תוכן עניינים

הלכות כלאיים

קיצור פסקי הלכות בענייני מצוות התלויות בארץ, בהוצאת מכון התורה והארץ

פרק ח'. פרק ח'- כלאי אילן

הקדמה

facebook email whatsapp

א. נאמר בתורה (ויקרא יט, יט): '...בהמתך לא תרביע כלאים שדך לא תזרע כלאים'. חז"ל למדו מן הסמיכות שבין איסור הרבעה לאיסור זריעה שכשם שאסור להרביע בבהמה מין בשאינו מינו, כך אסור להרכיב באילן מין בשאינו מינו.1

ב. הרכבה היא החדרת ענף של עץ אחד (להלן רוכב) בתוך עץ אחר (להלן כנה), באופן כזה שהם יתאחו וייעשו גוף אחד. אם הרוכב והכנה אינם מאותו מין, ההרכבה אסורה מדיני כלאי אילן.

ג. באילנות יש רק איסור כלאי אילן, לאמור פעולת הרכבה של מין בשאינו מינו. לכן מותר לזרוע שני מינים של זרעי אילנות יחד או בסמיכות זה לזה. כך הדין גם בזרע של ירק ליד זרע אילן.2 יוצא מכלל זה גפן יחד עם ירק או שאר צמחים חד-שנתיים, שכן בגפן יש גם איסור כלאי הכרם (ראה להלן פרק ט).

ד. עם זאת יש להיזהר לא לזרוע זרע של צמח חד-שנתי בסמוך ממש לגזע של עץ, אלא יש להרחיק 24 ס"מ (ג' טפחים) מגזע העץ, כדי שלא ייראה כמרכיב על השורשים.3

ה. הכלאה היא פעולת האבקה שבה מפזרים אבקה מפרח זכרי על פרח נקבי במטרה לקבל פרי, ואין משמעותה החדרת ענף של עץ לתוך עץ אחר; לכן פעולה זו מותרת באילנות אף כשהם אינם בני אותו מין.4

ו. עץ הנוצר מהכלאה של שני מינים, מותר להרכיבו על ענף אחר שצמח בעקבות הכלאה דומה. אמנם אסור להרכיב אותו על צמח שהוא ממין אחד מאבותיו,5 אלא אם כן יש דמיון גדול בינו לבין הצמח הנ"ל.6

ז. איסור הרכבה חל באילנות מאכל ממינים שונים,7 וכן אילן מאכל באילן סרק.8 כמו כן אסור להרכיב ירק ממין אחד בירק ממין אחר.9

ח. מותר להרכיב אילן סרק באילן סרק, כי כל אילנות הסרק נחשבים כמין אחד.10

10 הערות

1.
קידושין לט ע"א; רמב"ם, הל' כלאיים פ"א ה"ה.
2.
רמב"ם, הל' כלאיים פ"א הלכה ו; שו"ע, יו"ד סי רצה סעי' ג.
3.
ש"ך לשו"ע, שם סס"ק ה; ועי' חזו"א, הל' כלאיים סי' ב ס"ק ה ד"ה וכתב הש"ך.
4.
כי רק הרכבה נאסרה בכלאי אילן דומיא דהרבעה; וכ"כ הגר"ש ישראלי התורה והארץ ג עמ' 121; אך בשו"ת שבט הלוי, ח"ט סי' רכד, סובר שאסור. דוגמה לכך: ישנן כיום כנות רבות שהן הכלאה מלאכותית של אפרסק עם שקד, ואלו נחשבים שני מינים כמבואר במשנה כלאיים, פ"א מ"ד.
5.
שו"ת באהלה של תורה ד, סי' לב.
6.
חוקות הארץ, עמ' 153, והערה 22.
7.
כלאיים פ"א מ"ז, רמב"ם, שם; שו"ע, יו"ד סי' רצה סעי' א.
8.
ירושלמי, כלאיים פ"א ה"ד, ה"ז; שו"ע, יו"ד סי רצה סעי' ג. יש אומרים שהאיסור הוא מדאורייתא ויש אומרים שהוא מדרבנן, עי' חוקות הארץ, עמ' 63, הערה 14. אמנם אם אילן המאכל מוגדר כמינו של הסרק (כגון שדומים בצורת העלים) - מותר, עי' משפט כהן, סי' כד אות ד; אמונת עתיך 18 (תשנ"ז), עמ' 20-25; וכ"כ הרה"ג דב ליאור, אמונת עתיך 19 עמ' 33.
9.
כלאיים פ"א מ"ז; שו"ע יו"ד סי' רצה סעי' ג; אמונת עתיך 23 (תשנ"ח) עמ' 35-30; אמונת עתיך 95 (תשע"ב), עמ' 31‑38.
10.
ר"ש ורא"ש, כלאיים פ"א מ"ז; רמ"א לשו"ע יו"ד סי רצה סעי' ו.

עוד בפרק זה

2023 תשפ"ג © כל הזכויות שמורות למכון התורה והארץ