תוכן עניינים

הלכות תרומות ומעשרות

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

הלכות תרומות ומעשרות - תוכן עניינים:

פרק ראשון. מבוא: הלכות כלליות

הפרשה, קריאת שם ונתינה

facebook email whatsapp

לה. ישנן שלוש פעולות שנצרכות להפרשת תרומות ומעשרות, (לעיתים יש צורך רק בחלק מהן): 1. הפרשה 2. קריאת שם 3. נתינה.

לו. נאמר בתורה (במדבר יח, כו): וְאֶל הַלְוִיִּם תְּדַבֵּר וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תִקְחוּ מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַמַּעֲשֵׂר אֲשֶׁר נָתַתִּי לָכֶם מֵאִתָּם בְּנַחֲלַתְכֶם וַהֲרֵמֹתֶם מִמֶּנּוּ תְּרוּמַת ה' מַעֲשֵׂר מִן הַמַּעֲשֵׂר. ולומד הירושלמי:1 'מה מחשבה במסויים אף התורם במסויים', לאמור, יש לקבוע במדויק את המקום של התרומה או המעשר, ויש 'לקרוא שם', דהיינו לומר שהפירות שנמצאים במקום המסוים הם תרומה גדולה או מעשר וכו'.2

לז. ההפרשה, דהיינו ההבדלה של חלק מן הפירות מכלל הפירות, וקריאת השם מפקיעות את הפירות מאיסור טבל ומתירות אותם באכילה.

לח. לאחר ההפרשה וקריאת שם, יש חובה לתת למי שייעדה לו התורה את התרומה או את המעשר. את התרומה יש לתת לכוהן, שנאמר (דברים יח, ג): 'רֵאשִׁית דְּגָנְךָ תִּירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ... תִּתֶּן לּוֹ '. את המעשר הראשון יש לתת ללוי, שנאמר (במדבר יח, כא): 'וְלִבְנֵי לֵוִי הִנֵּה נָתַתִּי כָּל מַעֲשֵׂר בְּיִשְׂרָאֵל', וכן נאמר (שם, כו): 'וְאֶל הַלְוִיִּם תְּדַבֵּר וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תִקְחוּ מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַמַּעֲשֵׂר אֲשֶׁר נָתַתִּי לָכֶם'. את תרומת המעשר יש לתת לכוהן, שנאמר (במדבר, שם, כח): 'וּנְתַתֶּם מִמֶּנּוּ אֶת תְּרוּמַת ה' לְאַהֲרֹן הַכֹּהֵן'. את מעשר העני יש לתת לעני, שנאמר (דברים כו, יב): 'וְנָתַתָּה לַלֵּוִי לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה'.

לט. אם לא נתן את ההפרשה למי שייעדה לו התורה, הריהו גזלן וביטל מצוות נתינה, אך איסור הטבל פוקע מן הפירות על ידי ההפרשה וקריאת שם, גם ללא הנתינה.3

מ. בימינו אין נותנים את התרומה הגדולה ותרומת המעשר לכוהן כי הן אסורות באכילה, לכן ההפרשה נצרכת רק בהן, שכן השארתן עם שאר הפירות יאסרו את כל הפירות באכילה.4 לעומת זאת, אין צורך בהפרשה של מעשר ראשון, מעשר שני ומעשר עני, כי הם מותרים באכילה, ואינם אוסרים את הפירות (לאחר 'קריאת השם').

4 הערות

1.
ירושלמי, תרומות פ"ג ה"ג (מהד' האקדמיה ללשון העברית, עמ' 229, שו' 28).
2.
גם אם תרומה ניטלת במחשבה, יש לקבוע את מקומה המדויק ולחשוב שהפירות שבמקום המסוים יהיו תרומה או מעשר.
3.
דרך אמונה, הל' תרומות פ"ג ס"ק עח, אות קנג.
4.
עי' רמב"ם, הל' תרומות פ"ג ה"ח-ה"ט; ואם קבע מקום והתרומה בכלל הפירות, הפירות 'מדומעין' ואסורים באכילה. עי' רמב"ם, הל' תרומות פי"ג ה"ב.

עוד בפרק זה

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ