תוכן עניינים

הלכות ערלה

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

הלכות חנוכה - תוכן עניינים:

פרק ב'. פרק ב'- מניין שנות ערלה

מניין השנים של העץ

facebook email whatsapp

א. נאמר במשנה:1  'באחד בתשרי ראש השנה... לנטיעה...', ומכאן שא' בתשרי הוא התאריך הקובע לתחילת מניין השנים של עץ פרי, לעניין ערלה.

ב. אם נוטעים עץ פרי (חשוף שורש) לפחות ארבעים וארבעה ימים לפני א' בתשרי - הזמן מהנטיעה ועד א' בתשרי נחשב שנה אחת.2 בזמן זה נכללים שבועיים שנצרכים לקליטת העץ באדמה,3 ועוד שלושים יום שהם הזמן המינימאלי שעל העץ להיות נטוע לפני א' בתשרי, כדי שייחשב בן שנה.4

ג. לכן אדם שנטע עץ פרי עד ט"ו באב5 (כולל ט"ו באב), ימנה את שנת הנטיעה כשנה ראשונה, ומא' בתשרי - שנה שנייה. אם נטע מ- ט"ז אב ואילך, מונה את השנה הראשונה רק מא' בתשרי.

ד. אם נוטעים עץ פרי שנתון בתוך גוש אדמה ובעציץ שאינו נקוב, או בעציץ שמונח על גבי משטח מנתק, די בשלושים יום לחישוב שנה, ואין צורך בימי הקליטה, שכן העץ קלוט ועומד בתוך גוש האדמה שהוא נמצא בו. לכן אם נוטעים עץ כזה עד כ"ט באב - נחשבים הימים עד ראש השנה (א' בתשרי) לשנה הראשונה למניין שנות ערלה.6 (פרטי ההלכות והדינים השייכים לעציצים ולמשתלות יובאו להלן בפרק ו).

ה. מניין השנים של העץ אינו מותנה בכך שהעץ נותן פירות, וגם אם במשך שלוש השנים לא נתן העץ יבול, יצא מכלל ערלה.7

7 הערות

1.
ראש השנה פ"א מ"א.
2.
רמב"ם, הל' מע"ש פ"ט ה"ח.
3.
יבמות פג ע"א; רמב"ם שם.
4.
תוספתא, שביעית פ"ב ה"ג; יבמות שם; רמב"ם שם.
5.
רמב"ם, שם ה"י-הי"א; ועי' התורה והארץ ה, עמ' 79-78; והחזו"א, הל' שביעית סי' יז ס"ק כט; שם, סי' כו ס"ק ב; שם, דיני ערלה אות ב-ג, פסק שאף הנוטע בט"ז באב מונה את שנת הנטיעה לשנה הראשונה למניין ערלה.
6.
התורה והארץ ה, עמ' 87-80.
7.
שו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' יז.

עוד בפרק זה

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ