תוכן עניינים

הלכות ערלה

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

הלכות חנוכה - תוכן עניינים:

פרק ב'. פרק ב'- מניין שנות ערלה

מניין שנות ערלה לגבי הפירות

facebook email whatsapp

ו. לאחר שהסתיים מניין שנות ערלה של העץ, עדיין הפירות שעליו שגדלו בשנות הערלה, אסורים באיסור ערלה.1 היתר הפירות מותנה בשני גורמים נוספים: ט"ו בשבט2 שהוא ראש השנה לפירות האילן, וחנטת הפרי.

ז. כאמור התאריך הקובע הוא ט"ו בשבט שלאחר סיום מניין שנות הערלה של העץ. פירות אשר חונטים לאחר ט"ו בשבט, כבר אינם אסורים באיסור ערלה, הם שייכים לשנה הרביעית, והם נטע רבעי (ראה להלן פרק ח), לעומת זאת, הפירות שחונטים לפני ט"ו בשבט (כגון שסק, שקד ואפרסק), שייכים לשנה השלישית, ועדיין אסורים באיסור ערלה.3 שנה לאחר מכן, פירות שיחנטו לפני ט"ו בשבט הם נטע רבעי ואילו אלו שיחנטו לאחר ט"ו בשבט הרי הם חולין.

ח. שלב גידול הפרי הקובע את השנה לעניין מניין שנות ערלה של הפרי הוא החנטה,4 כלומר השלב של תחילת היווצרות הפרי. באתרוגים ובלימונים - כשהפרי בגודל של זית - נחשב בשלב החנטה,5 כלומר שאם הפרי הגיע לגודל של זית (או שהוא בשלב מתקדם יותר) לפני ט"ו בשבט, הוא אסור באיסור ערלה; אם בט"ו בשבט הוא היה קטן מגודל זית (בשלב הפריחה עד השלב שהפרי בגודל זית) דינו כדין נטע רבעי.

5 הערות

1.
ראש השנה י ע"א.
2.
שו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' ה.
3.
  אף שיש דעות מקלות יש להחמיר בארץ ישראל, שבכל מקרה התאריך הקובע הוא ט"ו בשבט, וכן כתבו: חזו"א, דיני ערלה ס"ק ה; כרם ציון, הלכות ערלה פרק ט סעי' ח (עמ' מו) ובהערה 9; ועי' נטע הילולים, פרק א סעי' ח (עמ' טו); אמנם יש מקלים במקרה שעברו שלוש שנים שלמות מעת הנטיעה (הקליטה ראה להלן), כדעת הרמב"ם, הל' מע"ש פ"ט הי"א וכסתמא דשו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' ה; וכן כתב ילקוט יוסף, מצוות התלויות בארץ, ח"ב עמ' קכט-קל. נחלקו הפוסקים אליבא דהרמב"ם שם, אם שלוש השנים הן מן הנטיעה או לאחר שנקלט העץ, לאמור שבועיים לאחר הנטיעה; וגם לדעת המקלים יש להחמיר למנות את שלוש השנים מעת הקליטה, עי' נטע הילולים שם הערה ז.
4.
תוס', ר"ה יד ע"א, ד"ה באחד; ואף לשיטת הרמב"ם, הל' מע"ש פ"א ה"ב; שם, הל' שמטו"י פ"ד ה"ט, שבכל הדינים השלב הקובע הוא עונת המעשרות, לעניין ערלה השלב הקובע את איסור הפרי הוא מוקדם הרבה יותר: סמדר או בוסר, עי' הערת הגרא"ד רוזנטל, כרם ציון, ערלה הלכות פסוקות פ"ט גידולי ציון הערה ד; הגר"י אריאל, 'מהי חנטה', שו"ת באהלה של תורה ד, עמ' 304-283; ועי' התורה והארץ ה, עמ' 215-214.
5.
הגר"י אריאל, שם עמ' 300-298, עפ"י תוס', ר"ה יד ע"ב, ד"ה ולשביעית. בשאר פירות מכריעים לפי היחס בין גודל הלימון לגודלם; כלומר פרי שקטן מן הלימון והאתרוג, השלב הקובע בו יהיה כשהוא קטן מזית, ואילו פרי הגדול מן האתרוג והלימון השלב הקובע בו יהיה כשהוא גדול מזית, בהתאמה.

עוד בפרק זה

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ