרים של צמר וחבושים בכובעים עם מצחייה ממילאנו מתרוצצים לרגליה בחשכה ומושכים בשמלתה, ואבא מרגיע אותה בפסוקים בשבח ארץ ישראל.
אותו לילה שהיינו בטבריה בא לבקר אותנו זקן אחד. זקנו לבן היה ועיניו טובות והוא לבוש בגד חום ארוך עם פסים לבנים רחבים, ספק קפוטה ספק חלוק. אמרו לו שבאים עולים חדשים ממצרים ומרומניה. הביא אִתו תמרים לחים, צימוקים וגם בקבוק של יין. כשראה אותנו, הילדים, חילק לנו תמרים. ביקש שנאחז את התמרים ביד ימין ונברך בקול: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם בורא פרי העץ'. הקשיב הזקן לכל ברכה כשהוא עוצם את עיניו ועונה בכוונה גדולה: אמן. אחר כך ביקש מאִתנו שנברך ברכת 'שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה' על התמרים. ליד טבריה גדלו התמרים, מן העונה החדשה הם, ועוד הוסיף ואמר שנכוון בברכת שהחיינו גם על מצוות יישוב ארץ ישראל שאנחנו זוכים לקיים היום...
בירכנו ברכה אחרונה, ברכת מעין שלוש על פירות שבעת המינים שהשתבחה בהם הארץ, ואמר לנו הזקן שעל פירות ארץ ישראל הנוסח בברכה מיוחד הוא, לא כמות שמברכים בחוצה לארץ: 'על הארץ ועל הפירות', אלא: 'על הארץ ועל פירותיה'. (תיאום כוונות, הרב סבתו, 21–23).
למה נמשלו ישראל לגפן?
אשכולות שבה אלו תלמידי חכמים, זמורות שבה אלו בעלי בתים, עלים שבה אלו עמי הארץ, קנוקנות שבה אלו ריקנים שבישראל, וכולם בגפן אחת.
מה הטעם?
יבקשו האשכולות (תלמידי חכמים) רחמים על העלים (עמי הארץ), שאלמלא העלים אין האשכולות מתקיימים. (חולין צב ע"א).
"גפן ממצרים תסיע" (תהילים פ,ט)... מה הגפן הזאת נשענת על גבי הקנה, כך הן ישראל, נשענים בזכות תורה שהיא נכתבת בקנה (ויקרא רבה לו).
עם ישראל צומח ונשען על התורה, בדומה לגפן שמודלית ונשענת על מקלות או צמחים. גם עמי הארץ שלא זוכים ללמוד הרבה תורה, מבינים את ערכה של התורה שתלמידי החכמים עוסקים בה. מאידך, גם תלמידי החכמים מכירים בערכם של עמי הארץ לקיומו החומרי של העולם.
הגפן היא סוג של צמח מטפס.
הגפן הביאה עִמה לשפה העברית שלל ביטויים הקשורים רק בה: ענפיה הצעירים נקראים שריגים, ורק לקראת סוף העונה הם מתעצמים והופכים לזמורות. הזמורות מחולקות לקטעים שביניהם ניצנים ומהם יצאו שריגים ובני שריגים. קטיף ענבים נקרא בציר והוא נמשך כמעט כל הקיץ. חלקת הגפנים נקראת כרם, בדומה לזיתים.
סדרו את שבעת המינים לפי גובהם בשטחי הגידול
מהנמוך (1) לגבוה (7) ביותר
חיטה, שעורה: 60–150 ס"מ
חיטה, שעורה: 60–150 ס"מ
גפן: עד 2 מטר
זית: 2–3 מטר
רימון: 3 מטר
תאנה: עד 10 מטר
תמר: 15 מטר ואף יותר!
"נוצר תאנה יאכל פריה" (משלי כז, יח). למה נמשלה תורה לתאנה? כיוון שרוב האילנות כגון הזית והגפן והתמר נלקטים כאחד, והתאנה נלקטת מעט מעט. כך התורה, היום לומד מעט ולמחר הרבה, לפי שאינה נלמדת לא בשנה ולא בשתים (במדבר רבה יב).
התאנה אינה מבשילה באופן אחיד, ולכן הארייה היא תהליך איטי "נלקטת מעט מעט", שנפרס על כמה חודשים. סבלנות, התמדה וחריצות הן תכונות נדרשות למגדלי התאנה. לימוד התורה גם הוא, לוקח זמן, ואינו יכול להיעשות בפעם אחת, אלא רק בהתמדה, קביעות ואורך רוח.
תְּאֵנָה – עץ ממשפחת התותיים. העץ נשיר, והוא עשוי להגיע לגובה של 3–10 מטרים. גדל בכל רחבי הארץ, בכל סוגי הקרקעות. הוא צומח לרוב צמוד למקורות מים, כגון בארות או נחלים, וגדל באקלים של קיץ חם ויבש וחורף קריר ולח (אקלים ים-תיכוני).
לתאנה מערכת שורשים אגרסיבית, וביכולתם לחדור למערכות ניקוז או להרים משטחי בטון במהלך הזמן.
תאנת הבר נקראת גם גמז. קטיף תאנים נקרא אֲרִיָּה. תאנה מיובשת, שאותה נהוג לאכול בט"ו בשבט, נקראת גם גְּרוֹגֶרֶת. גוש של תאנים מיובשות נקרא גם דְּבֵלָה, ודְּבֵלוֹת או דְּבֵלִים ברבים.
חניטה היא ראשית התפתחות הפרי, אז הוא קטן וקשה. פגה הוא השם לתאנה ירוקה קטנה וקשה שטרם הבשילה, ולכן תינוקות שטרם הבשילו נקראים פגים. "הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ, עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ, וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ. הַתְּאֵנָה חָנְטָה פַגֶּיהָ, וְהַגְּפָנִים סְמָדַר נָתְנוּ רֵיחַ. קוּמִי רַעְיָתִי יָפָתִי וּלְכִי לָךְ" (שיר השירים ב, יג) – פסוק זה בא לתאר את מועד תחילת האביב ואת ראשית הלבלוב.
מה הפרי המתאים לכל אחת ממלאכות ההורדה מהעץ?
בציר ענבים
קטיף רימונים
גדיד תמרים
אריית תאנים
מסיק זיתים
"כפלח הרימון רקתך" (שיר השירים ד,ג) – אל תקרי "רקתך" אלא "ריקתך" אפילו ריקנים שבישראל מלאים מצוות כרימון (עירובין יט ע"א).
הרימון הוא פרי שמחד חיצוניותו מסמלת יופי ושפע, ומאידך פנימיותו מרובה בגרגרים עסיסיים:
"רבי מאיר רימון מצא, תוכו אכל, קליפתו זרק" (חגיגה טו ע"ב).
חובה עלינו לזכור, שלמרות שיש חשיבות בעולמו של הקב"ה לתכונות החיצוניות שלנו, בתורה ישראל הדגש הוא דווקא על הפנימיות, "תוכו אכל".
הרימון הוא עץ נמוך או שיח המתנשא לגובה של כ-3 מטרים. עליו מסורגים (אלכסוניים זה לזה), מאורכים ומבריקים, וקצות ענפיו נוקשים, מחודדים ודוקרניים. בחורף משיר הרימון את עליו, בתחילת האביב הוא שב ומלבלב ופורח בתחילת הקיץ.
הרימון גדל במקומות רבים בארץ, מהצפון עד הדרום.
היבול הישראלי עומד על עשרות טון רימונים בשנה. מתוכם רק כרבע שיאכל הצרכן המקומי, ורוב הרימונים נשלחים לייצוא שהולך ומתגבר. לשגשוג הזה אחראיים גם יחד חקלאים ומדענים.
למעוניינים, אפשר להוסיף כאן את ברכות הריח:
על עץ או שיח רב שנתי מעוצה מברך
ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, בורא עצי בשמים.
על שיח חד שנתי או שיח רב שנתי שאינו מעוצה או עשב מברך
ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, בורא עשבי בשמים.
על ריח של פרי מברך
ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, הנותן ריח טוב בפירות.
על שילוב של מין עץ עם מין עשב (אין לברך על בשמים סינטטיים) מברך
ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, בורא מיני בשמים.לחצו לצפייה לסיווג צמחי תבלין לעץ מול עשב
בתחילת חודש טבת התשפ"א, עלה יונתן פולארד לארץ, 35 שנה לאחר מאסרו בארצות הברית.
פולארד ירד מכבש המטוס, ואז סימן לראש הממשלה שבא לקבל את פניו להמתין רגע, עם כל הכבוד, ולפני הכל נישק את אדמת ארץ ישראל. מעבר לסיפור הפוליטי, המדיני... זה סיפור של יהודי שחוזר הביתה.
רגע, חוזר הביתה? הרי הוא אמריקני מבטן ומלידה, וזה בדיוק הסיפור. אלי ויזל אמר פעם שיהודי לא צריך להיות בארץ ישראל כדי לקרוא לה בית. בפרשת "ויחי" כותב רש"י על רחל אימנו שמחכה עד היום לכל אחד מבניה, לכל מיליוני הפולארדים שעדיין פזורים בעולם, עד לקיום ההבטחה "ושבו בנים לגבולם" (סיון רהב מאיר)
להשלמת ברכות אפשר להוסיף אכילת ירק (רצוי מארץ ישראל), ולברך עליו:
ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, בורא פרי האדמה.
אחר כך קחו מאכל שברכתו שהכול (ממתק, גלידה, או כל מאכל אחר), וברכו:
ברוך אתה ד' אלוקינו מלך העולם, שהכול נהיה בדברו.
לפני הברכה נקרא את דברי הב"ח (או"ח רח) המתייחסים לנוסח הברכה המיוחדת שלפנינו:
"קדושת הארץ הנשפעת בה מקדושת הארץ העליונה היא נשפעת גם בפירותיה שיונקים מקדושת השכינה השוכנת בקרב הארץ...ועל כן ניחא שאנו מכניסין בברכה זו ונאכל מפריה ונשבע מטובה כי באכילת פירותיה אנו ניזונים מקדושת השכינה ומטהרתה ונשבע מטובתה".
בָּרוּךְ אַתָּה ד' אלקינו מֶלֶךְ הָעוֹלָם,
על חמשת מיני דגן: עַל הַמִחְיָה וְעַל הַכַּלְכָּלָה
על היין: עַל הַגֶּפֶן וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן
על פירות משבעת המינים: עַל הָעֵץ וְעַל פְּרִי הָעֵץ
וְעַל תְּנוּבַת הַשָּׂדֶה וְעַל אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה שֶׁרָצִיתָ וְהִנְחַלְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ לֶאֱכוֹל מִפִּרְיָהּ וְלִשְׂבּוֹעַ מִטּוּבָהּ. רַחֵם נָא ד' אלקינו עַל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירֶךָ וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ, וְעַל מִזְבְּחֶךָ, וְעַל הֵיכָלֶךָ. וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. וְהַעֲלֵנוּ לְתוֹכָהּ וְשַׂמְּחֵנוּ בְּבִנְייָנָהּ, וְנֹאכַל מִפִּרְיָּהּ וְנִשְׂבַּע מִטּוּבָהּ וּנְבָרֶכְךָ עָלֶיהָ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה.
כִּי אַתָּה ד' טוֹב וּמֵטִיב לַכּל וְנוֹדֶה לְּךָ עַל הָאָרֶץ, וְעַל הַמִּחְיָה, ועַל פרי גַפְנָהּ ועל פֵּרוֹתֶיהָ.
בָּרוּךְ אַתָּה ד' עַל הָאָרֶץ וְעַל הַמִּחְיָה וְעַל פרי גַפְנָהּ וְעַל פֵּרוֹתֶיהָ.
(יין העשוי מענבים שגדלו בחוץ לארץ: ועל פְּרִי הַגֶּפֶן, בָּרוּךְ אַתָּה ד' עַל הָאָרֶץ ועל פְּרִי הַגֶּפֶן)
(פירות משבעת המינים שגדלו בחו"ל: וְעַל הַפֵּירוֹת, בָּרוּךְ אַתָּה ד' עַל הָאָרֶץ וְעַל הַפֵּירוֹת).
בָּרוּךְ אַתָּה ד' אלקינו מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת רַבּוֹת וְחֶסְרוֹנָן, עַל כָּל מַה שֶׁבָּרָאתָ לְהַחֲיוֹת בָּהֶם נֶפֶשׁ כָּל חָי. בָּרוּךְ חַי הָעוֹלָמִים.
טו בשבט הוא ראש השנה לאילן, והוא החג של המצוות התלויות בארץ.
מה אתם יודעים על המצוות התלויות בארץ?
קחו לעצמיכם כמה דקות וצפו בהסבר של דקה על כל אחת מהמצוות...
אתם מוזמנים לצפות בסרטים נוספים בנושא ארץ ישראל
רוצים עוד פעילות לילדים? הכנסו לאתר הילדים שלנו, שם תוכלו לצפות
בסרטונים ולשחק במשחקים שונים הקשורים למצוות התלויות בארץ.
הכנסו, ענו על שאלות ובעזרת הקוד עברו בין החדרים
טיפ: לחצו על שלשת הנקודות בקצה הימני בתחתית המסך כדי לעבור לתצוגת מסך מלא נוחה יותר
מכונת הזמן החקלאית - הרפתקאה מרתקת מעבר לזמן ולמקום