תוכן עניינים

הלכות תרומות ומעשרות

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

הלכות תרומות ומעשרות - תוכן עניינים:

פרק ט"ו- נתינת מעשר ראשון ומעשר עני

facebook email whatsapp

א. מצוות תרומות ומעשרות מחולקת לשני חלקים: 1. ההפרשה עצמה וקריאת השם. 2. נתינת המעשרות. על ידי ההפרשה וקריאת השם (אמירת הנוסח) מפקיעים את איסור הטבל והפירות מותרים באכילה. לאחר מכן עדיין נותרת חובה לקיים את החלק השני: נתינת המעשרות.

ב. כאמור לעיל, תרומה גדולה ותרומת מעשר אינן ניתנות לכוהן, כי בזמן הזה אין לו אפשרות ליהנות מהן, משום שכולם בחזקת 'טמאי מתים'. רק בשמן זית יכולים הכוהנים להשתמש, לצורך הדלקת נרות.

ג. יש לתת מעשר ראשון ללוי גם בזמן הזה, ואין צורך לחפש לוי 'מיוחס' לשם כך, אלא כל מי שמוחזק כלוי - מותר לתת לו.1

ד. אם הפירות אינם טבל וודאי, אלא יש ספק אם הם חייבים בתרומות ומעשרות - יש להפריש תרומות ומעשרות לפני האכילה, כדי שהם לא יהיו אסורים באיסור טבל, אך אינו חייב לתת את המעשר ללוי.2

ה. כהן, לוי ונשותיהם3 אינם צריכים לתת את המעשר ראשון ללוי אחר,4 אך הם חייבים להפריש כרגיל ולומר את כל נוסח ההפרשה.5 גם בת כהן ובת לוי פטורות מנתינת המעשר אף שנישאו לישראל.6 אמנם אם הם קנו או קבלו7 פירות שהם 'טבל ודאי', לאחר 'גמר מלאכה' (לאחר הקטיף) - חייבים הם בנתינת המעשר ללוי.8

ו. בשנים ג"ו, יש להפריש מעשר עני מן הפירות, וחייבים לתת אותם לכל עני שיבחר.

ז. דיני נתינת מעשר עני חמורים יותר, ויש לתת מעשר עני גם במצב של ספק,9 כאשר יש 'חזקת חיוב', לאמור שיסוד החיוב של מעשר עני מבורר ואינו מוטל בספק.10 להלן כמה דוגמאות למקרים שבהם יסוד החיוב של מעשר עני מבורר, ולכן חייב, וכמה דוגמאות אחרות שבהם פטורים מהנתינה.

1. הקונה מן השוק שאין מצויה בו מערכת פיקוח של כשרות,11 צריך לתת מעשר עני, אף שאין לברך על ההפרשה, כי הפירות אינם טבל וודאי.12

2. בספק בשנות המעשר, בפירות כגון שסק אפרסק וכדו', שהחנטה שלהם היא בחודשים שבט - אדר, ויש ספק אם דינם כדין מעשר שני או כדין מעשר עני - יפריש בדרך של תנאי כפי שמוזכר ב'נוסח', ואינו חייב לתת מעשר עני.13

3. במקרה של תערובת שבוודאי מצוי מעשר עני בתוך התערובת - חייב לתת מעשר עני. לכן במיני הפירות הנ"ל, אם יש תערובת שבה בוודאי מצויים אפרסקים או שסק שחנטו בשנה השלישית או השישית - חייב לתת מעשר עני על הכול.

4. בפירות הדר - עדיף לתת את מעשר העני מן הפירות שהבשילו בשנה השלישית.14 ויותר טוב לתת את מעשר העני דרך 'מכירי עניים' ('בית האוצר'), ולהתנות עם העני שאם פירות השנה השלישית חייבים במעשר עני, הרי הם נתונים לו אז, ואם בשנה הרביעית - הרי הם נתונים לו בשנה הרביעית (וכן על זו הדרך בשנה השישית והשביעית [הפירות משתייכים לשנה שישית]).15

5. פירות וירקות שגדלים בתחום עולי מצרים, פטורים מנתינת מעשר עני. אך דגן, תירוש ויצהר (קמח, יין ושמן זית) - חייבים בנתינה.16

ח. ההגדרה של עני בימינו, בנויה מהצרכים שלו ושל בני משפחתו למשך שנה. אדם שיש לו סכום כסף, שמספיק למחייתו ולמחיית בני משפחתו למשך שנה אינו עני. לחלופין אם יש לאדם שכר עבודה מובטח שמספיק למחייתו כנ"ל, הוא אינו עני. כדי לדעת מהו שכר עבודה מינימאלי אפשר להשתמש בתור קריטריון ב'שכר המינימום' במשק.17  אם אין לו את כל אלה - הריהו עני.18

ט. נתינת מעשר העני היא נתינה של פירות המעשר לעני, ואין יוצאים ידי חובה בנתינת כסף בתור תמורה לאותם פירות.19

י. כיוון שכאמור, צריך לתת את הפירות דווקא למעשר עני, וכן יש קושי למצוא עני בכל פעם שהאדם מפריש תרומות ומעשרות, הדרך הנוחה והטובה ביותר לקיים את מצוות הנתינה, היא על ידי הלוואה מראש לעני קבוע ('מכירי עניים'), וכן נוהגים ב'בית האוצר' שליד מכון התורה והארץ. בצורה זו, הפירות נקנים מאליהם לעני בשעת 'קריאת שם',20 והעני נותן למלווה רשות ליהנות מן הפירות תמורת קיזוז ההלוואה שהלווה לו מראש.

1.
שו"ע, יו"ד סי' שלא סעי' יט, וכן רמ"א שם; ומפורש שלדעת השו"ע נותן מעשר ראשון גם בזמן הזה, (שו"ע, שם סעי' נב). ואין מערערים על חזקתם של הלויים ואי אפשר להיפטר בטענה של 'המוציא מחברו עליו הראיה'; עי' במאמר הרה"ג חיים דוד הלוי, 'מעמד הכוהנים והלוויים בזמן הזה', התורה והארץ ד, עמ' 274-266. ואף החזו"א, שביעית סי' ה ס"ק יב, לא פטר מחמת טענה זו אלא בגלל שחשש שמא לויים שאינם מהוגנים 'יתייחסו' כלויים שלא כדין.
2.
שכן 'המוציא מחברו - עליו הראיה'.
3.
יבמות פו ע"א; ריטב"א ליבמות שם (מהד' יפה"ן עמ' תתשמג והערה 241).
4.
  רמב"ם הל' מעשר פ"א ה"ד; רדב"ז, לרמב"ם שם; שו"ע, יו"ד סי' שלא סעי' סח-סט.
5.
רמב"ם, שם ה"ג.
6.
רמב"ם, שם ה"א; תורת רבינו שמואל סלנט זצ"ל, ח"א עמ' רמד-רמז; כרם ציון הלכות תרומות, הלכות פסוקות, עמ' כג; ספר הלכות ארץ ישראל (טוקצ'ינסקי), עמ' קכז; המעשר והתרומה, עמ' כג; ס' דרך אמונה, הל' מעשר פ"א ה"א ס"ק ט-י; ועי' ערוך השלחן, יו"ד סי' סא סעי' לג; אמונת עתיך 62 (תשס"ה), עמ' 48–59.
7.
עי' דרך אמונה, הל' מעשר פ"ו הט"ו ס"ק קמו; אך יש מקום לומר שבמתנה פטור מנתינה, שכן לא שייך לקנוס 'כדי שלא יהו קופצין' (הערה הבאה), עי' בס' עבד המלך, לרב עובדיה הדאיה, הל' מעשר (עמ' תטז-תיז).
8.
פאה פ"א מ"ו; ועי' ירושלמי פאה פ"א ה"ו (מהד' האקדמיה ללשון העברית, עמ' 87 שו' 20): 'קנס קנסו להן שלא יהו קופצין לגתות ולגרנות'; רמב"ם, הל' מעשר פ"ו הט"ו.
9.
עי' אמונת עתיך 33 (תש"ס) עמ' 26-17; שם 34, עמ' 28-22; שם 35, עמ' 16-12; וע"ע אמונת עתיך 88 (תשע"א), עמ' 32-16.
10.
עי' אמונת עתיך 33 (תש"ס), עמ' 25.
11.
במקום שהשוק אינו מפוקח, נראה שהפירות הם ספק טבל ולא דמאי, עי' מנחת שלמה א, סי' סב אות ג; ועי' לעיל הערה 194, שהגרש"ז אוירבך התייחס לפירות השוק כדמאי, ולפי"ז פטור מנתינת מעשר עני.
12.
אך כיום (תשע"ו) מי שקונה ברשתות שיווק, אינו צריך לתת מעשר עני, כי לרוב דואגים להפרשת תרומות ומעשרות במחסן המרכזי.
13.
'9/100... הרי הם מעשר שני, ואם הפירות חייבים במעשר עני - הרי הם מעשר עני'. עי' אמונת עתיך 35 (תש"ס), עמ' 13.
14.
אמונת עתיך, שם, עמ' 14; ואמנם החזו"א, שביעית סי' ז ס"ק טז, כתב לתת גם בשנה השלישית (מלבד השנה הרביעית), כי חשש לדעות הפוסקים שדין פירות הדר כדין אתרוג, שהשלב הקובע הוא לקיטה. אך יש לומר שגם אם השלב הקובע הוא חנטה כשאר עצים, ייתכן שקיי"ל כרמב"ם שהשלב הקובע הוא עונת המעשרות שהוא שלב הקרוב להבשלה. לכן די בנתינה בשנה השלישית.
15.
שו"ת מנחת יצחק ח"ח, סי' עב אות ד; אמונת עתיך, שם עמ' 14.
16.
לגבי פירות וירקות, חיוב ההפרשה בגבולות עולי מצרים הוא מספק ולכן פטור מן הנתינה. אך לגבי דגן תירוש ויצהר, שנהוג לברך, הוכרע הספק, וחייב בנתינה; ועי' אמונת עתיך שם, עמ' 15 והערות 16-15.
17.
4650 ₪ לחודש (תחילת שנת תשע"ו); מובן שאם יש לאדם משפחה מרובת ילדים, צרכיו גדלים בהתאם והמדד הוא רמת חיים מינימלית לו ולבני משפחתו.
18.
כך פסק הראשון לציון הרה"ג מרדכי אליהו זצ"ל, 'גדר עני למעשר עני', התורה והארץ ב, עמ' 47-41; ע"ע שם, עמ' 114-105; ע"ע 'אמונת עתיך 90' (תשע"א), עמ' 35-31.
19.
כדעת מהר"י קורקוס, מובא ב'תשובות הרדב"ז' ח"א, סי' שמ; ואף הרדב"ז לא התיר אלא בשעת הדחק; וע"ע 'התורה והארץ ב', עמ' 75-73.
20.
על פי הגמרא, גיטין ל ע"א; וע"ע התורה והארץ, שם, עמ' 97-87.

עוד בנושא ממכון התורה והארץ

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ