תוכן עניינים

הלכות מתנות עניים ואיסור חדש

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

פרק ב'- הלכות לקט

facebook email whatsapp

א. כאמור לעיל בפרק א סעיף ב, בהמשך למצוות פאה נאמר בתורה שם 'ולקט קצירך לא תלקט', לאמור שיבולים שנופלות בשעת הקציר - יש להשאיר אותן שם כדי שיוכלו העניים לקחתן.1

ב. אם נפלו שיבולת אחת או שתיים של תבואה הרי הן לקט, אך אם נפלו שלוש שיבולים או יותר אין זה לקט, ויכול בעל הבית לקחת אותן.2

ג. יש סוברים שמצוות לקט היא בכל המינים שבהם חייבים בפאה3 (לעיל סעי' ה), לאמור תבואה, קטניות וירקות שמבשילים בעונה אחת ונלקטים בתקופת זמן קצובה אחת, וכן שהפירות ראויים לאיסום. אך בפירות האילן אין מצוות לקט.4

ד. כמו מצוות פאה, במציאות ימינו, שהעניים לא יאספו את הלקט ואין בזה עבורם כדאיות כלכלית - לא חלה מצוות לקט (עי' לעיל פרק א סעי' ז).

1.
רמב"ם, שם פ"א ה"ד.
2.
רמב"ם, שם פ"ד ה"א.
3.
מנחת חינוך, מצוה ריח; והוא מסתפק שם אם לדעת ר"ת (שהובא לעיל בהערה 21) דין לקט כדין פאה ולכן חייב רק בדגן (כי אין דין לקט בפירות האילן, ראה הערה הבאה), או שמא מצוות לקט שונה מפאה וחלה גם בקטניות וירקות.
4.
רמב"ם, שם פ"א ה"ז, עפ"י חולין קלא ע"א. אמנם עי' בהערת המהדיר למנחת חינוך (הוצ' מכון ירושלים), מצווה ריח ס"ק א, שמביא שנות אליהו, לפאה פ"ז מ"ב, שיש לקט אף בזית.

עוד בנושא ממכון התורה והארץ

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ