תוכן עניינים

הלכות ערלה

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

הלכות חנוכה - תוכן עניינים:

פרק ב'- מניין שנות ערלה

facebook email whatsapp

א. נאמר במשנה:1  'באחד בתשרי ראש השנה... לנטיעה...', ומכאן שא' בתשרי הוא התאריך הקובע לתחילת מניין השנים של עץ פרי, לעניין ערלה.

ב. אם נוטעים עץ פרי (חשוף שורש) לפחות ארבעים וארבעה ימים לפני א' בתשרי - הזמן מהנטיעה ועד א' בתשרי נחשב שנה אחת.2 בזמן זה נכללים שבועיים שנצרכים לקליטת העץ באדמה,3 ועוד שלושים יום שהם הזמן המינימאלי שעל העץ להיות נטוע לפני א' בתשרי, כדי שייחשב בן שנה.4

ג. לכן אדם שנטע עץ פרי עד ט"ו באב5 (כולל ט"ו באב), ימנה את שנת הנטיעה כשנה ראשונה, ומא' בתשרי - שנה שנייה. אם נטע מ- ט"ז אב ואילך, מונה את השנה הראשונה רק מא' בתשרי.

ד. אם נוטעים עץ פרי שנתון בתוך גוש אדמה ובעציץ שאינו נקוב, או בעציץ שמונח על גבי משטח מנתק, די בשלושים יום לחישוב שנה, ואין צורך בימי הקליטה, שכן העץ קלוט ועומד בתוך גוש האדמה שהוא נמצא בו. לכן אם נוטעים עץ כזה עד כ"ט באב - נחשבים הימים עד ראש השנה (א' בתשרי) לשנה הראשונה למניין שנות ערלה.6 (פרטי ההלכות והדינים השייכים לעציצים ולמשתלות יובאו להלן בפרק ו).

ה. מניין השנים של העץ אינו מותנה בכך שהעץ נותן פירות, וגם אם במשך שלוש השנים לא נתן העץ יבול, יצא מכלל ערלה.7

1.
ראש השנה פ"א מ"א.
2.
רמב"ם, הל' מע"ש פ"ט ה"ח.
3.
יבמות פג ע"א; רמב"ם שם.
4.
תוספתא, שביעית פ"ב ה"ג; יבמות שם; רמב"ם שם.
5.
רמב"ם, שם ה"י-הי"א; ועי' התורה והארץ ה, עמ' 79-78; והחזו"א, הל' שביעית סי' יז ס"ק כט; שם, סי' כו ס"ק ב; שם, דיני ערלה אות ב-ג, פסק שאף הנוטע בט"ז באב מונה את שנת הנטיעה לשנה הראשונה למניין ערלה.
6.
התורה והארץ ה, עמ' 87-80.
7.
שו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' יז.

ו. לאחר שהסתיים מניין שנות ערלה של העץ, עדיין הפירות שעליו שגדלו בשנות הערלה, אסורים באיסור ערלה.1 היתר הפירות מותנה בשני גורמים נוספים: ט"ו בשבט2 שהוא ראש השנה לפירות האילן, וחנטת הפרי.

ז. כאמור התאריך הקובע הוא ט"ו בשבט שלאחר סיום מניין שנות הערלה של העץ. פירות אשר חונטים לאחר ט"ו בשבט, כבר אינם אסורים באיסור ערלה, הם שייכים לשנה הרביעית, והם נטע רבעי (ראה להלן פרק ח), לעומת זאת, הפירות שחונטים לפני ט"ו בשבט (כגון שסק, שקד ואפרסק), שייכים לשנה השלישית, ועדיין אסורים באיסור ערלה.3 שנה לאחר מכן, פירות שיחנטו לפני ט"ו בשבט הם נטע רבעי ואילו אלו שיחנטו לאחר ט"ו בשבט הרי הם חולין.

ח. שלב גידול הפרי הקובע את השנה לעניין מניין שנות ערלה של הפרי הוא החנטה,4 כלומר השלב של תחילת היווצרות הפרי. באתרוגים ובלימונים - כשהפרי בגודל של זית - נחשב בשלב החנטה,5 כלומר שאם הפרי הגיע לגודל של זית (או שהוא בשלב מתקדם יותר) לפני ט"ו בשבט, הוא אסור באיסור ערלה; אם בט"ו בשבט הוא היה קטן מגודל זית (בשלב הפריחה עד השלב שהפרי בגודל זית) דינו כדין נטע רבעי.

1.
ראש השנה י ע"א.
2.
שו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' ה.
3.
  אף שיש דעות מקלות יש להחמיר בארץ ישראל, שבכל מקרה התאריך הקובע הוא ט"ו בשבט, וכן כתבו: חזו"א, דיני ערלה ס"ק ה; כרם ציון, הלכות ערלה פרק ט סעי' ח (עמ' מו) ובהערה 9; ועי' נטע הילולים, פרק א סעי' ח (עמ' טו); אמנם יש מקלים במקרה שעברו שלוש שנים שלמות מעת הנטיעה (הקליטה ראה להלן), כדעת הרמב"ם, הל' מע"ש פ"ט הי"א וכסתמא דשו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' ה; וכן כתב ילקוט יוסף, מצוות התלויות בארץ, ח"ב עמ' קכט-קל. נחלקו הפוסקים אליבא דהרמב"ם שם, אם שלוש השנים הן מן הנטיעה או לאחר שנקלט העץ, לאמור שבועיים לאחר הנטיעה; וגם לדעת המקלים יש להחמיר למנות את שלוש השנים מעת הקליטה, עי' נטע הילולים שם הערה ז.
4.
תוס', ר"ה יד ע"א, ד"ה באחד; ואף לשיטת הרמב"ם, הל' מע"ש פ"א ה"ב; שם, הל' שמטו"י פ"ד ה"ט, שבכל הדינים השלב הקובע הוא עונת המעשרות, לעניין ערלה השלב הקובע את איסור הפרי הוא מוקדם הרבה יותר: סמדר או בוסר, עי' הערת הגרא"ד רוזנטל, כרם ציון, ערלה הלכות פסוקות פ"ט גידולי ציון הערה ד; הגר"י אריאל, 'מהי חנטה', שו"ת באהלה של תורה ד, עמ' 304-283; ועי' התורה והארץ ה, עמ' 215-214.
5.
הגר"י אריאל, שם עמ' 300-298, עפ"י תוס', ר"ה יד ע"ב, ד"ה ולשביעית. בשאר פירות מכריעים לפי היחס בין גודל הלימון לגודלם; כלומר פרי שקטן מן הלימון והאתרוג, השלב הקובע בו יהיה כשהוא קטן מזית, ואילו פרי הגדול מן האתרוג והלימון השלב הקובע בו יהיה כשהוא גדול מזית, בהתאמה.

ט. נאמר בתורה 'וערלתם ערלתו את פריו', ומכאן שהפרי אסור רק מן השלב שאכן יש להגדירו בתור פרי ולא משלבים מוקדמים יותר.1 לכן אף על פי שפרח הוא שלב של טרום-פרי, עדיין אין הוא אסור באיסור ערלה, ומותר להריח וליהנות מפרחים של עצי ערלה.2

י. השלב הראשון שממנו והלאה אסור הפרי באיסור ערלה הוא 'סמדר' או 'בוסר'.3 זהו השלב שקצת לאחר היווצרות הפרי.4  בשלב זה עדיין אין הפרי ראוי לאכילה, אך כיוון שאיסור ערלה הוא גם איסור הנאה, אין ליהנות ממנו.

    
1.
ברכות לו ע"ב.
2.
שו"ת הרדב"ז, ח"א סי' מד.
3.
סמדר הוא שלב מוקדם מבוסר, ונחלקו הפוסקים אם רק בגפן, השלב הראשון שאסור בערלה הוא בוסר, ואילו בשאר פירות - סמדר, או שבכל הפירות, שלב חלות האיסור הוא סמדר: עי' שו"ת הרדב"ז שם; חזון איש, ערלה סי' ג ס"ק ה, ודיני ערלה ס"ק מא; נטע הילולים, עמ' כז זרע גד ס"ק כו.
4.
חנטה; בלימון - קצת גדול מזית, ראה לעיל סעי' ח והערה 52.

עוד בנושא ממכון התורה והארץ

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ