תוכן עניינים

הלכות תרומות ומעשרות

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

הלכות תרומות ומעשרות - תוכן עניינים:

פרק ראשון. מבוא: הלכות כלליות

חיוב תרומות ומעשרות

facebook email whatsapp

א. מן התורה חייבים להפריש תרומות ומעשרות רק מדגן תירוש ויצהר,1 לאמור חמשת מיני דגן,2 יין ושמן זית,3 שנאמר: 'רֵאשִׁית דְּגָנְךָ תִּירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וְרֵאשִׁית גֵּז צֹאנְךָ תִּתֶּן לּוֹ (דברים יח, ד). בשאר פירות האילן יש מחלוקת ראשונים אם חייבים להפריש תרומות ומעשרות מדאורייתא או מדרבנן בלבד.4

ב. ירקות חייבים בהפרשת תרומות ומעשרות מדרבנן בלבד, ואינם חייבים מן התורה. שנאמר 'עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר אֵת כָּל תְּבוּאַת זַרְעֶךָ הַיֹּצֵא הַשָּׂדֶה שָׁנָה שָׁנָה' (דברים יד, כב), וירקות אינם מוגדרים 'תבואה'.5

ג. מדרבנן, חייבים להפריש תרומות ומעשרות מכל גידולי הקרקע שנאכלים על ידי אדם,6 ואשר גדלו בארץ ישראל.7

ד. התרומות והמעשרות מסודרות במחזור של שבע שנים, המתחיל בשנה א' לשמיטה ומסתיים בשנת השמיטה. זמני חיוב של כל אחד מן התרומות והמעשרות יובאו להלן.

ה. בזמן הזה חיוב תרומות ומעשרות הוא מדרבנן בלבד.8

8 הערות

1.
עי' רמב"ם, הל' תרומות פ"ב ה"א. לגבי פירות האילן נחלקו הראשונים אם חייבים בתרומות ומעשרות מן התורה או מדרבנן.
2.
חיטה, שעורה, כוסמין, שיפון, שיבולת שועל, עי' רמב"ם, הל' ברכות פ"ג ה"א; לגבי זיהויים של חמשת מיני דגן, עי' להלן, הל' חלה פרק ד.
3.
לדעת הרמב"ן, (דברים יד כב; שם, שמות, כב כח); חייבים מן התורה רק יין ושמן ולא ענבים וזיתים; ועי' טורי אבן, ר"ה טו ע"ב ד"ה מעשר חרובין; חזו"א, שביעית סי' ז ס"ק כד ד"ה וכתב עוד הרמב"ן.
4.
לדעת הרמב"ם, שם - חייבים מן התורה, ולדעת הראב"ד (הל' תרומות פ"א ה"ה; שם, פ"ג הט"ז; הל' מע"ש פ"א ה"ג) - חייבים רק מדרבנן.
5.
רמב"ם, שם ה"ו.
6.
רמב"ם, שם ה"א.
7.
רמב"ם, שם פ"א ה"א.
8.
רמב"ם, הל' תרומות פ"א הכ"ו; שו"ע, יו"ד סי' שלא סעי' ב: מפני שיש חיסרון של 'ביאת כולכם'; ולדעת בעלי התוספות קדושה ראשונה ושנייה בטלו, לכן חיוב תרומות ומעשרות מדרבנן: עי' 'ספר התרומה', הלכות ארץ ישראל, הוצאת מכון התורה והארץ (תשע"ו), עמ' 192-191; ועי' ביאור הגר"א לשו"ע, שם ס"ק ו.

עוד בפרק זה

עוד בנושא ממכון התורה והארץ

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ