תוכן עניינים

הלכות ערלה

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

הלכות חנוכה - תוכן עניינים:

פרק א'-מבוא: הלכות כלליות

facebook email whatsapp

נאמר בתורה (ויקרא יט, כג-כה):

וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל וַעֲרַלְתֶּם עָרְלָתוֹ אֶת פִּרְיוֹ שָׁלֹשׁ שָׁנִים יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים לֹא יֵאָכֵל.

וּבַשָּׁנָה הָרְבִיעִת יִהְיֶה כָּל פִּרְיוֹ קֹדֶשׁ הִלּוּלִים לַה'.

וּבַשָּׁנָה הַחֲמִישִׁת תֹּאכְלוּ אֶת פִּרְיוֹ לְהוֹסִיף לָכֶם תְּבוּאָתוֹ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם.

א. בשלוש השנים הראשונות של עץ פרי - אסורים פירותיו באכילה ובהנאה.1 בשנה הרביעית הם נטע רבעי, ומותר לאוכלם לאחר שמחללים אותם, כפי שיתבאר להלן (פרק ח).2 בשנה החמישית הם חולין, ומותר לאכול אותם כרגיל.

ב. 'וכי תבואו אל הארץ' - איסור ערלה הוא מן המצוות התלויות בארץ, ונוהג גם בזמן הזה מן התורה.3 איסור ערלה שונה משאר המצוות התלויות בארץ בכך שמתקיים אף בחו"ל, אך האיסור שם, אינו אלא מ'הלכה למשה מסיני'4 (כפי שיתבאר להלן סעי' יב-טו).

ג. 'ונטעתם' - מונים את שנותיו של העץ מרגע נטיעת הייחור5 או זריעת הגרעין.6 אם מעבירים עץ ממקום למקום ונוטעים אותו מחדש - יש למנות לעץ שנות ערלה מחדש.7

ד. 'כל עץ מאכל' - איסור ערלה חל רק על עץ, לאמור על צמח רב-שנתי, אך צמחים חד-שנתיים או צמחים שאינם מוגדרים בתור עצים - אין איסור ערלה חל עליהם (ראה להלן פרק ג).8

ה. איסור ערלה חל רק על עצי פרי שפירותיהם נאכלים, ואין איסור ערלה חל על עצי סרק.9

ו. 'וערלתם ערלתו את פריו' - איסור ערלה אינו רק איסור אכילה מן הפירות אלא אף איסור הנאה מהם,10 שנאמר 'וערלתם ערלתו' - ומפרש רש"י (ויקרא שם): 'יהא אטום ונסתם מליהנות ממנו'.

ז. 'את פריו' - רק הפירות הם האסורים באיסור ערלה, אך חלקים אחרים של העץ, כגון עלים או פרחים - אינם אסורים באכילה ובהנאה.11

 

1.
פסחים כב ע"ב; רמב"ם, הל' מאכלות אסורות פ"י ה"ט.
2.
רמב"ם, שם הט"ז.
3.
שו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' ח.
4.
קדושין לח ע"ב; רמב"ם, שם ה"י.
5.
ירושלמי, ערלה פ"א ה"ב.
6.
רדב"ז לרמב"ם, שם ה"ט.
7.
ערלה פ"א מ"ג.
8.
תוספתא, כלאים פ"ג הל' יג-יד.
9.
ירושלמי, ערלה פ"א ה"א (מהד' האקדמיה ללשון העברית, עמ' 331 שו' 6): 'ונטעתם כל עץ מאכל - את שהוא למאכל חייב...'.
10.
קידושין פ"ב מ"ט; רמב"ם, הל' מאכלות אסורות פ"י ה"ט; שו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' א.
11.
ערלה פ"א מ"ז.

ח. איסור ערלה אינו רק איסור אכילה1 אלא הוא גם איסור הנאה, שנאמר 'וערלתם ערלתו'. לכן אין להשתמש בפירות ערלה (בשמן מזיתי ערלה) לצורך הדלקת נרות, צביעה, קוסמטיקה  או כל שימוש אחר.2 כמו כן אין להאכיל בפירות ערלה את בהמתו או אף בהמות וחיות הפקר.3

ט. אסור להריח פירות של ערלה,4 אך מותר להריח את הפרחים של עצי הערלה, שכן איסור ערלה הוא בפירות, ובפריחת הפרחים עדיין לא התחיל שלב גידול הפירות (כדלהלן פרק ב/3).5

י. אסור לתלות פירות ערלה לנוי סוכה, אך מי שנמצא בסוכה שיש בה פירות ערלה, מותר לו ליהנות מן הפירות ולהסתכל עליהם. כמו כן מי שנמצא בפרדס ורואה פירות ערלה שאינם עומדים לנוי, מותר לו ליהנות מראייתם.6

יא. אסור למכור פירות ערלה לנוכרים, כי מלבד זאת שאנו חוששים שמא הפירות יחזרו ויימכרו בשווקים של ישראל,7 אסור ליהנות מן הפירות ולהרוויח תמורתם.8

1.
אף שתיית מיץ של פירות ערלה אסורה מדאורייתא, עי' רמב"ם, הל' מאכלות אסורות פ"י הכ"ב.
2.
  רמב"ם, שם ה"ט; שם, פט"ז הכ-הכ"ב.
3.
ספר התרומה עם תשלומי התרומה (תשע"ו), עמ' 210-209; שו"ת התשב"ץ ח"ג, סי' רצג; וע"ע באמונת עתיך 86 (תש"ע), עמ' 22-21.
4.
שו"ע, יו"ד סי' קח סעי' ז. יש פוסקים שאסרו להריח גם פירות שאינם מיועדים לריח, עי' ש"ך לשו"ע, שם ס"ק כז; ויש שהתירו, עי' כרם ציון, הלכות ערלה הלכות פסוקות פרק יב סעי' יט (עמ' 10).
5.
איסור ערלה חל רק בשלב הראשון של גידול הפרי: סמדר או בוסר, ולא לפני כן, כדלהלן.
6.
התורה והארץ ה, עמ' 206-200.
7.
שו"ע, או"ח סי' תסז סעי' א; שו"ע, יו"ד סי' נז סעי' כא; שם סי' פו סעי' י; שם סי' קלד סעי' יא; שם, סי' שא סעי' ח; ועי' נטע הילולים, עמ' נט זרע גד סוף ס"ק נב.
8.
שו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' יג.

יב. מן התורה, ערלה אסורה בארץ ישראל גם בזמן הזה.1 אמנם גם בחו"ל חל איסור ערלה, אך הוא אינו אלא מ'הלכה למשה מסיני'.2

יג. ההבדל בין האיסור בארץ ישראל לבין האיסור בחו"ל הוא שבארץ ישראל, בכל מקרה של ספק יש להחמיר, כדין ספק דאורייתא, ואילו בחו"ל במקרה של ספק, יש להקל ולהתיר.3

יד. לכן המוצרים התעשייתיים כמו ריבה, מיץ וכדו', אם מעורבים בהם פירות שיש בהם חשש ערלה - מותרים. כי לרוב, מוצרים תעשייתיים אלו עשויים מרכז של פירות שמיובאים מחו"ל, וספק ערלה בחו"ל - מותר. למשל, מיצים שאחד המרכיבים בהם הוא פסיפלורה או פאפיה - גם מי שמחמיר לאסור פירות אלו משום ערלה (עי' להלן פרק ג סעי' ו) - יכול לשתות את המיצים, כי כאמור רכז הפירות מיובא מחו"ל.4

טו. איסור ערלה בחוץ לארץ אינו רק איסור אכילה אלא הוא גם איסור הנאה.5

טז. מדאורייתא חל איסור ערלה על פירות הגדלים בכל ארץ ישראל, כולל המקומות שכבשו עולי מצריים.6

1.
שו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' ח. ערלה נחשבת מצווה התלויה בארץ (עי' קידושין פ"א מ"ט); ולמרות שרוב המצוות התלויות בארץ - אין חיובן מן התורה בזמן הזה (כי יש מהן שתלויות ב'רוב יושביה עליה' או בקדושת ארץ ישראל) - איסור ערלה הוא מדאורייתא גם בזמן הזה.
2.
רמב"ם, הלכות מאכלות אסורות פ"י ה"י.
3.
קידושין לח ע"ב; רמב"ם, שם הי"א; שו"ע, שם סעי' ט.
4.
אמנם יש חברות קטנות ויוקרתיות שמשווקות מיץ פסיפלורה מייצור מקומי, או גלידריות שמוכרים בהן 'ברד' וגלידות שיש בהם מחית פסיפלורה מן הארץ; אך במפעלים הגדולים אין זה מצוי בדרך כלל.
5.
עי' תוס', קידושין לו ע"ב, ד"ה כל; תוס' רי"ד, סוכה לה ע"א; תורת הארץ (קליערס), פ"ט אות יב.
6.
כגון דרומית לאשקלון, עי' במפה לעיל הל' תרו"מ, פרק ז/2; ועי' בס' קטיף שביעית, עמ' 52 הערה 2. הסיבה לכך היא מפני שאיסור ערלה אינו תלוי בכיבוש, לכן גם במקומות שבטלה קדושת ארץ ישראל - קיים איסור ערלה מן התורה; וכן היא דעת רוב הפוסקים, עי' נטע הילולים, עמ' כג זרע גד ס"ק כ; אמנם עי' משנה למלך לרמב"ם, הל' מאכלות אסורות פ"י הי"א, שדין מקומות אלו כדין חו"ל, אך אין נוקטים כך: הגר"מ אליהו, התורה והארץ א, עמ' 21 הערה 20; הגר"י אריאל, אמונת עתיך 53 (תשס"ג), עמ' 34.

יז. תיקנו חכמים שרק בשנת השמיטה יציינו את פירות הערלה יתקינו שלטים המורים עליהם, כדי להודיע לרבים שאין לאכול את הפירות, אך בשנה רגילה 'הלעיטהו לרשע וימות', שכן אדם הלוקח פירות ללא רשות הרי הוא גזלן.1

יח. עם זאת, יש להוריד את פירות הערלה מן העצים, כדי שבני משפחתו של המגדל לא יאכלו מן הפירות האסורים. מבחינה אגרונומית כדאי לעשות זאת אף בשלב מוקדם - שלב הפריחה, כדי למנוע ניצול כוח העץ לריק.

יט. אם יש לאדם פירות ערלה, עליו לאבד אותם באופן שלא תיגרם תקלה על ידו;2 לכן יש לשרוף או לקבור את הפירות, או לשים אותם בפח האשפה.

כ. אין להכניס פירות ערלה לתוך 'קומפוסטר' (= מכל להכנת זבל אורגני) כדי להפוך אותם לזבל אורגני.3

  
1.
מע"ש פ"ה מ"א; ובפירוש המשנה לרמב"ם שם.
2.
אמנם רש"י, תמורה לג ע"ב, כתב שפירות ערלה הם מן הנשרפין, ושווים לכלאי הכרם שבהם נאמר 'פן תקדש - פן תוקד אש', אך לדעת הרבה מן הפוסקים אין חובה לשרוף אותם; עי' נטע הילולים, עמ' סב זרע גד ס"ק נה.
3.
אמונת עתיך 91 (תשע"א), עמ' 64-62; וע"ע שם עמ' 61-54 ועמ' 65.

כא. גוי שיש לו מטע - פירותיו אסורים באיסור ערלה בשלוש השנים הראשונות.1

כב. מי שקונה בשוק פירות של גוי, ואינו יודע אם הם אסורים באיסור ערלה - הפירות מותרים, כי 'כל דפריש מרובא פריש'.2 אך אם קונים ממטע הגוי או מקרבתו, ואין ידוע אם הפירות אסורים באיסור ערלה (כגון שיש במטע עצים קטנים ועצים גדולים)3 - אסור לאכול אותם, כי נחשב הדבר בתור קבוע, 'וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי' גם בגוי;4 וראה להלן פרק ז.

1.
רמב"ם, הל' מע"ש פ"י ה"ה.
2.
עי להלן פרק ז לגבי פירות השוק, ובפירות הגוי בוודאי נחשב 'פריש', עי' שו"ע, יו"ד סי' קי סעי' ג.
3.
כמבואר בשו"ע שם: 'כרם שיש לו נטיעות של ערלה...', אך מסתבר שאם אינו רואה במטע שום עץ צעיר, אין לגביו שום ספק, ולכן מותר לאכול מפירותיו.
4.
שו"ע, יו"ד סי' רצד סעי' ט; ועי' התורה והארץ ג, עמ' 431-429, שאף בגוי, כיוון שהספק נולד במקום הקביעות - 'כל קבוע כמחצה על מחצה דמי'.

כג. נאמר בתורה: 'וערלתם ערלתו את פריו'. הגדרת 'פרי' בהלכה אינה שווה להגדרתה במדע הבוטניקה. במדע הבוטניקה הפרי הוא הזרע האחראי לקיום מין הצמח ולהמשכיותו. מן הבחינה ההלכתית כל חלק הנאכל נחשב פרי. לכן צבר מזן 'נפוליטיס' שמגדלים אותו על מנת לאכול את עליו - נחשבים העלים לפרי, למרות שאף פירותיו נאכלים, כי גידול הצמח הוא לשם העלים;1 ולכן בצמח זה, הן הפירות והן העלים אסורים באיסור ערלה.2

כד. עם זאת, בגפן ענבים, למרות שעלי הגפן נאכלים לפעמים, הם בטלים לענבים, ואינם נחשבים לפרי, ולכן מותר לאכול אותם גם בשלוש שנות הערלה, שכן 'פריו - פרט לעלים'.3

כה. הגרעינים והקליפות של פירות ערלה, אסורים באיסור ערלה, כיוון שהם טפלים לפרי ונחשבים חלק ממנו, שנאמר 'את פריו' - לרבות את הטפל לפריו.4 לכן אין לאכול או ליהנות מקליפות של תפוז או לימון של ערלה, וכיוצא באלו.5

כו. בצמח הצלף נחשבות האביונות (פרי בוטני) לפרי, ואילו התמרות (נצרים רכים) אינן נחשבות לפרי, כי עיקר גידול הצלף הוא לצורך האביונות.6

כז. צמח שהעלים שלו נאכלים, אך אינם נאכלים כמות שהם אלא רק מיועדים לתבלין או לתה, ולאחר נתינת הטעם הם נזרקים - אינו נחשב עץ פרי, ואין בו איסור ערלה. לכן צמחים כמו עלי דפנה, לואיזה, עלי וורד וכדומה, אין בהם איסור ערלה.7

כח. למרות שמשתמשים בצמח ה'גאת' ללעיסה, כיוון שאין משתמשים בו לאכילה ממשית, אין בו איסור ערלה.8

1.
  ראוי לציין שהעלים של הצבר מזן 'נפוליטיס' נאכלים בעצמם, גם כמות שהם, וגם לאחר טיגון או בישול. אך כשהעלים אינם נאכלים כמות שהם - אינם אסורים בערלה, ראה להלן סעי' כז-כח.
2.
עי' התורה והארץ ה, עמ' 128-119: הגר"ש ישראלי אוסר והגר"י אריאל מתיר.
3.
ערלה פ"א מ"ז, שו"ע, יו"ד סי' רצד, סעי' ב.
4.
ברכות לו ע"ב.
5.
שו"ע, שם סעי' א.
6.
רמב"ם, הל' נט"ר פ"י ה"ג, וביאור הגר"א לשו"ע, יו"ד סי' רצד ס"ק יא.
7.
לפי הגר"ד ליאור, התורה והארץ ה, עמ' 131; והגר"מ אליהו מחמיר, עי' התורה והארץ ד, עמ' 14-10, ועי' שם עמ' 26-15.
8.
התורה והארץ ה, עמ' 129.

עוד בנושא ממכון התורה והארץ

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ